Selecteer een pagina

Congresverslag: Congres acmc/gvr, 16 april 2003; Sponsoring van zomerfestivals

rubriek: congresverslag

Algemeen

Bij de bijeenkomst Sponsoring van zomer- festivals, georganiseerd door de secties ACMC en Sponsoring van het GVR, stond de manier waarop zomerfestivals en sponsors elkaar vinden centraal.

De eerste spreker, Lex Kruijver van ReSpons Evenementen Monitor (zie ook zijn artikel op pasgina 7) gaf de ontwikkelingen in de evenementen en festivalsector van de laatste paar jaar weer. Opvallend in zijn betoog waren de volgende feiten. Het aantal festivals in Nederland nam van 1999 tot 2001 flink toe, waarna het in 2002 stabiliseerde, en in 2003 zal er waarschijnlijk sprake zijn van een daling. Het gemiddeld aantal sponsors per festival is de laatste jaren echter alleen maar gestegen, van 2,5 sponsors per festival in 1999 naar 3,8 in 2002. Een stijging van maar liefst 50%!

Een festival dat niet te klagen heeft over het aantal sponsors is A Camping Flight to Lowlands Paradise. Dat heeft waarschijnlijk te maken met zowel de grote groei van het aantal bezoekers en acts als de toegenomen diversiteit van de nevenactiviteiten. Naast, natuurlijk, muziek kunnen bezoekers, die vooral tussen de 19 en 29 jaar oud zijn, ook genieten van film, tv-dinners, theater en dans, comedy/ straatanimatie, beeldende kunst en literatuur. Zowel een jonge doelgroep, het brede programma en de media-aandacht maken het evenement aantrekkelijk voor sponsors.
Directeur Eric van Eerdenburg legt uit dat de manier waarop er de laatste tijd gesponsord wordt aan het veranderen is. Sponsors zoeken steeds originelere manieren om bij de op te vallen.. Voorbeelden hiervan zijn het telefoon-oplaadpunt van KPN Hi, de Red Bull Skate Ramp en de Dommelsch Ice Bar op het festivalterrein. Het telefoon-oplaadpunt is volgens van Eerdenburg een sympathieke manier om aandacht te krijgen. Het bieden van service door een sponsor is volgens hem iets wat in de toekomst veel vaker zal voorkomen.
Oerol is een festival dat 19% van haar financiering uit sponsoring haalt. De rest van de inkomsten komt uit de kaartverkoop (45 %), uit fondsen (19%), uit structurele subsidie van het ministerie van OC&W, de provincie Frysln en de gemeente Terschelling (11%) en uit donaties (4%), terwijl 2% afkomstig is van de Vrienden van Oerol. De sponsoring van het festival gebeurt op een niet alledaagse manier. Er wordt namelijk geen kant-en-klaar pakket met sponsorrechten aangeboden. Samen met een sponsor wordt er gezocht naar een creatieve, niet al te opvallende manier van sponsoren, waar beide partijen zich prettig bij voelen. Een voorbeeld vormen de zeven verschillend gekleurde kubussen uit het logo van Dayzers, die als zeecontainers op het strand van Terschelling lagen en onderdak boden aan werk van beginnende beeldend kunstenaars. Volgens zakelijk directeur Dianne Zuidema kan het festival sponsors misschien nog andere service bieden, namelijk het werven van personeel onder de vaak hoogopgeleide bezoekers van het festival.

Het Oerol festival heeft te kampen met enkele zaken die het soms moeilijk maken sponsoren te vinden.
Het festival bestrijkt een korte periode.
Het festival bestrijkt het gehele eiland Terschelling, wat betekent dat de sponsoruitingen ook over het hele eiland verspreid moeten zijn.
De ideen die samen met de sponsor worden bedacht zijn vaak heel leuk, maar wel moeilijk uitvoerbaar.

Het is de vraag of in de inkomstenverhoudingen het aandeel sponsoring niet omhoog moet en het aandeel kaartverkoop omlaag. Als openluchtfestival is er altijd de kans dat de kaartverkoop tegenvalt als het weer slecht is.

Paul Boehl van energiemaatschappij Essent maakt vooral duidelijk dat er steeds meer grote bedrijven genteresseerd zijn in het sponsoren van cultuuruitingen. Richtte Essent eerder 75% van het sponsorbudget op sport, nu wil het bedrijf dit veranderen door het budget voor maatschappij- en cultuursponsoring tot 60% van het geheel op te schroeven. Dit heeft alles te maken van het bereiken van de grens van het marktaandeel. Essent richt zich nu op het vergoten van de naamsbekendheid bij publieksevenementen, waaronder zomerfestivals.

Conclusie
Ondanks de economische tegenwind neemt het gemiddeld aantal sponsors per festival toe en lijkt het steeds belangrijker te worden om originele, bij sponsor n het festival passende sponsoruitingen te creren. Voor de cultuursector is dat natuurlijk een uitkomst, omdat op deze manier de creatieve sfeer van een festival niet of nauwelijks wordt aangetast. Als het voorbeeld van Essent navolging vindt, betekent dit extra sponsorkansen voor de cultuursector.

Auteur: Neeltje van Haaren Neeltje@mmnieuws.nl

468

Reactie verzenden

Share This