Selecteer een pagina

Congresverslag: Bedrijven sponsoren op gevoel

Algemeen
Culturele publieksevenementen zijn populair bij bedrijven die veel publiciteit verwachten en op zoek zijn naar het juiste gevoel. De duizenden die een evenement bezoeken zijn vaak niet eens het voornaamse motief voor een sponsor. De bezoekers van het evenement brengen de consument, die thuis zappend voor de buis zit, in de juiste sfeer.


Tijdens het congres Sponsoring & Eventmarketing bleken content en sfeer het meest toe te voegen aan de productkenmerken van sponsorende bedrijven.
Een interessant voorbeeld van brand-entertainment is de sponsoring door Solero van het Zomercarnaval in Rotterdam. Dit is een multicultureel spektakel met aan de vooravond een warming-up met liveoptredens en op de dag zelf een miss-verkiezing, een straatparade en opnieuw veel muziek. Solero verkoopt er niet n ijsje, maar verbindt zich met het gevoel dat het evenement uitstraalt.

Trends die op het congres door de overige sprekers over sponsoring van evenementen gesignaleerd werden:

– De sponsoring van de maatschappelijk/sociale sector en samenwerking met de overheid neemt toe;
– Steeds meer sponsoring vanuit de hospitality-management gedachten: The Royal Shakespeare Company geeft cursussen aan de werknemers van de sponsor om het creatief denken te stimuleren;
– Bedrijven zullen hun eigen evenementen gaan creren. Sponsoring wordt niet meer alleen gebruikt voor awareness- en hospitality management, maar vooral voor imagebuilding en recruitment;
– De sponsors uit de IT-sector en Telecom nemen toe;
– De interactiviteit veroorzaakt dat evenementen steeds minder stadiongebeurtenissen zijn, en veranderen in media-evenementen.
– De consument zal in de toekomst veel minder eventgericht zijn.
– De evenementen worden gevolgd via het internet of de interactieve televisie.
– Er zullen sponsorrechten komen over websites, chat rooms, inhoud, spelsites, data, smart cards en updates.

Auteur: Manon Custers
Referenties: Meer Informatie: Institute for International Research, t 020 305 5007
468

Reactie verzenden

Share This