Selecteer een pagina

Collectieve internationale communicatie en marketing

Algemeen
In de culturele sector wordt volop internationaal gewerkt. Maar op het vlak van internationale n collectieve marketing is er nog een lange weg te gaan. De discussie hierover tijdens het ACMC congres bracht een aantal misverstanden aan het licht. Een impressie.


Communicatie en marketing in internationaal verband staan nog in de kinderschoenen. Zelfs zeer professioneel opererende organisaties die thuis hun communicatie- en marketingwerkzaamheden goed op orde hebben, onderschatten vaak de hoeveelheid en complexiteit van dat werk bij presentaties in het buitenland. Op het gebied van collectieve, sectoroverstijgende cultuurmarketing op internationaal niveau is nog weinig ervaring opgedaan en ook in de (vak)literatuur wordt er weinig aandacht aan besteed. Weliswaar zijn er in Nederland organisaties die zich hier mee bezig houden, maar er zijn niet veel overeenkomsten in werkwijze en doelstellingen te bespeuren.
Tijdens het ACMC congres bleek een Babylonische spraakverwarring over wat collectieve marketing op internationaal niveau eigenlijk is. Ten eerste: de definitie. Marketing, pr, promotie en communicatie werden vrijelijk door elkaar gebruikt. Ten tweede: de doelgroep. Gaat het om het algemene publiek in Nederland of het buitenland, om de pers in binnen- of buitenland, om potentile distributeurs en programmeurs of gaat het vooral om het cultureel profiel van een land?
Ten derde: de onzekere opbrengst. Het bleek dat het niet eenvoudig is vast te stellen wat de opbrengst is van collectieve marketing in internationaal verband. Dit maakt dat individuele partijen niet geneigd zijn elkaar op te zoeken. Om samenwerking te stimuleren moet eerst duidelijk worden wat gezamenlijke inspanningen op bovensectoraal niveau kunnen opleveren, met name waar het gaat om grootschalige (statelijke) manifestaties zoals Days of Dutch Culture St. Petersburg 2003 of het culturele programma tijdens het Nederlands EU-voorzitterschap. Uit het publiek kwam de opmerking dat er n organisatie (bijvoorbeeld de SICA) in de culturele sector zou moet zijn die zich meer richt op internationale collectieve communicatie en marketing, die informatie kan geven en partijen bij elkaar brengt.
De discussie maakte duidelijk dat we pas aan het begin staan van kennisontwikkeling en ervaringsuitwisseling op dit vlak. De SICA heeft collectieve internationale communicatie en marketing hoog op haar prioriteitenlijstje geplaatst en wil de discussie en uitvoering in de komende jaren voortzetten.

Europese Mobilteitsconferentie: 7 & 8 oktober 2004,
Rotterdam

Auteur: Hester Swaving, Inez Boogaarts info@sicasica.nl www.sicasica.nl
468

Reactie verzenden

Share This