Selecteer een pagina

Boek: Massa-individualisering, geld verdienen aan de grillige consument (bevat cd-rom met enkele computersimulaties)

Grilligheid van massa-individualisering

Algemeen

Omdat de klant zich steeds grilliger gedraagt hebben organisaties steeds meer moeite om ontwikkelingen in de consumentenmarkt te voorspellen. Heterogeniteit en afnemende voorspelbaarheid doen steeds meer een beroep op de creativiteit en vaardigheid om de specifieke verschillen tussen klanten te onderkennen. En daar wringt nu met name de schoen. Veel organisaties wortelen nog in het industrile verleden. Het kunnen blijven bedienen van de grillige consument leidt tot steeds hogere kosten in de complexiteit van communicatie en distributie.
Massa-individualisering, geld verdienen aan de grillige consument, van Ton van Asseldonk focust op de kern van dit probleem door een nogal extreme situatie te schetsen. Het aanpassen en verder ontwikkelen van bestaande oplossingen is dan onvoldoende. Als uitgangspunt voor de toekomst is niet de vraag interessant hoe we het verleden nog een tijdje kunnen rekken, maar hoe we vroegtijdig kunnen profiteren van, wat Van Asseldonk noemt, de interactieve dynamische ordening in bedrijfsprocessen.
De publicatie heeft een simpele doch doeltreffende opzet. Aangetoond wordt dat we in een wereld die steeds heterogener en minder voorspelbaar wordt, steeds vaker en hardhandiger stuiten op de grenzen van bestaande bedrijfsconcepten als volumegroei, cost-leadership en differentiatiestratiegien. Een mogelijke oplossing wordt per bedrijfsproces gegeven. Alternatieven zoals databasemarketing of mass-customization, die op het eerste gezicht veel op massa-individualisering lijken, worden kritisch onder de loep genomen. Het boek is ruim voorzien van de nodige praktische voorbeelden die duidelijk maken waarom een andere wijze van ordening noodzakelijk is. Waar deze wordt toegepast binnen een organisatie leidt dit tot een verandering van een
waardecreatiestructuur gedomineerd door managers en eigenaren tot een werkelijke coalitie van stakeholders: klanten, medewerkers en aandeelhouders.

Auteur: MH
Referenties: Ton van Asseldonk, Massa-individualisering, geld verdienen aan de grillige consument (bevat cd-rom met enkele computersimulaties), Samsom, 2000.ISBN 90 14 06772 0
468

Reactie verzenden

Share This