Selecteer een pagina

Centrale cultuurbron in Vlaanderen: de cultuurdatabank

Algemeen
CultuurNet Vlaanderen ontwikkelt in opdracht van de minister van Cultuur een cultuurdatabank (CultuurDatabank) en een cultuursite Vlaanderen (CultuurWijzer). Het doel van dit project is even eenvoudig als ambitieus: het beter bereikbaar maken van alle basisinformatie over het culturele aanbod, via tal van kanalen, op maat van het publiek. Ook andere diensten, zoals bijvoorbeeld ticketverkoop of gidsenreservatie, worden op termijn mogelijk. Op die manier wordt het cultureel aanbod makkelijker bereikbaar en groeit de kans dat meer mensen meer aan cultuur participeren.


Bij de ontwikkeling van dit plan is gekeken naar bestaande initiatieven in omliggende landen, onder meer in Nederland. Daar is naar voorbeeld van het Amsterdams Uitburo gepoogd een landelijk KaartenNetwerk op te zetten, waar via n website en n callcenter informatie en kaartverkoop voor lle theaters in Nederland beschikbaar werden gesteld. Het KaartenNetwerk in Nederland is in landelijke vorm na enige jaren gestopt omdat in de meer afgelegen provincies noch het publiek, noch de theaters de voordelen zagen. Waarom zou de CultuurDatabank in Belgi nu wel werken?

Een belangrijk verschil met Nederland is dat het begrip cultuur ruimer wordt opgevat. Niet alleen beeldende- en podiumkunsten (Musea, Dans, Muziek en Theater) worden in de CultuurDatabank belicht, maar ook andere cultuurvormen zoals landelijk erfgoed, bibliotheken en cultuureducatie zullen opgenomen worden. Daardoor kan een breder publiek bereikt worden.
Een ander verschil met Nederland is dat de informatie over culturele evenementen veel ondoorzichtiger is dan in Nederland het geval was toen het kaartennetwerk opgezet werd. Wanneer de CultuurDatabank inderdaad het aanbod van cultuur veel overzichtelijker aanbiedt, zal het een toegevoegde waarde bieden aan het publiek.
Ook het businessmodel van het Nederlandse KaartenNetwerk (gebaseerd op de verkoop van toegangskaarten) was anders. Het project CultuurDatabank is niet direct afhankelijk van de verkoop van voldoende kaarten, waardoor er niet direct afgerekend wordt, maar ook andere waarden belangrijk zijn.
Ten slotte kan het project ook leren van de Nederlandse ervaringen, met name daar waar het toegevoegde waarde aan de sector kan bieden. Aan de sector (met name aan de culturele instellingen) wordt nogal wat gevraagd. Zij moeten de informatie in het platform up-to-date houden, hetgeen een extra aanslag is op de vaak dun bezette marketing en communicatie afdelingen. Wat krijgt de instelling daarvoor terug?
De kritische succesfactoren voor het project CultuurDatabank zijn dus om werkelijk toegevoegde waarde te bieden aan zowel het publiek, als aan de cultuursector. Beide groepen moeten de toegevoegde waarde van het project ervaren.

Wat biedt de CultuurDatabank het publiek?
De CultuurDatabank biedt het publiek n centrale informatiebron voor alles wat er op cultuurgebied aangeboden wordt. Het is heel belangrijk dat dit op een zeer laagdrempelige manier aangeboden wordt. Gebruiksgemak zal voorop moeten staan. Vanuit het publiek bezien moet de informatie volledig zijn zodat men het gevoel heeft geen andere informatiebron nodig te hebben. Om dit te realiseren wordt zowel van de techniek als van de sector een inspanning gevraagd.
De CultuurDatabank wordt een open technisch platform waarop alle basisinformatie over het culturele aanbod in Vlaanderen wordt opgeslagen, mogelijk in interactie met vele andere grote en kleine databanken. De CultuurDatabank is daardoor tegelijk centrale databank n kruispuntdatabank binnen een netwerk van bestaande en nog te ontwikkelen databanken.
Wie op zoek is, kan hierdoor eenvoudiger, sneller n via diverse kanalen informatie vinden en krijgen. De grote meerwaarde van de CultuurDatabank is het faciliterend karakter ervan. Als kruispuntdatabank n centrale databank zal ze immers al vlug d informatiebron en dataleverancier worden voor tal van communicatiekanalen van vele potentile partners: (lokale) websites en media, call centers, informatiebalies, mobiele telefonie, digitale televisie, enzovoort.

De CultuurWijzer: naar een interactieve cultuursite voor Vlaanderen
CultuurNet Vlaanderen ontwikkelt zelf n van die kanalen: de CultuurWijzer. Met deze website richt CultuurNet Vlaanderen zich op het brede publiek. Deze nieuwe cultuursite van de Vlaamse Gemeenschap wordt ht digitale loket, waar een breed publiek terecht kan voor basisinformatie en diensten met betrekking tot het culturele aanbod in Vlaanderen. Voor bijkomende informatie wordt doorverwezen naar tal van partnersites. Een krachtige zoekmotor en een heldere navigatiestructuur maken het mogelijk dat iedereen makkelijk en snel vindt wat hij zoekt.
Het publiek wordt echter ook meer geboden. Naast het raadplegen van informatie over het culturele aanbod, zal het mogelijk zijn met elkaar in interactie te treden, onder meer via een reageermodule die toelaat reacties te geven over bepaalde culturele onderwerpen. Daarnaast zal een forummodule ontwikkeld worden voor discussies tussen virtuele gemeenschappen (communities) rond specifieke topics die door CultuurNet Vlaanderen worden aangebracht. Interactie tussen de gebruiker en de CultuurDatabank heeft ten slotte ook plaats via de registratiemodule waarmee de gebruiker desgewenst zijn profielgegevens kan doorgeven en bijgevolg gepersonaliseerd benaderd kan worden.

Welke informatie bevat de CultuurDatabank?
De CultuurDatabank omvat alle mogelijke basisinformatie over het op termijn volledige culturele aanbod in Vlaanderen. Deze basisgegevens behelzen zowel de culturele actoren zelf, alsook het aanbod waar ze voor staan. Via verwijzingen en links naar partnerwebsites kan de gebruiker bovendien gemakkelijk bijkomende, meer verdiepende informatie vinden.
Hier schuilt een risico. Feitelijk is de CultuurDatabank geen eigenaar of redacteur van de content en daarin afhankelijk van degenen die de content aanleveren. Daarnaast is de CultuurDatabank ook afhankelijk van de kwaliteit van de links waarnaar doorverwezen wordt. Het publiek zal, wanneer het via de website de Cultuurwijzer een keuze maakt, ook goed bediend willen worden wanneer het gaat om bestellen van toegangskaarten, routebeschrijvingen en dergelijke. Wanneer dat onvolledig of onduidelijk is, dan zal men niet gauw terugkomen. De internettrouw is van korte duur wanneer de geboden service onvolledig is.
De CultuurDatabank moet dus de invoer van gegevens zo gemakkelijk mogelijk maken.
Voor de in- en uitvoer van informatie streeft de CultuurDatabank uitdrukkelijk naar een eenmalige, decentrale invoer (single point of entry) en een maximale uitvoer naar diverse communicatiekanalen. Tal van content-aanbieders zullen dus zelf hun aanbod rechtstreeks of indirect in de CultuurDatabank kunnen invoeren.

Waarom zullen culturele partners meedoen aan CultuurDatabank?
Allereerst zullen culturele actoren hun aanbod makkelijker, ruimer en via tal van kanalen kunnen communiceren. Ze bieden daardoor een nog betere dienstverlening aan hun bestaand publiek, en bereiken hierdoor ook meer en nieuw publiek. Wie naar culturele informatie op zoek is, kan hierdoor eenvoudiger, sneller n via diverse kanalen meer en betere informatie vinden.
Minstens even belangrijk is dat CultuurNet Vlaanderen de culturele instellingen informatie zal geven over het publiek waardoor instellingen gerichter, efficinter en meetbaarder hun aanbod kunnen communiceren.
Dit doet CultuurNet Vlaanderen door de gegevens over de bezoekers van de site gestructureerd op te slaan om de dienstverlening zo gepersonaliseerd mogelijk aan het publiek te bieden. Op die manier verkrijgt men ook de meeste kennis van het publiek. Deze kennis over hen die belangstelling voor het culturele aanbod tonen, is waardevol voor de culturele instellingen.
Met deze kennis wil CultuurNet Vlaanderen collectieve marketingacties in samenwerking met de sector ontplooien. Men zou kunnen denken aan een gezamenlijke actie om het actueel opera- of theateraanbod (als geheel) onder de aandacht te brengen van publiek dat heeft aangegeven te houden van muziektheater.

Ingredinten voor succes
De ervaring in Nederland leert dat met name deze dienstverlening op terrein van kennis over publiek en collectieve marketing in de startfase van het project belangrijk is om de culturele actoren te motiveren de content geactualiseerd en volledig te houden. Een collectief communicatie- en marketingplatform is voor de cultuursector heel belangrijk.
Kortom: een machtig interessant project. De ingredinten voor succes zijn er, het draagvlak is groot, het lijkt te voorzien in een behoefte van het publiek. Wanneer de website volgende zomer start, zal het interessant zijn op de voet te volgen of de belofte wordt ingevuld.

Planning
De CultuurDatabank wordt operationeel in de eerste helft van 2004. De CultuurWijzer volgt in het najaar van 2004.
Het jaar 2003 was vooral gewijd aan ontwerp, inclusief opmaak van het bestek en uitgebreide functionele analyse. Vanaf het najaar 2003 is de eigenlijke realisatiefase gestart en is een aanvang genomen met de concrete bouw van zowel CultuurDatabank als cultuursite. In 2004 staat de verdere realisatie volop centraal. Vanaf het voorjaar wordt ook actief werk gemaakt van content-verzameling, het verder uitbouwen van een partnernetwerk, het actief onderhouden en nog opvoeren van de communicatie met alle betrokkenen, de begeleiding van diverse partnertrajecten, de voorbereiding van controle en beheer, en de samenwerking met internationale partners.
Het is de bedoeling deze cultuursite te doen groeien van een doorverwijs- en informatieloket naar een echt dienstenloket.

Auteur: Willem Glcher info@amitimes.com info@cultuurnet.be Willem Glcher is CRM specialist op het gebied van collectieve cultuurmarketing, werkzaam bij AMI, en is als adviseur betrokken bij het project CultuurDatabank.
468

Reactie verzenden

Share This