Selecteer een pagina

Congresverslag: Beleving is booming business

rubriek: congresverslag

Algemeen
Op het jaarcongres Recreatie & Toerisme Beleving, dat in november 2002 in Zoetermeer plaatsvond, stond de gevoelsuitdrukking beleven centraal. Belangrijke vragen op het congres waren: wat bedoelen we met een belevenis, wat is er belangrijk om een unieke belevenis te creren en wat zijn de ontwikkelingen in de beleveniseconomie?


Booming business
Belevenisattracties zijn booming business. Steeds meer mensen zijn in hun spaarzame vrijetijd op zoek naar een unieke ervaring. De vrijetijdssector speelt hier handig op in en bombardeert de markt met de meest fantastische initiatieven die een ervaring om nooit te vergeten beloven. Er zijn zoveel initiatieven dat je kunt spreken van een beleveniseconomie of belevenisindustrie.
Inspelen op beleving is een nieuwe manier om een nieuw en groter publiek te trekken. Het zijn niet alleen pretparken waar beleving een grote rol speelt. Ook voor veel culturele instellingen wordt beleving een zaak van betekenis. Door het wegvallen van (overheids)subsidies neemt de afhankelijkheid van eigen inkomsten toe en is de nadruk komen te liggen op cultureel ondernemerschap. Instellingen moeten zich dus meer op de markt of binnen de culturele sector onderscheiden. Musea zoeken daarom hun heil in het organiseren van tentoonstellingen met een grote amusementswaarde, wat in deze sector wel wordt gezien als een teken van de verpretparkisering van de museumsector. Dit neemt niet weg dat deze tentoonstellingen de aantrekkingskracht van een museum sterk kunnen verhogen, zodat bezoekers grotere waarde aan het museum gaan toekennen en bovendien bereid zijn meer te betalen.

Gouden tips
Uit de enthousiaste verhalen van woordvoerders van de verschillende aanwezige organisaties, zoals de Efteling, Heineken Experience en Donner Boeken, kun je opmaken dat belevenissen aan enkele voorwaarden moeten voldoen om succesvol te zijn. Een goede belevenis bestaat uit een mix van amusement, educatie, esthetiek en escapisme. Daarnaast blijkt het aanbieden van een uitgekiend totaalpakket: een uitdagende attractie, goede service, horeca faciliteiten, (life)entertainment en een mooie omgeving zijn uitermate belangrijk voor het aantrekken van publiek. Het is niet voor niets dat tal van musea en theaters om die reden hun interieur aanpassen of verbouwen.

Ten slotte werden er nog enkele gouden tips genoemd.
Waarborg diversiteit en toegankelijkheid.
Vernieuwing en onderscheid, bijvoorbeeld door het volgen van trends.
Kies voor een specialisme (zo koos pretpark Six Flags voor een park vol rollercoasters.
Of pas juist schaalvergroting toe, zoals De Drukkerij in Middelburg heeft gedaan door een boekenwinkel, een muziekwinkel, een caf en (tot voor kort) een kunstuitleen onder n dak te huisvesten.
Zoek aansluiting bij lokale initiatieven.
Koppel activiteiten aan sport en/of cultuur. Zo is het Wereldmuseum gaan samenwerken met de reisorganisaties Kras/Stervakanties en De Boer&Wendelreizen. Op deze manier hopen de reisorganisaties iets extras te kunnen toevoegen aan hun reizen, een beleving vooraf. Het museum hoopt een groter en gevarieerder publiek te trekken.
Creer meerwaarde door samen te werken met een goed doel, zoals de Efteling met het Wereld Natuur Fonds.

Kanttekeningen
Belevenissen zijn niet zaligmakend. Dat is te zien in de pretparkindustrie, die in ontwikkeling jaren voorloopt op de culturele sector. Vanwege de grote vraag van het publiek kwamen er steeds meer pretparken, maar doordat die in opzet niet wezenlijk van elkaar verschilden, is de onderlinge concurrentie steeds groter geworden. De parken moeten steeds directere marketingstrategien bedenken om de aandacht van het publiek te trekken. Uiteindelijk zal dat publiek er genoeg van krijgen en raakt de belevenismarkt verzadigd. Daarom blijft het belangrijk dat je je probeert te onderscheiden.
Een opvallende uitspraak kwam van J.P. Haenen, consultant bij Kwan Leisure Consultancy, die stelde dat organisaties weliswaar gericht zijn op doelgroepen, maar dat het eigenlijk gaat om individuen. Doelgroepen bestaan niet meer aldus Haenen het gaat om individuele stijlen die je moet onderzoeken als je wilt weten wie je bezoekers zijn. Een interessante uitspraak, vooral als je je bedenkt dat de culturele sector zich inmiddels vol overgave stort op doelgroepenmanagement. Haenen merkte verder op dat ouderen en vrouwen als doelgroepen zijn ondergewaardeerd. Daar zou de belevingsindustrie wel meer aandacht aan kunnen besteden.

congres Recreatie & Toerisme Beleving
22 november 2002
in SnowWorld Zoetermeer

Auteur: Neeltje van Haaren Neeltje@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This