Selecteer een pagina

Dag van de Kunstuitleen

Algemeen
Op 4 november jl. organiseerde de Federatie Kunstuitleen voor de elfde maal de Dag van de Kunstuitleen. Zoals elk jaar hielden op die dag de kunstuitleencentra, aangesloten bij de FKU, open huis en organiseerden voor belangstellenden en abonnees tal van activiteiten.


Dit jaar is, anders dan voorafgaande jaren, de Dag van de Kunstuitleen gentegreerd in een meerjaren promotieplan met als titel NL Kiest Kunst. Ook is voor het eerst een eigen magazine over de kunstuitleen verschenen. Verder heeft de FKU met een serie voorlichtingsfilmpjes geadverteerd op nationale en regionale tv-zenders.

NL Kiest Kunst
Met het participatieproject NL Kiest Kunst wil de FKU een methode ontwikkelen voor de aangesloten kunstuitleencentra om nieuwe publieksgroepen (zoals jongeren, allochtonen, ouderen) vertrouwd te maken met hedendaagse beeldende kunst in het algemeen, en het fenomeen kunstuitleen in het bijzonder.
NL Kiest Kunst bestaat uit verschillende, met elkaar samenhangende onderdelen: projecten en presentaties in kunstuitleencentra, een serie journalistieke foto/schrijfopdrachten, een magazine, een cursus, een televisieserie en een interactieve presentatie op internet.
De methode is een variatie op het uitgangspunt om nieuwe publieksgroepen en hun netwerk familie, vrienden via een 1-op-1 benadering uit te nodigen in de kunstuitleen. Ze krijgen een proefabonnement op de kunstuitleen, en hun wordt gevraagd hun kunstkeuzes te motiveren. Hoe geven ze hun interieur vorm, hoe denken ze over kunst, wat raakt hen in het gekozen kunstwerk? Dit proces wordt vervolgens gedocumenteerd door fotoseries, tv-filmpjes en teksten in dag- en weekbladen, zodat een breed publiek bereikt wordt en er een culturele meerwaarde ontstaat.

Magazine NL Kiest Kunst
Begin 2000 zijn de FKU en uitgeverij P/F Kunstbeeld VOF om de tafel gaan zitten om een magazine over de Kunstuitleen met als titel NL Kiest Kunst uit te geven. Het magazine is gepresenteerd op de KunstRai en is uitgedeeld aan zon 10.000 belangstellenden. Het was vanaf dat moment ook bij de kunstuitleencentra verkrijgbaar. In het magazine NL Kiest Kunst staan artikelen over kunst in de context van het dagelijks leven. Het biedt een blik achter de schermen van de kunstuitleen: wat beweegt de kunstenaar, hoe werkt kunst in het interieur, wie leent welke kunst? Tevens geeft het magazine een uitgebreid overzicht van alle idele kunstuitleencentra in Nederland, met adressen, contactpersonen, openingstijden en websites.
De kunstuitleencentra konden nieuwe abonnees verrassen met drie gratis nummers van Kunstbeeld.
Zo ontstond een win-win situatie voor beide partijen. De uitgever bracht haar blad onder de aandacht, de FKU kon niet alleen het magazine NL Kiest Kunst op de markt brengen, maar ook een mooi cadeau aanbieden. Op dit moment zijn er gesprekken over het vervolg van deze samenwerking. De FKU wil begin volgend jaar het tweede nummer uitgeven. De bedoeling is dat het magazine tenminste twee keer per jaar gaat verschijnen.

PR Dag van de Kunstuitleen
Dit jaar heeft de FKU op verschillende manieren campagne gevoerd. Documentairemaker Frans Bromet heeft een serie korte filmpjes gemaakt over de persoonlijke keuze van leners van de kunstuitleen. Dit resulteerde in tien spotjes die uitgezonden zijn op de regionale en publieke omroepen, en in zon 25 filmtheaters in Nederland.
De Dag van de Kunstuitleen werd verder ondersteund door flyers en affiches. In de tv-filmpjes en het drukwerk werd, net als in het magazine, titel en logo van NL Kiest Kunst gebruikt om het meerjarenproject publicitair te ondersteunen en de inhoudelijke samenhang tussen verschillende onderdelen te benadrukken. Een aantal instellingen heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid affiches in bus en tram op te hangen, in de periode voorafgaand aan de Dag.

Activiteiten Dag van de kunstuitleen 2000
Het brede thema NL Kiest Kunst is door een groot aantal instellingen opgepikt.
Een selectie:
Fotografe Andrea Stultins heeft in opdracht van de FKU een serie fotos gemaakt, Thuis genaamd, waarin zij de manier verbeeldt waarop verschillende generaties binnen een gezin hun huis inrichten. Het is de eerste van tien foto-opdrachten waarmee de FKU onderzoekt hoe uiteenlopende inwoners van Nederland omgaan met hun interieur, met welke voorwerpen zij zich graag omringen en hoe ze tegen kunst aankijken. Thuis is vanaf 4 november zes weken te zien in de Kunstuitleen van het Bonnefanten Museum in Sittard en Weert en zal daarna reizen langs andere vestigingen van Kunstuitleen Bonnefanten.
Andere fotografen die op dit moment binnen NL Kiest Kunst een opdracht uitvoeren zijn: Thijs Wolzak, Mirjam de Zeeuw en Morad Bouchakour. Nieuwe Nederlanders is een initiatief van Kunstuitleen Papendrecht, in samenwerking met het Da Vinci College, waar nieuwe Nederlanders een inburgeringsproject volgen. De kunstuitleen heeft hen uitgenodigd om een keuze te maken uit de collectie. Morad Bouchakour gaat een aantal van deze nieuwe Nederlanders volgen en een reportage maken.
In Tilburg is een tentoonstelling met een keuze uit de collectie van de kunstuitleen, gemaakt door 25 inwoners.
Het kunstcentrum heeft de leden van gemeenteraad en gemeentebestuur van Zaanstad uitgenodigd om een keuze te maken uit de collectie van de kunstuitleen. Zij schreven er ook een persoonlijke motivatie bij.

Auteur: Jacqueline Arts, bureaucordinator FKU
Referenties: meer informatie: t 070 365 5336
468

Reactie verzenden

Share This