Selecteer een pagina

Congresverslag: Evenementen Beleid en Belang

Rubriek: Congresverslag

Algemeen
Festivals en evenementen zijn een hot item. Er vinden op jaarbasis zon 2.500 evenementen plaats, met een bezoekersaantal van 10.000. Onderlinge afstemming en een gedegen evenementenbeleid van gemeenten zijn dan ook twee belangrijke themas die op 13 mei tijdens het landelijke congres Evenementen Beleid en Belang 2004 aan de orde kwamen. In aansluiting op het congres werd de evenementenstad van het jaar bekend gemaakt. Den Haag volgt als trotse winnaar voorganger Dordrecht op. In de Augustijnenkerk in Dordrecht ontvingen namens de gemeente Burgemeester Deetman en wethouder Stolte (CDA, promotie) de prijs uit handen van H. van Driem, directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme.


Interessant voor elke organisator van evenementen is de vraag hoe meet ik de waarde van mijn evenement. Volgens Lex Kruijver van ReSpons Evenementenmonitor gaat het om de vraag wat is een evenement ons waard?.
Er zijn namelijk verschillende invalshoeken. Voor de branche is een evenement een vorm van vrijetijdsbesteding en is het bijvoorbeeld interessant te weten hoeveel tijd de consument daar aan besteedt. Een evenement is tegelijkertijd een mediumtype, waarmee de sponsor een boodschap over kan dragen aan de consument. Die sponsor wil bijvoorbeeld graag weten wat de naamsbekendheid is.
Uit de zaal kwam direct al de opmerking dat het heel moeilijk is om te meten wat een event nu echt waard is. Alleen al berichten over bezoekersaantallen verschillen vaak. Kruijver beaamde dat dat lastig is, maar dat er zeker methoden zijn en dat dit beter is dan helemaal niets meten.
Voor de toekomst is het van belang dat er meer evenementen op een gestandaardiseerde manier gevalueerd worden om zichtbaar te maken wat de economische en sociale spin-off is. Op dit moment wordt er nog veel te weinig samengewerkt en zijn de resultaten vaak niet openbaar, zodat niemand er van kan leren.

Groningen wist niet wat er te gebeuren stond toen duidelijk werd dat het gelukt was de Giro dItalia naar het noorden te halen. Berend Rubingh van Manage to Manage vertelt dat het festival Gironingen een succes was, maar dat er fouten gemaakt zijn waardoor het evenement de stad niet het maximale resultaat heeft geleverd. Fout nummer 1 was dat de organisatie in het begin vooral bestond uit wielerliefhebbers die vanuit emotie handelden, waardoor er van tevoren niet nagedacht werd over hoe dit evenement de positie van de stad kon versterken. Pas in een later stadium, anderhalf jaar van tevoren, werd er een professioneel bedrijf gevraagd de organisatie vorm te geven.
Om op een goede manier citymarketing te bedrijven moet je je stad als merk positioneren en is het van belang op n of twee deelproducten van het totaalproduct stad te focussen, bijvoorbeeld sport. Als je zover bent kun je een evenement aantrekken en ontwerpen, en daarna begint het organiseren.

Kunnen verschillende culturen samengaan tijdens een evenement? Philip Long is Principal Lecturer in Tourism Management aan Sheffield Hallam University. Als je een festival onder de loep gaat nemen zijn er verschillende dimensies die je kunt onderzoeken. Daaronder vallen bijvoorbeeld de selectie van de locatie, het publiek en samenwerkingsverbanden met de lokale toeristische sector. Long concludeerde naar aanleiding van een onderzoek naar een punkrockfestival dat de diverse culturen die samenkwamen in het kleine dorpje Morecambe prima samengingen, ook met de lokale bevolking.
Long pleit voor meer discussie tussen onderzoekers en mensen uit de praktijk. Wetenschappers moeten niet in hun ivoren toren blijven zitten met hun kennis.

Een evenement of festival is voor een kind vaak een eerste kennismaking met kunst of cultuur. Dat brengt een zekere verantwoordelijkheid met zich mee. Volgens Jeroen Mourik wordt er vaak te moeilijk gedaan en teveel gedacht in termen van opvoeden en leren. Wat is er mis met gewoon iets leuks? Mourik noemt als voorbeeld de tuinslang: simpel maar kinderen vinden spelen met water fantastisch. In Groot-Brittanni richt men zich op dit moment sterk op creativiteit en verbeeldingskracht. Kinderen zijn nieuwsgierig; laat ze daarom bijvoorbeeld zien hoe iets gemaakt wordt en laat ze vervolgens meedoen en ze hebben een geweldige tijd.

Het Haagse aanbod aan festivals en evenementen is divers en gratis toegankelijk. Den Haag wordt soms gezien als saai, maar niets is minder waar. Groots opgezette evenementen als Parkpop, het internationale Sandsculpture Festival en Koninginnenach trekken per evenement vele honderdduizenden bezoekers. Dit succes is mede te danken aan Den Haag Marketing & Events, het evenementenbureau van de stad.
Den Haag is apetrots op de onderscheiding evenementenstad van het jaar. Dordrecht profileerde zich vanaf dag 1 als evenementenstad 2003. Nu is het afwachten hoe Den Haag gebruik gaat maken van deze belangrijke prijs.

Auteur: Hanna Willemse redactie@mmnieuws.nl
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This