Selecteer een pagina

Congresverslag: Cash is weer keen; Whats going on in retailing?

rubriek: congresverslag

Algemeen
Rotterdam was op 16 april de locatie voor het congres Whats going on in retailing?. Het congres is de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor detailhandel en industrie. Zwaar weer was de vaak gebezigde metafoor voor de moeilijke economische omstandigheden waar de sector zich momenteel in bevindt. Nederlandser kon het niet. Ondertussen waren de voordrachten gevuld met positieve verhalen en werd het congres in stijl afgerond met de bekendmaking van de retailer van het jaar. Dion Kooijman van de TU in Delft doet verslag.


Zwaar weer is op de eerste plaats de verwachting dat de omzetten in de detailhandel zullen dalen of in elke geval minder zullen uitpakken. In 2002 werd er nog een groei van 5,3% gerealiseerd, in 2003 is dat naar verwachting slechts 3,3%. Deze cijfers zijn nog exclusief de inflatie. Zwaar weer staat ook voor de gevallen kopstukken in de distributiesector en de herverkaveling van de bijbehorende bedrijven (Laurus en Ahold zijn enkele voorbeelden). Zwaar weer is er tenslotte ook voor de onderzoeksbureaus. Traditionele indicatoren als opleiding en inkomen zouden niet meer voldoen om de huidige consument goed in beeld te houden, aldus Lex de Witt van NFO Trendbox. Segmentatie op waardevariabelen was zijn adagium. Maar hoe is dat te rijmen met de belangstelling voor discount? Niets en niemand wordt gespaard.
Discounters en regionale supers zijn de nieuwe concurrenten, vertelde Harry Bruijniks, de nieuwe baas van Laurus. Laurus (Konmar, Edah en Super-De Boer) blijft een multi channel supermarkt, maar van een investeringsmaatschappij als CVC Capital Partners valt een hoop te leren. Daar draait het eenvoudigweg om de kasstroom en dat is ook het directe en meest zichtbare effect van het ondernemen in de detailhandel. Cash is weer keen, aldus Bruijniks.
Hema kruipt al weer wat langer uit het dal dan Laurus. Dirk Goeminne van Hema toonde dat het bedrijf sinds 1998 weer een stijgende lijn laat zien. Logistiek is een belangrijk knelpunt voor de retailers: Laurus zit vanwege het afstoten van bedrijfsonderdelen met overcapaciteit en Hema met de cordinatie van de back-office processen. Het relatief lage bonbedrag bij Hema (euro 8,45), betekent veel producten over de toonbank en door de magazijnen. Vandaar de noodzaak om de logistieke stromen te beheersen.

Industrie
De economische crisis drijft de retailers en de industrie in elkaars armen. Peter van Campen (Heineken) is op zoek naar de klant van de klant (u en ik dus). Kosten uit de keten halen, daar gaat het volgens Van Campen om. Hij riep de detailhandel op tot samenwerking door de data van het verkoopproces te delen. Maar daar ligt een gevoelig punt. Detailhandelaren willen hun handen vrij houden. Eerder had Buijniks van Laurus aangegeven dat er wel een wil is tot samenwerken, maar tegelijk maakte hij glashelder dat er stevige prijsonderhandelingen te verwachten zijn. Heineken en Laurus waren het kortom niet oneens, maar erg enthousiast ging het allemaal (nog) niet.
The Greenery en C1000 hebben het beter voor elkaar. Margreet Harn (The Greenery) vertelde over de geslaagde samenwerking om de tomaat beter aan de man/vrouw te brengen. De hele keten van productie tot verkoop is onder de loep genomen. De resultaten mogen er zijn: de verkopen zijn boven verwachting gestegen. Op de vraag of andere supermarktorganisaties zich inmiddels hadden gemeld volgde echter een ontkennend antwoord. Winkeliers laten niet graag bij zich in de keuken kijken. Hadden Bruijniks en Van Campen het daar ook niet over?
Of er een soort tweedeling in supermarktland gaat ontstaan, met de servicesupers plus merkfabrikanten aan de ene kant en de discounters aan de andere kant, valt dus nog te bezien. Joop Holla (Gfk Panelservices) en Thomas Roeb (Fachhochschule Bonn-Rhein-Sieg) gingen uitgebreid in op de sector in opkomst: de discounters. Holla maakte duidelijk dat de consument dit jaar lage prijzen meer is gaan waarderen. Desondanks vond hij het allemaal nogal meevallen met de discounters. De groei van Lidle kwam vooral doordat het bedrijf de voormalige vestigingen van de Basismarkt (Laurus) inlijfde. Aldi en Lidle hebben samen nu ruim 10% marktaandeel. Holla raadde de servicesupermarkten aan gewoon te doen waar ze goed in zijn. Ook op dat vlak valt er de nodige concurrentie te verwachten, zoals Roeb aangaf. Aldi heeft zich in Duitsland allang als retailbrand ontwikkeld. Niet de prijs maar het imago is daarbij doorslaggevend. Zo krijgt De Witt (NFO Trendbox) via een omweg toch nog een beetje gelijk: de prijs als culturele waarde.

For any Body
Ben Suidman van Hunkemller (ondermode, onderdeel van KBB-Vendex) werd uitgeroepen tot Retailer van het jaar. De prijs werd toegekend door de vakpers voor zijn lef, visie en innovaties. De keten doet het met ruim 250 filialen in 6 landen erg goed en draagt meer dan gemiddeld bij aan het resultaat van de holding. Marsman, directeur van Wehkamp en winnaar van vorig jaar, mocht de prijs uitreiken. Voor Hunkemller even geen zwaar weer, maar een zonnig moment. Saillant detail: Hunkemller is door de recente websiteverkoop concurrent van Wehkamp geworden.

Auteur: Dion Kooijman D.C.Kooijman@bk.tudelft.nl
468

Reactie verzenden

Share This