Selecteer een pagina

Cultuur maakt je rijker

Fondsenwerving

Deelnemers aan de BankGiro Loterij leggen jaarlijks meer dan 100 miljoen euro bijeen. De helft van deze inleg wordt door de BankGiro Loterij afgedragen aan culturele organisaties in Nederland. Uit de afdracht over 2008 werd zo ruim 58 miljoen euro gegeven. De BankGiro Loterij steunt cultuurhistorische instellingen met de aankoop, het behoud, het beheer en de presentatie van de vaste collectie. De bijdrage van de BankGiro Loterij legt een fundament onder de slagkracht van musea. Belangrijkste criteria voor toelating als meerjarige beneficiënt van de loterij zijn een eigen inkomstenstroom van tenminste 400.000 euro, een bovenregionaal bereik en een breed maatschappelijk daagvlak. De grootte van de eigen inkomstenstroom is belangrijk omdat we willen voorkomen dat kleine instellingen helemaal afhankelijk zijn van de bijdrage van tenminste 200.000 euro die de BankGiro Loterij haar beneficiënten geeft.

De gelden van de loterij zijn bedoeld als aanvulling voor de beneficiënten en zeer nadrukkelijk niet als alternatief voor overheids-steun. Sterker nog: de bijdrage van de loterij betekent voor enkele beneficiënten dat zij gebruik kunnen maken van de matchingsregeling van het ministerie van OCW. Tot nu toe zijn er geen tekenen dat de financiële crisis invloed heeft op de omzet van de loterij. Een recessie van deze omvang heeft de loterij nog niet meegemaakt, dus het is niet mogelijk te zeggen of dit in de nabije toekomst het geval zal zijn.

Mensen doen aan een loterij mee in de hoop wat te winnen. Onze deelnemers informeren we heel duidelijk over het culturele karakter van de BankGiro Loterij. Zo bieden we ze samen met onze beneficiënten vrijkaartjes aan voor musea en maken we televisieprogramma’s als Restauratie en Sterren op het Doek. Circa vier keer per jaar sturen we een DM campagne met printmailing. De oplage daarvan varieert. Deze DM-campagne wordt altijd online ondersteund, niet alleen met een speciale opvangpagina of site, maar ook met e-mailings verzonden naar diverse bestanden, zowel bestanden die reeds in ons bezit zijn als externe bestanden. De reguliere communicatie vindt plaats via de website www.bankgiroloterij.nl. Maandelijks versturen we een uitslagen-e-mailing aan ons bestand met deelnemers en geïnteresseerden. Telemarketing en joint promotions zijn ook onderdeel van ons wervingsbeleid. Telemarke-ting staat op zich, maar de joint promotions worden wel online ondersteund met een actie-site en e-mailings. Tot slot proberen we met games online entertainment te bieden. Soms is daar lotverkoop aan verbonden. Hoewel online tools in principe als onder-
-steunend middel worden ingezet bij de DM printmailing, worden ze zeker vaker zelfstandig ingezet. We mikken daarbij op een vorm van entertainment. Een voorbeeld zijn de eerder genoemde games, die vaak een (licht) cultureel karakter hebben, zoals een quiz met kunst- of cultuurvragen of een game waarbij de deelnemer een schilderij veilig naar een museum moet brengen. Binnenkort lanceren we een game die ook op Hyves embedded kan worden.

Onze tip voor culturele organisaties bij de inzet van dergelijke middelen is het verpakken van de boodschap op een aantrekkelijke en verrassende manier. Werk vooral met kleine, -enthousiaste partijen die zelf de productie doen en goed kunnen aantonen wat ze zelf hebben gemaakt in de afgelopen tijd. Internet maakt veel transparant voor de gebruiker, maar de online business is dat niet altijd. Dat kan veel impact hebben op de geleverde kwaliteit en -timing. Die zijn juist cruciaal bij online marketing.

468

Reactie verzenden

Share This