Selecteer een pagina

Creative Hotspots De Creatieve Kaart van Nederland

Algemeen
Ook het marketing & communicatiebureau VINLAND zag in het kader van het Creative Challenge Call-programma van de ministeries van EZ en OCW een project gehonoreerd. Dit project, met als titel Creative Hotspots, De Creatieve Kaart van Nederland, beoogt het samenbrengen van MKB-bedrijven en kleinere creatieve ondernemingen. Centraal staat een website met een uiterst praktische database en een promotieprogramma gericht op beide doelgroepen. Momenteel wordt op de achtergrond hard gewerkt aan dit project, dat in de loop van de zomer van 2007 op internet gelanceerd wordt.


Creative Hotspots, met als onbescheiden ondertitel De Creatieve Kaart van Nederland, heeft als doel MKB-ondernemers en creatieve ondernemers samen te brengen. Dat gebeurt op een laagdrempelige wijze via een gratis toegankelijke website waar (op den duur) vrijwel alle creatieven van Nederland te vinden moeten zijn. Daarnaast is Creative Hotspots een platform van waaruit het MKB en gemeenten kennis kunnen maken met de creatieve industrie.

Creative Hotspots heeft de volgende doelen:
Creatieve ondernemingen de kans geven zich te profileren in hun naaste omgeving
MKB bedrijven aanmoedigen om actief op zoek te gaan naar creatieve dienstverleners
De vindbaarheid van creatieve ondernemingen te vergroten
Gemeenten stimuleren bekendheid te geven aan de creatieve industrie binnen hun grenzen
De synergie en flow of business tussen creatieve ondernemingen onderling te stimuleren

Wat is een Creative Hotspot?
Onder Creative Hotspots verstaan we ondernemers die:
werkzaam zijn in de creatief-commercile dienstverlening,
werken vanuit kleinere creatieve bedrijven of bedrijfsverzamelgebouwen

De drempel om je voor Creative Hotspots in te schrijven is laag, belangrijkste voorwaarde is dat je als bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Maar daarnaast vraagt Creative Hotspots creatieve dienstverleners om aan te geven wat de belangrijkste kenmerken van hun bedrijf en activiteiten zijn. Een link met een website of blogspot waar werk en recente klanten te zien zijn, completeert de eerste indruk van een bedrijf.

Creative Hotspots – functionaliteiten
Creative Hotspots heeft een gebruiksvriendelijke interface.
Je kunt zoeken op je eigen stad of stadsdeel.
Je vult je postcode in en de discipline die je zoekt en je krijgt met n muisklik alle bedrijven in jouw omgeving, plus een kaartje met hun locatie.

Daarnaast biedt Creative Hotspots service aan creatieve bedrijven: je kunt je met een paar muisklikken aanmelden, kunt een format voor een website of nieuwsbrief downloaden en krijgt via een praktisch menu informatie over de belangrijkste stappen in het ontwikkelen van een zakelijk contact. Een zelfde coachende service is er overigens ook voor MKB-bedrijven via een eenvoudig menu kunnen zij hun opdracht vormgeven, waardoor aan beide zijden van een opdracht duidelijkheid ontstaat.
Bovendien kent de website van Creative Hotspots een actuele nieuwsservice, toegespitst op de creatieve industrie. Nieuwsberichten, informatie over subsidies en stipendia, nuttige adressen en belangrijke organisaties, alles moet je er in de toekomst op een compacte manier kunnen vinden.

Creative Hotspots stelt zijn kennis ter beschikking aan gemeenten, deelgemeenten en woningcorporaties en stimuleert hen bekendheid te geven aan Creative Hotspots in hun verzorgingsgebied. Creative Hotspots verzorgt in samenwerking met hen op MKB-ondernemers gerichte communicatie. Dit gebeurt onder meer door het uitgeven van nieuwsbrieven en brochures, maar ook door het organiseren van meet & greet-bijeenkomsten voor ondernemers. Vanuit Creative Hotspots wordt vanaf juni een tweemaandelijkse e-mail nieuwsbrief verspreid onder ingeschreven creatieven en ambtenaren EZ van gemeenten en deelgemeenten, functionarissen van woningcorporaties en overige belanghebbenden. Daarnaast biedt Creative Hotspots in de toekomst ruimte aan adverteerders.

De basis van dit project wordt gefinancierd door de ministeries van EZ en OCW via de subsidieregeling Creative Challenge Call. De ambitie van de projectpartners strekt echter verder. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met Creatieve Hotspots een platform kunnen ontwikkelen dat een gat in de creatieve en economische markt vult. Daarom zoeken wij naar uitbreiding van onze slagkracht en financile mogelijkheden, door het koppelen van overige partners aan dit project.
Als partners van het eerste uur zijn bij Creative Hotspots betrokken: Het Mediaplein, een initiatief van FNV-Kiem gericht op ondernemers en werknemers in de creatieve industrie; Credits Magazine, vakblad voor vormgevers en overige commercile creatieven; en InterimIC, een groep van 22 ICT consultants. De groep van deelnemende organisaties aan het project groeit echter snel, zo hebben recent Syntens, de BNI en de BNO hun support voor dit project uitgesproken.

Auteur: Vincent Jobse vincent@vinland.nl
468

Reactie verzenden

Share This