Selecteer een pagina

Congresverslag: Lachen in de werksfeer

Algemeen
Op vrijdag 16 februari vond het tweede Humor Congres plaats in Theater en Congrescentrum t Spant te Bussum. Het congres stond in het teken van betere motivatie en prestaties en de stuwende kracht die humor daarbij kan zijn.


In de loop van de dag kwamen de drie bestaansredenen van Stichting Humor naar voren, namelijk:
het overdragen van kennis en vaardigheden;
het bieden van een platform en netwerkmogelijkheden voor iedereen die zich met humor bezighoudt;
het bevorderen van het gebruik van humor in zoveel mogelijk toepassingsgebieden.

Als je iets fout doet, doe het dan ook goed
Bij Jon Pearsons introductie, The Secrets of a Humerous life, werd duidelijk hoe makkelijk het is om collegas op een aangename humoristische manier te verrassen. Belangrijk is het kind in je naar boven te laten komen. Kinderen zijn niet bang om iets verkeerd te doen. Volwassenen voelen zich snel geremd en zijn bang voor wat anderen denken. Pearsons motto is dan ook als je iets fout doet, doe het dan ook goed. Zo ontstaan dan ook de lach opwekkende situaties. You are bored? Look more bored. Omdat humor voortkomt uit creativiteit werden er vele tips gegeven om deze creativiteit te stimuleren zoals: take your shoes off…wear your watch on your other hand… do something different, act differently, think differently. Het is belangrijk alles wat creativiteit belemmert weg te halen. Stel je open, zodat uit deze creativiteit kleine humoristische dingen ontstaan. Humor is vuur voel het vuur. Door humor te gebruiken bij de opening van een vergadering breek je het ijs; je motiveert mensen en je houdt iedereen bij de les.

Werkwinkel
Guido Thys, voorzitter van Stichting Humor, gaf op deze dag een lezing en een workshop. Als uitgangspunt formuleerde hij: Humor is onverwachte dingen toevoegen. Hij onderscheidde drie dimensies die in het brengen van humor centraal staan: verbaal, grafisch en door middel van attributen. Het plezante leuk is absoluut fout volgens deze Vlaming van zijn verhaal was dat hij daadwerkelijk voor iedereen wat wils te bieden had. Je hoeft met andere woorden niet te wanhopen als je niet grappig geboren bent. Kleine dingen die humoristisch zijn, kunnen grote veranderingen in de werksfeer geven. Zo gaf Thys het advies om pakkende teksten of fotos uit kranten te verzamelen. Er zal zich zeker een gelegenheid voordoen om deze te gebruiken voor een humoristische actie.
De workshop van Roeland de Vletter had een totaal andere invalshoek. Hij stelde dat je een diepere laag in jezelf tevoorschijn haalt, wanneer je je innerlijk open weet te stellen, je kwetsbaarheid weet te laten zien en je herkenbaar weet te maken voor anderen (zoals een clown dat doet). Het is mogelijk door verschillende communicatiespelletjes het onderlinge contact in een groep te versterken.

Leer lachen om jezelf
Ook in de culturele sector kan humor een effectief middel zijn in de communicatie. Een van de bedoelingen van het congres was de aanwezigen te voorzien van bruikbare instrumenten voor de dagelijkse praktijk. Kijk naar jezelf op afstand, dan leer je om jezelf te lachen en jezelf te accepteren. Probeer mensen te corrigeren met humor, maar kleineer geen mensen door humor. Iedereen heeft creativiteit in zich en kan daarom humoristisch zijn.
Iedere aanwezige had aan het eind van de dag dan ook enkele handige ideen en technieken over het toepassen van humor in de werksfeer opgedaan.

Auteur: Vronique Peerdeman
468

Reactie verzenden

Share This