Selecteer een pagina

Centraal legt uit

Moeilijke begrippen uitgelegd

Algemeen
MMNieuws verzamelde op de Marketingdag van Bureau Promotie Podiumkunsten een aantal nieuwe, en voor lezers wellicht onbekende termen op het gebied van nieuwe media en communities. Voor hen volgen hieronder diverse termen met hun definitie, verwijzing naar een website of nadere uitleg (ontleend aan Wikipedia). Alle termen werden opgetekend uit de mond van sprekers en inleiders op 9 maart j.l.


Adwords ~ AdWords is een veilingsysteem voor zoekwoorden van Google. Met het AdWords systeem van Google koopt de adverteerder ­ad­­vertentieruimte in op zelfgekozen zoek­woorden. Het idee is dat surfers via deze zoekwoorden op de site van de adverteerder terecht komen.

Advergame ~ Een advergame is een marketinginstrument waarbij er binnen een computerspel advertenties worden getoond. De officiële term hiervoor is ‘ingame advertenties’.

Being Starbucked ~ Op de website www.starbucked.com kunnen consumenten van Starbucks hun kritiek uiten over het bedrijf. De site is een respons in het algemeen op de verslechtering van de klantenservice, doordat bedrijven steeds groter worden, fuseren en een groter marktaandeel krijgen. 

Blog ~ Een blog of weblog is een website die geregeld wordt geupdated en bestaat uit gedateerde bijdragen (entries) die worden gerangschikt in omgekeerde chronologische volgorde. De lezer ziet dus het laatst geposte bericht (post) het eerst. Een weblog is informeel en persoonlijk. De auteur (blogger) biedt in feite een logboek van informatie die hij wil delen met de bezoekers van zijn weblog. Dat is meestal tekst, maar het kan ook om foto’s (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast) gaan. Weblogs bieden hun lezers vaak de mogelijkheid om – al dan niet anoniem – reacties onder de berichten te plaatsen. Het is het persoonlijke of juist het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor bezoekers. Free publishing tools zoals die van Blogger.com maken het gemakkelijk je eigen weblog te starten.

Buzz ~ Een ‘Buzz’ is een gerucht of roddel. Tegenwoordig wordt het steeds meer gebruikt voor Mond tot Mond reklame (MtM). Hier valt ook Viral marketing (het ontwikkelen van MtM) onder.

Buzzmarketing ~ Bij deze vorm van marketing introduceer je een nieuwe vinding bij een select groepje consumenten die daarna de roddel verder verspreidt. Als het nieuwe idee aanslaat, gaat het als een lopend vuurtje rond en is een hype geboren. Je kunt het beste de hippe voorhoede, de prosumers aanspreken. Buzz marketing is een machtig wapen als je een band hebt met je prosumers.

Co-creatie ~ Co-creatie betekent dat een product of content niet door een producent wordt gecreëerd en vervolgens wordt geleverd aan de consument, maar door producent en consument samen gecreëerd wordt. Vaak houdt dit in dat ook de beslissing over wat er wordt geproduceerd wordt gedeeld.

Fabchannel.com ~ Fabchannel.com was een Nederlands bedrijf dat probeerde artiesten die niet de nodige aandacht van de media krijgen onder de aandacht van een groter publiek te brengen. Het project werd in 2000 opgericht als stichting in samenwerking met onder meer SX4all en het NOB. Fabchannel.com verzorgde gratis live- en on demand internetstreams vanuit onder meer Paradiso en de Melkweg in Amsterdam. Fabchannel.com bouwde met meer dan 1000 registraties van live concerten, festivals, performances, debatten en lezingen een van de grootste online video-on-demand archieven ter wereld. De website trok dagelijks zo’n 15.000 bezoekers. In maart van dit jaar maakte het bedrijf helaas bekend dat het moet stoppen vanwege de slechte economische vooruitzichten in de muziek en online reclamemarkt.

Google Reader ~ De Google reader is een beta functionaliteit van Google. Deze is dus momenteel alleen nog in het Engels verkrijgbaar. Met de Google reader kun je je favoriete (nieuws)websites en weblogs bijhouden. Net zo makkelijk als het checken van je e-mail. Je kunt de artikelen delen met anderen of aanraden aan vrienden. Ook werkt de reader op een mobiele telefoon zodat je altijd en overal kunt controleren of er nog nieuwtjes zijn.

Landingpage ~ De pagina waarop de gebruiker ‘landt’ nadat hij heeft geklikt op een link of advertentie uit een andere bron, zoals een e-mail, een site van een derde of een zoekmachine.

Mobile marketing
~ Mobile marketing is marketing gericht op de mobiele telefoon van je doelgroep. Door middel van sms kunnen korte mede­delingen, uitnodigingen en andere tekstuele informatie verstuurd worden. Middels Bluetooth en MMS is het mogelijk meer merkbeleving en emotie aan de communicatieboodschap toe te voegen. Het adverteren op mobiele websites (sites speciaal gemaakt voor mobiele browsers) is in opkomst. Mobile Marketing begint met het opbouwen van een opt-in bestand. Op dit bestand kun je je direct marketing (DM) activiteiten richten waaronder Mobile Marketing.

Opt-in/opt-out ~ Opt-in en opt-out zijn termen die aangeven hoeveel controle een internet­gebruiker heeft over het gebruik van zijn gegevens. Opt-in is daarbij het strengst: alleen degene die expliciet aangeeft dat hij dat wil (‘zich intekent’) zal (commerciële) boodschappen ontvangen. Nieuwsbrieven werken vaak met opt-ins: degene die regelmatig een nieuwsbrief wil ontvangen moet dat zelf expliciet melden.

Personalisatie ~ Trend op het internet om informatie, communicatie en transactie voor één persoon geschikt te maken, op basis van informatie over persoonlijke gewoonten en voorkeuren, verzameld via acties op internet.

Prosumer ~ Iemand die niet slechts consumeert, maar communiceert en zelf produceert, door met name gebruik te maken van internetdiensten en -sites als Wikipedia, Flickr, MySpace.
RSS ~ RSS staat voor Really Simple Syndication. RSS wordt vooral gebruikt bij weblogs, fora of nieuwssites om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Weblogs en forums worden meestal bijgehouden met speciaal ontwikkelde publicatiesoftware.
RSS-bestanden zijn te lezen via een speciale RSS-lezer, maar kunnen ook via speciale websites worden gelezen. RSS-lezers zijn er in vele soorten en smaken. De huidige generatie browsers ondersteunt gewoonlijk RSS.

Scraps ~ Scraps oftewel krabbels zijn openbare berichten die je op elkaars profielen kunt achter­laten.

Seeden ~ Seeden is het aanbieden van content op een onverdachte manier op video- of videogame sites.

Sellaband ~ De website ‘Sell-a-band’ wil in tegen­stelling tot platenmaatschappijen alle artiesten een eerlijke kans geven. Artiesten kunnen zich registreren op de site. Ze zijn verplicht enkele nummers op de site te plaatsen. Zgn. believers, geregistreerden op de site, kunnen voor 10 euro een aandeel van hun favoriete band kopen. Wanneer de band 50.000 euro bij elkaar heeft, mag ze een professionele plaat in een studio opnemen. De inkomsten uit verkoop van cd’s worden
verdeeld tussen de artiest, believers en Sellaband.

www.socialmention.com ~ Social Mention is een zoekmachine voor sociale media. De zoekmachine zoekt op user-generated content zoals blogs, opmerkingen, bookmarks, gebeurtenissen, nieuws, videos, en microblogging services. Het geeft je de mogelijkheid om gemakkelijk te achterhalen wat er over jou, je bedrijf en je product gezegd wordt. Elk onderwerp dat in de sociale media de revue passeert is vindbaar.

Streaming media ~ Streaming media is de verzamelterm voor de technologie om audio en video rechtstreeks via netwerken als het internet te distribueren. Voorbeelden zijn live televisie en live radio via internet, webcams, maar ook video on demand en webvideo. Bij streaming media hoeft het mediabestand niet eerst gedownload te worden, maar kan vrijwel onmiddellijk afgespeeld worden. Bij streaming media is er dus nooit een compleet media­bestand bij de gebruiker aanwezig. Daardoor is het eenvoudiger de auteursrechten van een dergelijk bestand te handhaven.

Viral ~ Een viral is een uiting die ontworpen is om zich als een virus te verspreiden. Sommige uitingen zijn ‘viral by nature’, sommigen hebben slechts ‘virale aspecten’. Een voorbeeld is de knop met de tekst ’stuur deze pagina door naar een vriend(in)’.

Viral marketing ~ Viral marketing staat voor buzz marketing op internet. Het ‘vervangt’ de ouderwetse ‘mond op mond reclame’ en staat voor elke strategie die een individu ertoe aanzet een marketingboodschap door te sturen, wat een exponentiële groei van het bereik van een boodschap kan creëren. Nieuwe media maken het veel makkelijker om een buzz te creëren. Mensen zijn met email, blogs, sms en chatten in staat om sneller en aan een grotere groep hun mening kenbaar te maken. De verspreiding vindt plaats als een virus.

Web 2.0 ~ Web 2.0 is de term die verwijst naar een duidelijk waarneembare veranderende trend op het internet waarbij het web zich ontwikkelt van een verzameling losse websites (Web 1.0) naar een volledig platform voor interactieve webtoepassingen.
Een onderdeel waarover een platform tegenwoordig moet beschikken om zich met recht een platform te kunnen noemen is een community; een gemeenschap van gebruikers die op zijn minst gespecialiseerd zijn in het gebruik van dat platform en dat platform voor vrijwel al hun dagelijkse ontwikkelwerk gebruiken. 

Webcast ~ Webcast is de benaming voor het live uitzenden van video of audio van een evenement, interview, presentatie etc via het internet. De verzamelnaam voor video die via internet wordt bekeken of beschikbaar gesteld is webvideo.
Het live uitzenden van non-events heet live ­streamen. Het uitzenden van gearchiveerd beeld- of geluidsmateriaal heet on-demand ­streamen. Bij een webcast kunnen naast het beeld van de spreker in een apart venster de sheets van een presentatie worden geplaatst.

Online sociale netwerken
Er zijn drie soorten online sociale netwerken: vriendennetwerken (Hyves, Facebook, MySpace), bedrijfsnetwerken (LinkedIn) en content driven netwerken (Flickr en YouTube)

Facebook ~ Facebook is een Amerikaanse sociale netwerksite die vooral in Engelssprekende landen populair is. Sinds mei 2008 bestaat er een Neder­lands­talige versie. In december 2008 groeide de site met 600.000 nieuwe aanmeldingen per dag. en in januari 2009 stond de teller op meer dan 145 miljoen gebruikers wereldwijd. De Nederlands­talige versie van Facebook is bereikbaar via nl.facebook.com.

Flickr ~ Flickr is een content driven netwerk, voor het delen van digitale foto’s. Flickr is in korte tijd uitgegroeid tot een populaire site om te gebruiken als ‘opslagplaats’ (vooral onder webloggers). Flickr kent twee soorten accounts: een gratis account (waarbij voor 100 megabyte per maand geupload mag worden) en het pro-account (waarmee een ongelimiteerd aantal aan foto’s  geupload kan worden, met een maximale grootte van 20MB per foto). Flickr wordt gezien als een Web 2.0 applicatie en maakt gebruik van tagging (trefwoorden) om een niet-hiërarchische classificering mogelijk te maken (folksonomie).

Hyves ~ Hyves is een online sociaal netwerk. Het ontleent zijn naam aan het Engelse hyves dat letterlijk bijenkorven betekent. Omdat de domeinnaam hives.nl al bezet was, hebben de makers gekozen voor een iets andere schrijfwijze. Met Hyves kun je op een simpele manier contact houden met vrienden en kennissen, maar ook nieuwe mensen leren kennen. Via Hyves kun je een weblog bijhouden, foto’s en video’s delen en met mensen met dezelfde interesses in contact komen.

Last.fm ~ Last.fm is een online communitywebsite die zich richt op internetradio en -muziek. De community brengt mensen aan de hand van muziekstijl met elkaar in contact. De website heeft zich door de jaren heen sterk ontwikkeld en omvat onder meer met Last.fm Radio, waarop muziek per genre wordt afgespeeld, vriendenlijsten, neighbours (gebruikers met overeenkomstig luistergedrag), concertagenda’s, groups (groepen van mensen met dezelfde muzikale smaak) en tags (onderverdelingen in de muziek van een bepaalde gebruiker, bijvoorbeeld per genre).

LinkedIn ~ LinkedIn is de zakelijke variant van een netwerk als Hyves. Je kunt er een profiel aanmaken, met  persoonlijke gegevens als werkomgeving, opleiding en interesses, relaties leggen met andere personen die ook bij het netwerk zijn aangesloten en aanbevelingen toevoegen aan je eigen profiel. Ook kun je gemakkelijk het profiel zien van degenen die tot je netwerk behoren.

MySpace ~ MySpace een van de meest populaire websites op het internet en geldt als een typisch voorbeeld van de zogenaamde Web 2.0 trend. MySpace is een belangrijke exponent van de heden­daagse (Engelstalige) jeugdcultuur, waar het hebben van veel ‘vrienden’ als een statussymbool wordt gezien. Veel muziekbands zijn via MySpace doorgebroken of zijn erdoor bekend geworden.

MSN ~ MSN is Microsoft’s internetchatprogramma (MSN Messenger).

Twitter ~ Twitter is een microblogprogramma. Gebruikers kunnen elkaar met korte updates op de hoogte houden van hun bezigheden. De dienst is een combinatie van een vriendennetwerk, een zakelijk netwerk en (voor een klein deel) een content driven netwerk.

YouTube ~ YouTube (motto: YouTube, Broadcast Yourself) is een website voor het kosteloos uploaden, bekijken en delen van videofilms door gebruikers. De uploader kan de film voorzien van tags (trefwoorden) die een niet-hiërarchische classificering mogelijk maken (folksonomie).

123 Video ~ 123 Video is een Nederlandse video­site, te vergelijken met YouTube


Auteur: Redactie MMNieuws
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This