Selecteer een pagina

Culturele marketing nog niet werkelijk een gegeven

Algemeen

Ik zie een dergelijke trend zich bijvoorbeeld ontwikkelen bij de stakeholders-bijeenkomsten die we in het kader van het Jeroen Bosch-jaar iedere maand organiseren. Voor die bijeenkomsten nodigen we participanten uit, zoals musea, de VVV en de verschillende theaters in Den Bosch, samen met sponsors en actieve groepen of personen in de stad met een uitgebreid netwerk, zoals winkeliersverenigingen of een kroegbaas die veel organiseert. Het idee is dat iedere aanwezige zijn activiteit aan de anderen presenteert. Door de persoonlijke contacten die op deze bijeenkomsten ontstaan, krijgen geopperde ideen snel vorm. Zo kwam een van de deelnemers met het idee voor een publicatie over Jeroen Bosch. Na afloop van die bijeenkomst zag ik dat hij druk in gesprek was met een genteresseerde uitgever n een sponsor.
Voor het idee van die stakeholdersbijeenkomsten heb ik moeten praten als Brugman, maar ik geloof cht in het steeds gerichter informeren.

Den Bosch: d woon- en werkplaats van Jeroen Bosch
Onze doelstellingen met het Jeroen Bosch jaar 2001 zijn tweeledig: informatie geven over deze beroemde schilder en hem tevens een blijvende plaats geven in de stad. We werken in nauw overleg met gemeentelijke instellingen en met de lokale VVV; wij doen de marketing en promotie voor het Jeroen Bosch jaar, maar de verschillende participanten propageren zelf hun eigen activiteiten.
Op de website www.jeroenboschjaar.nl – staan geen schilderijen van Bosch, maar daar hebben we bewust voor gekozen. We willen niet het idee geven dat er in Den Bosch schilderijen van Jeroen Bosch te zien zijn. Het gaat ons om de std, als voormalige woon- en werkplaats van de schilder. Die stad is uiteraard veranderd, maar je kunt bij wijze van spreken nog steeds in zn voetsporen rondlopen en dan zie je wat Bosch zelf gezien moet hebben op zn wandelingen door de stad. We proberen door de activiteiten in 2001 de schilder Jeroen Bosch blijvend te verbinden aan de stad s-Hertogenbosch.
We hadden graag nauw samengewerkt met het Boymans-museum, dat dit jaar een grote Bosch-expositie organiseert, maar dat contact verloopt wat stroef. Dat is jammer, want we kunnen op marketinggebied veel dingen samen doen.
Totaal hebben we de begroting gepland op 1,5 miljoen. Daarvan gaat 20% naar marketing en promotie. Ik heb moeite moeten doen om die 20% daarvoor te reserveren. Toen ik nog bij Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa werkte, had ik met diezelfde problemen te kampen. In het algemeen merk ik dat zowel vanuit gemeenten als vanuit projectbureaus de neiging bestaat om het eerst te bezuinigen op het marketing- en promotiebudget.
Voor het Bosch-jaar heb ik geen logo laten ontwikkelen, maar wl een huisstijl. Zo kunnen participanten zelf aan de slag met het materiaal: ze kunnen zelf kiezen wat ze willen overnemen, en op welke manier ze de informatie die betrekking heeft op het Jeroen Bosch jaar willen koppelen aan de activiteiten die ze daarnaast ontwikkelen.

Persoonlijke betrokkenheid onontbeerlijk
Ik voel me persoonlijk erg betrokken bij dit project. Het werk van Bosch is spannend en geheimzinnig. Men heeft nu nog steeds niet precies de vinger kunnen leggen op wat die vreemde figuren en situaties in zijn werk moeten betekenen. Ik denk dat het een voordeel is wanneer je, als marketingdeskundige op cultureel gebied, ook een inhoudelijke betrokkenheid voelt.
Culturele marketing is cht een vak apart. Het vereist dat je je kunt verplaatsen in de manier waarop mensen met cultuur bezig zijn. Liefde voor cultuur of voor het theater is nodig, mr dan wanneer je werkzaam bent in het bedrijfsleven. Culturele marketing is nog niet werkelijk een gegeven. Zo zijn veel musea nog helemaal niet met gerichte marketing bezig. Museummarketing beperkt zich nu nog vaak tot het eenmalig verstrekken van informatie. Een adressenbestand met klanten die men zou kunnen bereiken met een gerichte mailing ontbreekt in veel gevallen. Internet en e-mail zijn met name geschikte media voor het doorgeven van mond-op-mond reclame, het elkaar tippen over welke voorstelling of tentoonstelling de moeite waard is.
Ik merk dat er redelijk veel belangstelling is voor de verschillende activiteiten in het kader van het Jeroen Bosch jaar vanuit het buitenland. Met name de belangstelling vanuit Duitsland is groot. Dat is waarschijnlijk voor een groot deel te danken aan de activiteiten van de ambtenaar economische zaken van de gemeente Den Bosch, Lian Duif, die bij het project betrokken is. Opvallend genoeg is er van regionale uitstraling naar bijvoorbeeld Belgi op dit moment nog veel minder te merken.

Ruth Giebels (37) is als marketing- en communicatieadviseur werkzaam bij de projectgroep Jeroen Bosch jaar 2001. Eerder was zij als marketingmanager werkzaam bij Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa en daarvoor lange tijd bij Theater aan de Parade in s-Hertogenbosch . Sinds kort runt zij een eigen cultureel advies- en marketingbureau.

– Laatste culturele activiteit: Coupe Royale, de premire van een culinaire theatervoorstelling in Calypso in Rotterdam, door het Vlaams theatergezelschap Blauw Vier.
– Laatste leisure activiteit: total body work-out in de sportschool.
– Belangrijkste trend: De persoonlijke kring wordt steeds belangrijker als informatiebron voor activiteiten. Mensen gaan steeds meer af op mond-op-mond reclame en steeds minder op recensies en informatie van de theaters en gezelschappen.

Auteur: Menno Heling & Pieter de Nijs
468

Reactie verzenden

Share This