Selecteer een pagina

Congresverslag; Marketingregel nr. 1: stimuleer je rechter hersenhelft!

Algemeen
De rechter hersenhelft stuurt onze intutie, gevoelens, gewaarwordingen en indrukken, evenals het vermogen om creatieve verbanden te leggen en ruimtelijke processen te doorzien. Deze informatie over de werking van onze rechterhersenhelft biedt meer houvast als we de slogan van het 6e ACMC congres bekijken. AC=MC2, Verruim je rechterhersenhelft! Aldus de uitnodiging voor dat congres van 5 november jl.


AC=MC2, Verruim je rechterhersenhelft!
In de theaterzaal van de Openbare Bibliotheek in Amsterdam vond het trainen van de rechterhersenhelft plaats. Op het programma stonden stuk voor stuk interessante sprekers. Zo interessant dat er een artikel per spreker geschreven kan worden. Helaas… Hieronder in vogelvlucht de inspirerende gastsprekers!

Peter van Lindonk, directeur van PINC Conferences en voorzitter van de dag, lichtte toe dat deze dag in het teken van inspiratie en kennisuitwisseling stond. Hij introduceerde daarop de eerste gastspreker, Dorian van der Brempt (leider Huis deBuren). De boodschap van Brempt was dat er ingezet moet worden op de inhoud van het product. Producting is belangrijker dan marketing, aldus Brempt. Deze boodschap bracht een zaal vol marketeers in verwarring!
Van Lindonk introduceerde de volgende gastsprekers met een ogenschijnlijke paradox: De meeste mensen kunnen niet meer slapen als ze de krant niet lezen en niet meer slapen als ze de krant gelezen hebben. Daarop beschreven Hans Nijenhuis (NRC Next) en Cornelis van den Berg (Dablad de Pers) hun ervaringen bij de krant. Een eye opener voor velen was de opmerking van Nijenhuis: Abonnees van kranten nemen niet de moeite te klagen, maar zeggen hun abonnement op! Van de Berg merkte op dat het slecht gaat met kranten sinds 2000. Er zijn te weinig nieuwe jonge lezers die zich willen hechten aan n point of view.

Humor is het sterkste wapen
Traffic engineer Hans Monderman liet het publiek versteld staan met zijn eenvoudige inzichten over de mens en zijn deelname aan het verkeer. Kern van zijn verhaal werd duidelijk na enkele fotos van hectische en onoverzichtelijke verkeerssituaties. Conclusie? Er zijn teveel (beschreven) regels in het verkeer! Mensen zouden meer hun eigen verstand moeten gebruiken in het verkeer. En wellicht zou de marketeer ook minder moeten denken en praten voor de klant.

Ter afsluiting van het eerste plenaire sessie kregen de genietende deelnemers nog een
bijzonder hoogstandje te zien: de prachtige korte film Destino. Deze film kwam tot stand door een bijzondere samenwerking tussen Salvador Dal en Walt Disney. De film was een goede weerspiegeling van een samenwerking tussen twee heel verschillende werelden, die kan resulteren in een fantastisch product!
Ook na de lunch kreeg men nog de nodige inspiratie en stimulering. Martijn Engelbregt (EGBG) bewees een ster te zijn in onderzoek doen op een ludieke manier. Zijn Power Point presentatie benadrukte deze unieke werkwijze en werkte op de lachspieren van velen.
Directeur van Mediamatic en bedenker van El Hema, Willem Velthoven, sprak over zijn passie om het publiek actief betrokken te maken. De crux? Men kan elkaar niet vinden! Je moet jezelf laten zien door middel van een zgn. open systeem om erachter te komen wie dezelfde passie deelt.
Plasterk in China
Om een overdosis aan kennisvergaring tegen te gaan stond er een arsenaal aan workshops op het menu, met titels als Voorzichtigheidsreductie, Kom los en durf!, Time to NOW
Belevingstijd & creativiteit en Mijn publiek heeft geen interesse. De workshop Time to Now confronteerde je met het begrip tijd. Bij de workshop Mijn publiek heeft geen interesse werd er aan het eind van de workshop lustig meegedaan met het geschiedenis sjoelbakken spel.
Na de workshops vulde een uitgelaten publiek opnieuw de theaterzaal, in afwachting van Ronald Plasterk, minister van Cultuur. Helaas wist de minister pas op de vrijdag voor zijn vertrek naar China dat hij die dag in Shanghai zou zijn en niet in de OBA! Gelukkig werd zijn afwezigheid snel vergeten dankzij het ontmoetingsspel van Cyriel Kortleven en Willem Stortelder van New Shoes Today. Aan de hand van dat interactieve spel werd de luisteraar duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is op een vriendschappelijke en ontspannen manier netwerken en werkrelaties aan te gaan.

De sleutel voor het succes van marketen is een directheid die staat voor helderheid was de kern van de afsluitende lezing van Rudi Wester, directrice van het Institut Nerlandais. Geloof in de kracht van het gesproken woord zei ze overtuigend. Want het leven is te kort om het te verdoen. Met deze uitspraak sloot Rudi Wester de parade van sprekers af.

Peter van Lindonk had geen woord gelogen toen hij bij aanvang van het congres beloofde dat men de zaal stuiterend zou verlaten, barstensvol met inspiratie en energie. De rechter hersenhelft die zo belangrijk is voor marketeers en ondernemers in de culturele sector draaide overuren. Maar wat was het het waard!

Auteur: Josephine van Kranendonk redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This