Selecteer een pagina

CREATIEVE STEDEN

Algemeen
Onderstaande lijst van interessante publicaties is opgenomen in de digitale knipselkrant www.knpsl.krnt.nl. Ga naar de website, neem een gratis proefabonnement en download de artikelen.


SLIMME STEDEN
In de 21ste eeuw is niet de maakindustrie maar de creatieve industrie de economische groeimotor, zo luidt de theorie. De concurrentiekracht wordt in toenemende mate beslist door het vermogen van een stad of regio om creatief kapitaal aan te trekken. Wie niet slim is, kan niet sterk zijn. Overal in Europa vinden we steden die in de gunst raken bij wat de Amerikaanse professor Richard Florida de creatieve klasse noemt: mensen die hun geld met creatieve ideen verdienen, zoals designers, onderzoekers, advocaten, reclamemakers, innovatieve ondernemers, consultants en kunstenaars. Onder invloed van de globalisering staan steden onderling in hevige concurrentie.

Het Financieele Dagblad, 24 maart 2007
Auteur: Hospers, Gert-Jan
(2543 woorden)

PLEIDOOI VOOR EEN ONCREATIEVE STAD; OVER ROTTERDAM
Het concept van de creatieve stad, dat inmiddels in heel Nederland richtsnoer is geworden van ambitieuze stadsbestuurders, leidt niet per definitie tot een welvarende toekomst voor de kunst en de cultuur. Het schrijversduo BAVO schetst het beeld van een stad die zich in zijn onstilbare, creatieve honger van zichzelf aan het vervreemden is. Om mee te dingen naar de titel Creatieve hoofdstad van Nederland trekt Rotterdam op dit moment alle registers open. Hele wijken gaan met dit doel op de schop, pilotprojecten worden gelanceerd, internationale evenementen gehost, toptalenten aangetrokken, et cetera. Dit gedoe rond creatieve steden toont in ieder geval aan hoe zich nu een hernieuwde kolonisatiedrift manifesteert ten aanzien van het eigen stedelijke gebied.

Metropolis M, februari/maart 2007
auteur: BAVO
(2390 woorden)

DE CREATIEVE STAD
Onder het mom van creativiteit voeren steden op de keper beschouwd gewoon klassenstrijd. Listig, want wie heeft er iets tgen creativiteit? Maar zelden wordt het beest recht in de bek gekeken. Want de begrippen creatief en de creatieve stad zetten de betekenis op zn kop van wat traditioneel in Nederland als progressief stedelijk beleid te boek stond. Tot voor kort bestond dit uit het opvoeden, organiseren en emanciperen van groepen die niet meetelden als volwaardig deel van de samenleving, van hen die dus niet van de welvaart konden genieten die ze meestal zelf hadden geproduceerd. De huidige hype rond creatieve steden draait deze logica om. Stedelijk beleid zet vandaag vooral in op toptalenten en bedrijven en het verwezenlijken van gendividualiseerde, op maat gesneden woon- en werkarrangementen.

De Groene Amsterdammer, 16 februari 2007
auteurs: Boie, Gideon / Pauwels, Matthias
(1576 woorden)

DE HARDE COMPETITIE DER STEDEN:
DE CREATIEVE STAD (2)
Niet klassenstrijd maar stedenstrijd bepaalt de moderne stadspolitiek. De recente hype van de creatieve stad moet in dat licht worden gezien. Richard Floridas boodschap was dat het creatieve milieu van kunstenaars, mediabedrijven, en vormgevers de economische motor van de stad in de 21ste eeuw wordt. Stadsbestuurders van linkse en rechtse snit waren enthousiast. De hype van de creatieve stad is geboren. Maar de hype van de creatieve stad staat niet alleen, ze is de laatste in een rij. De stadspolitiek is onmiskenbaar veranderd.

De Groene Amsterdammer, 23 februari 2007
auteur: van der Wouden, Ries

Auteur: Redactie redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This