Selecteer een pagina

Boek: Museummarketing

Museummarketing

Algemeen

Enkele jaren geleden verschenen kort na elkaar twee boeken over museummarketing, Marketing the museum van Fiona McLean en Museum Strategy and marketing van marketinggoeroe Philip Kotler. Museummarketing, een boek geschreven voor de Nederlandse situatie, is volgens auteur Dirk Noordman een welkome
aanvulling op deze bestaande marketingliteratuur.

Museummarketing is een prettig leesbaar boek, dat een brede indruk geeft van de relatie tussen marketing en musea. Noordman heeft steun gekregen van specialisten en praktijkmensen. In tegenstelling tot zijn Engelse en Amerikaanse tegenhangers maakt Noordman een duidelijk onderscheid in marketing voor kleine en grote(re) musea. Marketing in kleine musea zal zich volgens hem beperken tot promotie. Noordman gaat er onterecht vanuit dat een museum uitsluitend streeft naar zoveel mogelijk bezoekers. Ook onderschat hij de mogelijkheden die kleine musea hebben om andere instrumenten van de marketingmix (het product, maar ook de prijsstelling, personele inzet, bereikbaarheid en distributie) in te zetten.

Uit het interview met de directeur van het Nederlands Openluchtmuseum blijkt dat je op de weg naar marketing niet ontkomt aan een reorganisatie, waarbij de verkopende afdelingen direct bij de productontwikkeling worden betrokken. Het is jammer dat de marketingorganisatie in het boek van Noordman niet wat meer nadruk krijgt. Veel musea erkennen het belang van marketing, maar worstelen met de uitvoering ervan. Noordman had feitelijk het dubbele van de 275 paginas die het boek nu telt, kunnen gebruiken. De uitwerking van verschillende onderdelen is nu wat summier gebleven, waardoor de samenhang tussen de hoofdstukken niet altijd duidelijk is. Het boek is echter een goed uitgangspunt en zet aan tot nadere verdieping.

Auteur: Esther H. Lamers
Referenties: Museummarketing, Dr. Th.B.J. Noordman e.a., s-Gravenhage, Elsevier bedrijfsinformatie bv, 2000 ISBN 90 5749 457 4
468

Reactie verzenden

Share This