Selecteer een pagina

Colin: creatief netwerken op zijn Brabants

Algemeen
De afgelopen anderhalf jaar hebben verschillende artikelen in MMNieuws gestaan met als afzender Colin, netwerkorganisatie voor de creatieve industrie van Midden- en West-Brabant. Steeds ging het daarbij over de resultaten van onderzoek dat onder de Colin-vlag uitgevoerd wordt. Nu Colin na de jaarwisseling naast Breda ook in Tilburg van start gaat, vertellen we graag wat meer over het initiatief.


Aanleiding
Sinds het beroemde boek van Richard Florida predikt half Nederland het evangelie van de creatieve klasse. Het hart van die klasse zou gevormd worden door mensen die beroepsmatig deel uitmaken van wat je zou kunnen omschrijven als de creatieve industrie. Veel gemeenten in Nederland en daarbuiten investeren in deze beroepsgroep, met groeiende welvaart, leefbaarheid en werkgelegenheid in het vizier.
Toch toont internationaal en eigen onderzoek aan dat er diverse knelpunten zijn bij het waarmaken van de hooggespannen verwachtingen. Deze zijn kort samen te vatten als gebrek aan netwerk, kennis en ondernemervaardigheden. In navolging van CIDS in Manchester (UK) en CONCreaS in Antwerpen, zag NHTV internationale hogeschool Breda het belang in van het bestaan van een netwerkorganisatie die op deze knelpunten probeert in te spelen. Docenten en studenten van NHTV hebben gezorgd voor de oprichting van Colin (Creative Organisations Linked In Networks).

Doelstellingen
Colin mikt op de doelgroep van professionals in de creatieve industrie, zowel in cultuur, media en entertainment als de meer toegepaste kunstvormen (vormgeving, muziek, fotografie, gaming). Primaire doelstellingen daarbij zijn het versterken van ondernemerschap, het zichtbaar maken van netwerken n het bijdragen aan kennisontwikkeling.
Concreet doet Colin dat met diverse producten en diensten. Ten eerste met een actuele website met informatie, nieuws en artikelen gericht op professionals in de sector. Ook bestaat er de mogelijkheid je te registeren zodat je zichtbaar wordt in het Colin-netwerk. Ten tweede organiseert Colin op regelmatige basis netwerkevenementen waar kennis gedeeld wordt en interactie bevorderd wordt. Dat kan zijn in de vorm van workshops, congressen, festivals en inspiratiebezoeken. Een goed voorbeeld is het evenement CommuniGaming waar op 6 november jl. in het Blushuis in Breda een kijkje werd gegeven in de mogelijkheden van gaming voor de marketing(communicatie) van bedrijven als verzekeraars en frisdrankfabrikanten.

Onderzoek
Colin wil op termijn uitgroeien tot kenniscentrum en doet daarvoor ook zelf praktijkonderzoek onder de noemer Colins Quest. Centrale vraag daarbij is: wat zijn sleutelfactoren die dynamiek in de creatieve industrie stimuleren en welke bijdrage kan een bloeiende creatieve industrie leveren aan economische groei, innovatie en maatschappelijke vraagstukken in algemene zin?
Deze brede vraag krijgt in de eerste fase van het onderzoek praktisch invulling door aan de ene kant te kijken naar ontstaan en functioneren van creatieve clusters (Birmingham, Breda, Tilburg, Rotterdam, Antwerpen, Leipzig, Essen) en aan de andere kant kritisch te kijken naar het functioneren van een tweetal bedrijfskolommen (grafische vormgeving in Breda en textiel in Tilburg).
Alle gesprekken die in het kader van dat onderzoek met ondernemers en andere partijen gevoerd worden, zijn op de website terug te lezen in een toegankelijke en journalistieke vorm.

Link met onderwijs
Omdat Colin een initiatief is van de opleiding Vrijetijdsmanagement van NHTV internationale hogeschool Breda heeft het toegang tot alle kennisdomeinen van deze instelling en kunnen deze domeinen in verschillende vormen (digitaal, presentaties, lezingen, workshops, advies) toegankelijk gemaakt worden voor de doelgroep.
Ng belangrijker is dat NHTV met Colin studenten de mogelijkheid biedt om in het hart van de creatieve sector praktische ervaring op te doen en te werken aan hun kennis, competenties n netwerk. Een groot deel van alle werkzaamheden wordt namelijk gedaan door studenten op derdejaars en afstudeerniveau. Het mes snijdt wat dat betreft aan twee kanten; onze studenten doen (werk)ervaring op en ondernemers, creatieven en beleidsmaker worden ondersteund bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun projecten en beleid.
Overigens is de Colin-website ontworpen en gemaakt door studenten Communicatie en Multimedia Design van Avans Hogeschool te Breda. De Universiteit van Tilburg en de Radboud Universiteit Nijmegen leveren inmiddels onderzoeksmatig een bijdrage. Colin wil dus duidelijk uitgroeien tot een brug tussen de creatieve sector en lle kennisinstellingen in de regio.

Naar de toekomst toe
Colin is afgelopen september gestart vanuit het Bredase Blushuis, centrum voor creatieve bedrijvigheid. Een startsubsidie van de gemeente Breda maakt het mogelijk om bedrijfsruimte te huren en naast mankracht op het gebied van studentenbegeleiding en onderzoek ook organisatiekracht op professioneel niveau te leveren.
Ook de Tilburgse gemeenteraad ziet het belang van duurzame investeringen in creatieve netwerken en de rol die Colin daarin kan vervullen. Daarom is in november besloten om in het kader van de ontwikkeling van het gehele Veemarktkwartier Colin structureel te steunen. Dat betekent dat Colin vanaf februari 2007 ook gehuisvest is in Villa Media, cluster voor creatieve bedrijven in datzelfde Veemarktkwartier. Ook daar staat Colin te popelen om een actieve bijdrage te gaan leveren aan het versterken van de creatieve industrie.

Ook aanhaken en op de hoogte blijven? Registreer je als member op onze website!

Auteur: Arend Hardorff, Peter Horsten en Peter van der Aalst Arend Hardorff, Peter Horsten en Peter van der Aalst zijn allen docent Creative Industries aan NHTV en initiatiefnemers van Colin.
468

Reactie verzenden

Share This