Selecteer een pagina

Boeken: The Rise of the Creative Class, Richard Florida

rubriek: boeken

Algemeen

Onderzoek toont aan dat een steeds groter deel van de zogenaamde heavy users in de kunst en cultuur zelf werkzaam is in de sector. Mensen die vaker dan tien keer per jaar naar een museum of theater gaan, zijn zelf vaak werkzaam in een creatief beroep. Komt dit doordat zij steeds vaker gaan, meer vrijetijd hebben, of steeds meer genteresseerd raken in hun eigen werkveld?
Richard Florida schetst in The Rise of the Creative Class een prikkelend beeld van trends in ons zelfbeeld en de manier waarop we in het leven staan. Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek vormde de basis voor zijn schets van een groeiende rol voor creativiteit in de Amerikaanse economie. Waar in de jaren 50 en 60 de ethiek van organisaties een belangrijke rol speelde, daar krijgt creativiteit in onze tijd als ethisch begrip een dominante rol. Steeds meer Amerikanen (en evenzeer Europeanen) leven, werken, en voelen zich steeds meer kunstenaar en wetenschapper. Op dit moment werken meer dan 38 miljoen Amerikanen in een creatieve omgeving. Met als predominant resultaat dat ons waarden- en normenbesef, onze relaties die we aangaan en de keuzes van onze woonomgeving steeds meer ingegeven worden door creativiteit als sturende factor.
The Rise of the Creative Class beschrijft de veranderende houding in menselijk gedrag en de keuzes die we maken; het laat niet alleen zien wat de belangrijkste trends zijn, maar ook dat het vooral te maken heeft met een fundamentele economische verandering. Wat wij belangrijk vinden vanuit een creatief concept bepaalt niet alleen hoe onze werkplek er in de toekomst uit komt te zien, maar ook welke bedrijven overleven en welke steden het gaan maken.

The Rise of the Creative Class, Richard Florida,
Basic Books, ISBN 0465 024769 %

Auteur: Menno Heling
468

Reactie verzenden

Share This