Selecteer een pagina

Boek: Het marketingplan in beeld

Het marketing beeldverhaal

Algemeen

Marketingplan in beeld, een beeldige gids voor managers, is een unieke en heldere benadering van een complex onderwerp. Het helpt niet alleen het onderwerp te begrijpen, maar stimuleert genteresseerden tevens zich verder te verdiepen in het planningsproces. Met name voor hen die genteresseerd zijn in marketing, maar zich nog niet geschoold weten in de theorie, biedt deze publicatie zowel qua uitvoering (stripverhaal) als qua aanpak (verschil tussen efficiency en effectiviteit) een goede basis.
Na meer dan vijftig jaar marketingtheorie en -praktijk is marketingplanning nog steeds een grote en lastige uitdaging een uitdaging die alsmaar groter wordt nu de omgeving waarin organisaties opereren complexer en dynamischer wordt. Er is een groeiend besef dat het verschil tussen de efficiency van een onderneming en de effectiviteit van haar handelen (of in planningstermen: het verschil tussen tactiek en strategie) toeneemt. Succesvolle managers van vandaag begrijpen de absolute noodzaak om de richting vast te leggen die organisaties moeten inslaan. Die richting moet verankerd zijn in plannen die duidelijk maken wat de onderneming moet doen om op termijn zichtbaar, winstgevend en doelstelling-maximaliserend een eigen positie te veroveren en te handhaven. Het is in de regel niet moeilijk om organisaties aan te wijzen die niet werken volgens deze strategische vorm van planning. Dergelijke bedrijven zullen in toenemende mate worden overgenomen door meer ondernemende organisaties, die hebben geleerd te werken volgens een strategisch planningsmodel. Marketingplan in beeld biedt voor marketingmensen in de kunst-, cultuur en leisuresector een prettig leesbare en verteerbare eerste ingang tot de marketingtheorie. De cartoons spelen de hoofdrol; een van de betere methoden om de complexe abstracte problemen in de marketing inzichtelijk te maken.

Auteur: MH
Referenties: Malcolm McDonald, Peter Morris en Ed van Eunen, Het marketingplan in beeld, Samson, 2000 ISBN 90 14 07195 7
468

Reactie verzenden

Share This