Selecteer een pagina

Boek: Marketing van Kunst en Cultuur, Ht Publiek bestaat niet

Marketing salonfhig

Algemeen

Weer een publicatie over marketing van kunst en cultuur. Elk jaar verschijnt er wel een nieuw overzicht van de mogelijkheden die de marketingtechniek te bieden heeft. Maar of dit salonfhig worden van marketing nu leidt tot nieuwe initiatieven (zoals bijvoorbeeld de Museumnacht, inmiddels in diverse steden succesvol), of dat de gepubliceerde boeken achter de ontwikkeling aanlopen, is de vraag.
Duidelijk is dat kunst- en cultuurinstellingen meer en meer in het midden in de maatschappij staan. Reyer van der Vlugt, consultant bij Twijnstra The Bridge, beschrijft in zijn net verschenen boekje Marketing van kunst en cultuur allerlei initiatieven die bij wijze van spreken de strijd aanbinden met Ikea en de koopzondag, reality-tv en virtuele vrijetijd. Hij vraagt zich af of de grotere concurrentiedrang van kunst- en cultuurorganisaties eerder is ingegeven door subsidiedwang dan door het verlangen meer in en voor de maatschappij te opereren.
Instellingen moeten zich bedienen van een doelgerichte benadering van huidige en potentile bezoekers. Het gaat erom de loyaliteit van vaste bezoekers te houden en tegelijkertijd incidentele en nieuwe bezoekers (vaker) over de streep te trekken.
Maar bestaat dat publiek eigenlijk wel? Zo leven er volgens Van der Vlugt vele vragen bij de cultuursector over de praktische toepasbaarheid van marketing. Hij geeft vijf voorbeelden van goede marketing: De Museum-n8 (hoe dieper in de nacht, hoe meer jongeren), Theater op locatie (Hollandia zoekt naar unieke locaties, passend bij de voorstellingen), De Voorstelling (Beatrix kleedde het Stedelijk Museum aan), Panorama 2000 (kunstwerken prijkten in het uitzicht vanaf de Domtoren) en Robeco-Zomerconcerten (het Concertgebouw bleef eindelijk in de zomermaanden open).

Dit aardige overzicht van praktijkvoorbeelden en dilemmas ten aanzien van marketing in de cultuur- en vrijetijdsmarkt is verschenen in de serie Marketing Memo. Deze serie voor de marketeer is vooral bedoeld voor mensen die zich snel op de hoogte willen stellen van de laatste ontwikkelingen, of het nu gaat om heel praktische onderwerpen of om een belangrijke theorie.
Alle checklists en werkbladen zijn ook te downloaden van de website van het Marketing Planning Centre Nederland (www.mpcn.nl).

Auteur: MH
Referenties: Reyer van der Vlugt, Marketing van Kunst en Cultuur, Ht Publiek bestaat niet. Kluwer 2002, ISBN 90 14 07449 2
468

Reactie verzenden

Share This