Selecteer een pagina

Congresverslag: Van buying naar being

Algemeen
Op 7 en 8 november vond het 5e jaarcongres over consumententrends plaats. Het congres in Fort St. Gertrudis werd georganiseerd door Euroforum in samenwerking met Trendbox. Ongeveer negentig deelnemers kwamen voor het antwoord op de vraag hoe de concurrentie voor te blijven, met producten en diensten die trends aanvoelen.


vrijetijd is niet vrijblijvend
Hilde Roothart, oprichtster van Trendslator, sprak over trends in vrijetijd. vrijetijd is niet vrijblijvend meer, omdat de commercie steeds meer en overtuigender toeslaat. De Amerikanen noemen dit leisure. Pretparken, winkelcentra, en megabioscopen bepalen de invulling van de vrijetijdsbesteding van de consument. Roothart beschreef twee trends in vrijetijd. Ten eerste Disneyficatie: de wereld gaat er steeds meer uitzien als een pretpark. Bij een Urban Entertainment Center is er geen onderscheid meer tussen functies. Winkelen gaat over in eten, eten gaat over in uitgaan, uitgaan in sporten en sporten weer over in winkelen. Zo kan Disney iets te maken hebben met het bezoeken van een pretpark of met tanken bij Esso met het sparen voor Disneykommen. Hiernaast is er sprake van de wereld als een fabriek: McDonaldisering. Alles wordt nauwkeurig gepland en tegenvallers zijn niet toegestaan. Net zoals McDonalds de bezoeker precies geeft wat hij of zij verwacht.
Plannen, onderhandelen en organiseren zijn belangrijk, omdat we onze vrijetijd optimaal willen benutten. Het vreemde gedrag van Japanners en Amerikanen, die Europa in n week willen zien, is ook voor Nederlanders steeds gewoner. Snel even sporten, drie feesten op n avond bezoeken korter en sneller is de tendens. Hier biedt een Urban Entertainment Center uitkomst. Tijd wordt niet verspild, want alles kan in korte tijd zonder verplaatsing van de ene naar de andere locatie. De consument kan zijn eigen vrijetijd indelen, want het aanbod is altijd in beweging en nooit hetzelfde. Heerser zijn van vrijetijd is wat de consument in alle gevallen wil. Op dit moment is vrijetijd n van de belangrijkste levensstijlen die een mens kenmerken: Zeg mij wat je dit weekend doet en ik weet wie je bent, aldus Roothart.

De moderne consument
Met een variant op die uitspraak zeg mij wat u consumeert en ik weet wie u bent begon Ronald van Kralingen, Founding partner Positioneringsgroep, zijn presentatie over de nieuwe consument. De consument heeft alles al, dus worden de immaterile aspecten van producten en diensten belangrijker. Zo speelt Evian in op de immaterile behoefte van de moderne consument naar natuur en authenticiteit: slow dripping mountain water. De moderne consument is echter kritisch, in tegenstelling tot de klassieke consument, die vertrouwen had in de fabrikant. De moderne consument wantrouwt instituten en producten. Het is niet voor niets dat Transavia de naam Transvertragia heeft gekregen, doordat vertragingen ingecalculeerd zijn. Er is behoefte aan aandacht, vertrouwen en identificatie, want zonnebrillen en tandpasta zijn er in overvloed.

Een succesproduct op internet
Aan de hand van de kick scooter Xootr gaf Carl Rohde, cultuur sociologisch onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht, een aantal lessen over digitaal strategisch denken. Door de digitale revolutie vindt een product snel wereldwijd zijn klanten. Klanten kunnen via deze weg hun eigen verlangen werkelijkheid maken. Eigen kleurkeuze, andere wielen, het product wordt persoonlijk.
Megatags kunnen een merknaam op verschillende relevante plaatsen laten opkomen. Zij kanaliseren namelijk het surfgedrag van internetters. Bij een sterke marktpositie op internet is een goede delivery echter van wezenlijk belang.

Leisure retail
De retailmarkt ontwikkelt zich de laatste jaren in een hoog tempo. Er zijn nieuwe afzetkanalen, technologien en concurrentie uit onverwachte hoek. De retailer moet, om zijn marktpositie te behouden, het beleid voortdurend aanpassen. Ron Cijs, manager FCA!Retail: Hij moet anticiperen op de nieuwste trends in de retailmarkt. Er zijn vier manieren om bij de consument te komen. De non-store, convenience, traditional en leisure. Leisure retail wordt steeds belangrijker. Merken komen met eigen winkels, om zo in te spelen op emotie en beleving van de consument. In de food retail is ook zon trend aan de gang. Winkels met themas rond natuurlijk en functioneel eten rijzen als paddestoelen uit de grond.

Kopen en zijn
Immaterile waarden staan hoog in het vaandel. De consument heeft alles al en is op zoek naar emotie, beleving en gemak. Hij wil vermaakt worden en het moet niet te veel moeite kosten. Leisure rondom producten en diensten wordt dus steeds belangrijker. Kortom, de consumententrend ontwikkelt zich meer en meer van buying naar being.

Auteur: Sanne Landhuis
Referenties: Voor meer informatie: Euroforum 040 297 4977
468

Reactie verzenden

Share This