Selecteer een pagina

Broekriem-marketing

Column Michelle ’t Hart

Algemeen
Sinds een jaar ben ik verbonden aan de ACMC, de netwerkorganisatie voor culturele marketeers, communicatiespecialisten en fondsenwervers. Voor leden organiseren wij bijeenkomsten om kennisuitwisseling te bevorderen tussen professionals binnen de culturele sector. In het afgelopen jaar spraken we vaak over de bezuinigingen, marketingbudget, meer bezoekers trekken en meer. Tijd dus om daarover een klein congres te organiseren over hoe je meer doet met minder: broekriemmarketing.


Enkele van de belangrijkste uitkomsten van de No Budget Marketing Sit In op 15 december vorig jaar: wees sympathiek en gebruik guerrillamarketing om op te vallen maar blijf zoveel mogelijk bij jezelf, stimuleer mond-tot-mondreclame door de juiste inzet van social media en vergeet je collega’s niet; zij vervullen een belangrijke rol als ambassadeur van je organisatie. Luister naar elkaar en onderzoek of je kunt samenwerken met andere instellingen, want samen bereik je meer en sta je sterker. Denk na over partnerships in plaats van over sponsoring, bedenk waar een bedrijf iets kan toevoegen aan je organisatie (en dan niet alleen in vorm van geld). En ten slotte: blijf nadenken over je echte doelen en de wensen van je doelgroep. De dag smaakte naar meer, daarom zullen we komend jaar vaker aandacht besteden aan No Budget Marketing. 

In februari zijn we gestart met het eerste No Budget Marketing-onderwerp. Onder leiding van Ruth Giebels (Bureau Flink) zijn we onder de noemer And the winner is… in het fenomeen ‘prijzen en awards’ gedoken. Welke zijn er, hoe vergroot je de winkans? En, niet onbelangrijk, hoe zet je dit in bij je communicatie en marketing? Een van de conclusies was: kies strategisch welke prijzen en awards voor jouw instelling van belang zijn en neem de tijd voor het indienen van je project. Meer gouden tips zijn verwerkt in een artikel dat onder andere te lezen is op www.acmc.nl. 

ACMC Agenda:
22 maart     Keukengeheim Pricing, Tropenmuseum Amsterdam
12 april        Keukengeheim Arts Holland, Nederlands Uitburo.
16 april        Bezoek aan Paleis Soestdijk
23 april        Spraakmakende bijeenkomst, Nederlands Scheepvaart-museum Amsterdam

Lid worden van de ACMC?
Aan lezers van MMnieuws bieden wij 10 procent korting op het lidmaatschap (normaal 275 euro per jaar). Mail naar info@acmc.nl o.v.v. ‘MMnieuws’.

Auteur: Michelle ’t Hart is managing director bij ACMC. (michelle@acmc.nl)
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This