Selecteer een pagina

Boeken: City Branding, Vronique Patteeuw

rubriek: boeken

Algemeen

In het tijdperk van de beleveniseconomie en de vrijetijdsindustrie wordt de druk op vermogen van steden om zich te onderscheiden opgevoerd. Vooral sinds Frank Gehry met zijn ontwerp voor het Guggenheim Museum de stad Bilbao op de wereldkaart zette, is architectuur in deze concurrentiestrijd een steeds belangrijker rol gaan spelen. City Branding image building- building images gaat over het bewust plannen van een stad. Hoe positioneer je een stad in een cultuur van mondialisering? Waar liggen de prioriteiten voor bewoners, bedrijven en investeerders?
Veel bouwwerken hebben tot doel het imago van een stad op te vijzelen, zonder dat bekend is wat dat imago precies is. Maar imago is geen logisch gevolg van bouwkundige activiteiten, aldus Marco Vermeulen in zijn inleiding. Met architectuur kan wel gebouwd worden aan een imago. City Branding is in dit kader een belangrijk begrip. Zoals reclame wordt gebruikt voor het ontkoppelen van de intrinsieke waarde van het product en de rol die het kan vervullen in het zelfbeeld van de koper, zo kan ook het imago losgeweekt worden van de fysieke stad. De watertaxi bijvoorbeeld zou wel eens van grotere invloed kunnen zijn op het imago van Rotterdam dan menig grootschalige bouwoperatie.
In City Branding geven vier gelegenheidsformaties van jonge architecten hun visie op telkens twee Nederlandse steden. De projecten worden voorafgegaan door drie essays die toegang geven tot de thematiek van city branding en inzicht bieden in de mechanismen ervan. Zo beschrijft Berci Florian de regie van de unieke belevenis: terwijl het publiek meer en meer verlangt naar keuze, diversiteit, onderscheidend vermogen en diepgang, worden steden steeds monotoner, anoniemer en daarmee onleefbaar. Hans Mommaas beschrijft de noodzaak van sociaal-culturele doelen. Daarbij gaat hij uit van de meerwaardeproducerende eigenschap die merken de laatste jaren symbool heeft doen staan voor economische uitbuiting en culturele manipulatie.

City Branding, Vronique Patteeuw (red.), NAi Uitgevers, ISBN 90 5662 2625 %

Auteur: Menno Heling
468

Reactie verzenden

Share This