lseviers Marketing Zakboek doet vanwege het kloeke formaat de naam Zakboek geen eer aan. Als samensteller/redacteur kom je natuurlijk in de verleiding om van alle aandachtsgebieden van het vak marketing een min of meer volledig beeld te schetsen. Volgens de flaptekst biedt het Zakboek een actueel, toegankelijk en praktisch overzicht van het marketingvakgebied. Als proef op de som namen wij het hoofdstuk over Marketing en ICT door.
Hoewel ICT nog steeds hot is en veel mogelijkheden biedt om je marketing(communicatie) efficint te organiseren en uit te voeren kreeg het slechts een magere 24 paginas op een totaal van 588. Meer traditionele onderwerpen als prijs (70), distributie (60) en communicatie (55) komen er beter vanaf. En het hoofdstuk Marketing en ICT handelt niet alleen over internet. Het geeft een korte ontwikkelingsgeschiedenis: van eenvoudig MIS (marketinginformatie systeem) waarbij alleen geregistreerd werd, tot tegenwoordig relatief simpele analyses van de cijfers. Simulatie en optimalisatie op basis hiervan is vrij nieuw voor de culturele sector. Er is nog te weinig materiaal verzameld en ontsloten om bijvoorbeeld Het Toneel Speelt een computersimulatie te laten doen op basis van de plannen om een commercieel ogende trailer/commercial voor het stuk Cloaca op tv uit te zenden.
Via internet ontstaan nieuwe communicatie- en distributiekanalen. Ook kunst-, cultuur- en vrijetijdsorganisaties leggen steeds vaker klantcontacten via internet (bijvoorbeeld met een active mailinglist). Zo worden intermediairs steeds meer weggedrukt uit de distributieketen. Deze ontwikkelingen worden breed geschetst en van kanttekeningen voorzien.
Het Marketing Zakboek maakt voldoende duidelijk dat voor het besluit valt om via internet aan marketing te gaan doen een degelijke strategie ontwikkeld moet worden met een vertaling naar het communicatieproces (bereik), het transactieproces (verkoop) en het interactieproces (relatie met klanten).
Marketing Zakboek, drs R.M.H. van Hoften (red.),
Elsevier ISBN 90 6228 4159