Selecteer een pagina

Boek: The Value of Things

De cultuurindustrie tussen retail en musea

Algemeen

De inleiders van deze lijvige publicatie over de waarde van producten zien het boek als kunstwerk op zich: een compilatie van de historie van het museum en een ontstaansgeschiedenis van het warenhuis, en daar tussendoor een amalgaam van relevante begrippen die in de marge worden aangestipt. Alles gelardeerd met een groot aantal afbeeldingen van (massa)producten. Door hun manier van analyseren en presenteren laten de auteurs beiden beeldend kunstenaar ons stilstaan bij de manier waarop we naar materile zaken kijken, hoe we ze waarderen en hoe we over ze denken, en worden interessante verbanden duidelijk tussen kunst, cultuur, consumentengedrag en het ontwerpproces.
De auteurs schetsen het samenkomen van ontwikkelingen binnen de retail en binnen de museumsector als een gevolg van meer abstracte convergentie van de meer symbolistische economie van de kunsten met een bredere cultuur van promotie en marketing. Ze beschrijven de ontwikkeling van verzamelenen tentoonstellen als begrippenpaar aan de hand van de geschiedenis van 19e eeuw. Massaproductie geeft plotseling waarde aan zaken die beschikbaar komen voor grote groepen mensen. Producten spelen daarbij steeds meer een symbolische rol. Tegenover deze ontwikkeling staat het verzamelen en thematiseren van historische artefacten. De auteurs laten op overtuigende wijze zien dat waardekenmerken die aan producten worden toegekend geen intrinsieke producteigenschappen zijn, maar door de koper/verzamelaar eraan worden toegekend. Met name in dit verband wordt het samenkomen van een winkel die zich herpositioneert als toeristenattractie en een museum dat de concurrentieslag moet aangaan, als logisch gepresenteerd.
De wijze waarop in het laatste deel over het winkelbedrijf over de cultuurindustrie producten voor het voetlicht worden gebracht, laat ons nadenken over de relatieve waarde van zowel het origineel in het depot als het in licensie geproduceerde massaproduct.

Auteur: MH
Referenties: Neil Cummings en Marysia Lwandowska, The Value of Things. Birkhuser, 2000. ISBN 3 7643 6316 9
468

Reactie verzenden

Share This