Selecteer een pagina

Centraal: PICNIC 08 zonder kunst en cultuur

Algemeen
Het Cross Media event PICNIC beleefde dit jaar zn derde editie. Ongeveer 9.000 professionals uit de creatieve en technologiesector, afkomstig uit meer dan 100 landen, kwamen van 24 tot en met 26 september 2008 samen op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam. PICNIC is ht jaarlijkse internationale evenement in Amsterdam, gericht op creativiteit en innovatie, speciaal op het gebied van media, entertainment en technologie. Een derde van de congresdeelnemers kwam uit het buitenland. Bezoekers konden kiezen uit een rijk programma met, naast de centrale conferentie, tal van specials, labs en andere partnerevents. Maar naast juichkreten klinkt er ook kritiek. Het parallelprogramma is zo omvangrijk en divers geworden dat de kwaliteit er onder dreigt te gaan lijden. En ook over de toegankelijkheid en de transparantie (van met name de financin) van het event vallen kritische noten te horen.


PICNIC heeft zich in drie jaar ontwikkeld tot een platform dat voor allerlei partijen steeds belangrijker wordt. Zo werden er seminars aangeboden door verschillende internationale organisaties. Veel bedrijven en organisaties zien PICNIC als aanleiding om internationale en Nederlandse relaties uit te nodigen voor eigen sessies en grijpen het evenement aan voor het lanceren van nieuwe diensten. Zo toonde UPC zijn nieuwe 120MB-internet dienst. Alcatel en Violet lanceerden allebei een RFID-platform en Sun Microsystems een stimuleringsprogramma voor start-ups. Niet verwonderlijk: deze bedrijven komen niet voor niets voor op de sponsor- en partnerlijst van het event. Voor wat hoort wat, en zo moet de organisatie ook gedacht hebben bij het rond krijgen van de begroting.

Om aan subsidiedoelstellingen te voldoen organiseert PICNIC tal van speciale activiteiten. Zo deden ruim achthonderd scholieren mee aan de interactieve workshops van PICNIC Young. De Picnic Academy werd door 700 studenten bezocht, en tijdens de Hot100 kwamen de honderd beste afgestudeerden van media-, design- en kunstopleidingen bij elkaar. Naast het congres en de serie specials, werd dit jaar voor het eerst veel aandacht aan de PICNIC Labs gegeven. Voor en tijdens PICNIC werden nieuwe diensten en producten ontwikkeld door deelnemers uit verschillende disciplines samen te brengen en ze met de nieuwste technologie te laten spelen. Van 3D-werelden, tot augmented reality, van zelf energie opwekken tot service design concepten ontwikkelen. Op uitnodiging van PICNIC hebben verder 25 kunstenaars een artists impression van PICNIC gemaakt, en 25 onderzoekers schrijven op dit moment een verslag vanuit hun specifieke discipline. Deze activiteiten werden met name georganiseerd door organisaties als Virtueel Platform. VP komt hier vanuit haar subsidiedoelstelling niet meer aan toe. Het zou zich moeten toeleggen op het overbruggen van de kloof tussen ontwikkelingen in de nieuwe media en de kunst- en cultuursector, maar in opdracht van PICNIC kunstenaars aan het werk zetten is wellicht leuker dan voorlichting en begeleiding. De PICNIC-organisatie zelf kondigde een uitbreiding van activiteiten aan, met nog meer focus op het internationale publiek. Zo werd PICNICTV gelanceerd en komt er binnenkort een maandelijks programma over ontwikkelingen op het gebied van media, technologie en communicatie. Daarnaast zal PICNIC op uitnodiging in voorjaar 2009 een eendaags event in New York verzorgen, als onderdeel van het Hudsonjaar, rond de vierhonderdjarige band tussen Amsterdam en New York.

Waar na de eerste editie niets dan lof werd geuit, was er na de editie van 2007 in toenemende mate kritiek te horen. Deze richtte zich op de toegankelijkheid, transparantie (van met name de financin) en kwaliteit van de sprekers. Met een jaarbudget van ongeveer 3,5 miljoen euro, waarvan 1,6 aan overheidssubsidie, drukt PICNIC andere initiatieven uit de markt. Sommige reeds bestaande congressen zijn naar andere steden uitgeweken of afgelast aangezien de gemeente het grootste deel van haar budget aan PICNIC besteed. Om op te vallen moet je groots uitpakken, moet Amsterdam gedacht hebben, en internationaal aandacht trekken. Maar de vraag blijft dan wel van wie? Op het festivalterrein vallen de strakke pakken het meeste op. PICNIC lijkt in toenemende mate een evenement voor marketeers, bedrijven en snelle bureaus. Het creatieve MKB zul je op PICNIC niet aantreffen, vanwege onder andere de hoge entreeprijs.

Als je kritiek en PICNIC Googlet kun je er een paar uur voor gaan zitten. Een lange discussie over de financin van PICNIC, waarbij bewondering voor het vermogen om zoveel subsidie en sponsors bij elkaar te krijgen wordt afgewisseld met verbittering over de besteding van geld bij aan de organisatoren gelieerde bedrijven. En dat terwijl de sprekers (op een uitzondering na) geen honorarium ontvangen. De organisatie van PICNIC verdedigt zich door te verwijzen naar soortgelijke evenementen waar sprekers eveneens niets betaald krijgen. Een optreden op PICNIC zou zich immers terug moeten betalen in een beter bedrijfsresultaat.

De komende jaren zullen uitwijzen of de organisatie de kwaliteit van de eerste twee edities inhoudelijk weet vast te houden en het niet alleen zoekt in kwantiteit. Verder zou de aansluiting bij en toegankelijkheid voor het gros van de creatieve industrie in de regio Amsterdam verbeterd kunnen worden. En hoewel de komende jaren de subsidie wordt afgebouwd zou een maatschappelijke verantwoording en transparantie veel (online) ongenoegen weg kunnen nemen. De uitdaging voor PICNIC ligt in een ondernemende opzet van de core business: een inhoudelijk goed en betaalbaar netwerk organiseren en voeden. En hopelijk blijft PICNIC in Amsterdam als de subsidie stopt en andere steden staan te springen om verder te investeren in een merk dat qua opzet en doelgroep niet aan grenzen gebonden is.

Auteur: Menno Heling & Pieter de Nijs redactie@MMNieuws
468

Reactie verzenden

Share This