Selecteer een pagina

Congresverslag: Samenwerking leidt tot e-succes

Toeristische bestemmingen online

Algemeen
Internet is een steeds populairder onderwerp voor symposia. Onlangs werd in Maastricht een symposium gehouden op basis van recent onderzoek dat in opdracht van de Vlaamse regering werd gedaan naar het inzetten van nieuwe media voor promotie van toeristische bestemmingen. Het symposion werd georganiseerd door de KU Leuven en de EUR Rotterdam, met medewerking van Toerisme Vlaanderen en de VVVMaastricht. De sprekers, genoemd in het kader, gaven hun visie op recente digitale ontwikkelingen in de toeristische sector. Tijdens drie workshops kwamen de deelnemers tot een vruchtbare uitwisseling van e-deen.


Kritische consument
De toeristische markt is volop in beweging. Ruim 1,4 miljoen Nederlanders zijn online. Meer dan de helft hiervan gebruikt internet om vakantie te plannen, 11% boekt online, 82% heeft plannen om dat te gaan doen (bron Reisrevue). 24-uurs bereikbaarheid, gemak, comfort en snelheid zorgen voor een sterke online groei. Reizen wordt door internetgebruik individualistischer. De consument wordt steeds kritischer, veeleisender, prijsbewuster en zoekt doelgericht informatie. De relatie met de consument wordt steeds meer een dialoog. One-to-one marketing in plaats van one-to-many. Door globalisering en marktregulering neemt de concurrentie in de toeristische sector toe. Individuele aanbieders kunnen slechts geringe promotionele impact creren.

Bestemming marketing
De oplossing is gentegreerde communicatie over toeristische bestemmingen, vanuit ontvangersperspectief. Ondernemingen, organisaties en gemeenten stemmen de communicatie-onderdelen op elkaar af om een meerwaarde te creren voor de diverse doelgroepen en om synergie te bereiken. Karel Ooms presenteerde drie mogelijkheden van internetsamenwerking: een fusie van verschillende websites; doorverwijzingen naar verschillende websites (links); en microsites voor de verschillende doelgroepen. Een belangrijke communicatiemogelijkheid is het vinden van free publicity. Zorg dat je je als aanbieder bekend maakt bij de pers, nieuwsgroepen en online communities. Onderzoek ook de mogelijkheden van free link exchange. Gebruik je database voor het versturen van een e-mail nieuwsbrief, e-zine of mailing.

Webmarketing
Michel Walrave gaf de ontwikkeling in webmarketing aan: integratie van online- en offline-promotie (gentegreerde marketingcommunicatie), nieuwe wetgeving en prioriteiten van consumenten (permission one-to-one marketing) en communicatie aan de juiste persoon, op het juiste tijdstip, op de juiste plaats (proximity marketing).
Privacy ontwikkelingen zijn te vinden op www.e-privacy.ac

Online ticketsysteem
In Antwerpen wordt gewerkt aan een centraal online ticketsysteem. Paul Bonne gaf het volgende succesvolle voorbeeld van online ticketverkoop. Toen men begon met de verkoop van tickets voor het Internationaal Kunstcentrum de Singel, met o.a. het Philharmonisch orkest van Vlaanderen, via www.prospecta.be, www.desingel.be en tickets.com, verwachtte men 2 tot 3% van de totale verkoop. In 1999 was dat reeds 15% en de tendens voor 2000 is 20-25%. De voordelen voor de klant zijn de flexibiliteit (online toewijzing best beschikbare stoel) en het gemak (betaling per creditcard, 24 uur per dag en bevestiging per e-mail).

Websites
De ontwikkeling van de toeristische online markt is terug te vinden in de verschillende types websites. Er zijn aanbod- of vraag-georinteerde sites die weer zijn onderverdeeld in branche-georganiseerde en niet-georganiseerde sites. Een gentegreerde website, bijvoorbeeld Priceline.com, is zowel vraag- als aanbod- georinteerd. De markt ontwikkelt zich richting het laatste type met bijvoorbeeld online veilingen van tickets binnen een community.

Workshops
In workshop I, o.l.v. Willy Orlandini, werd gediscussieerd over de rol van de overheid in de ontwikkeling van e-toerisme. Welke zijn de strategische partners? Wat is het belang van een goede back-office organisatie? Wat is de rol van de priv-partners? Hoe bewaken we de kwaliteit? Bij workshop II, o.l.v. Wilco de Jong, stond de gentegreerde marketing strategie centraal: het toeristisch Polder Model. In workshop III, o.l.v. Karel Ooms, werd gediscussieerd over toeristische cybermarketing en de mogelijkheden van gezamenlijke cybermarketing van Nederland en Belgi.
Het grote aantal deelnemers, landelijk en uit de regio, toont aan dat de digitale ontwikkeling in de toeristische sector volop in de belangstelling staat.

Auteur: Philia Stekelenburg
468

Reactie verzenden

Share This