Selecteer een pagina

Danspromotie onderzoekt informatiebehoefte publiek

Algemeen
Dans is een van de meer veelzijdige en interessante podiumkunsten in Nederland, maar trekt een relatief klein publiek. De danssector is ervan overtuigd dat bij een grotere bekendheid mensen vaker een dansvoorstelling zullen bezoeken en dat een nieuw en breder publiek kan worden aangesproken. Om deze bekendheid te bevorderen hebben zon dertig dansgezelschappen, -producenten en -festivals de handen ineengeslagen. Onder de noemer Collectieve Danspromotie werken zij samen aan een verbetering van de positionering van dans als podiumkunst.


De activiteiten van de Collectieve Danspromotie zijn na het enige jaren uitbrengen van een jaarlijkse gezamenlijke Danskrant in 1999 officieel van start gegaan met als motto Dans beweegt je. Een pakkende slogan die velen ongetwijfeld al eens zijn tegengekomen tijdens de presentatie van de danssector op de Uitmarkten, bij een dansvoorstelling of op het publiciteitsmateriaal van dansgezelschappen, -producenten en -festivals. De Collectieve Danspromotie geeft ook eigen publiciteitsmateriaal uit, zoals een informatieve brochure en een dansvideo, en is ook te vinden op internet.

De vraag is of het reeds bestaande en potentile danspubliek met al deze activiteiten voldoende genformeerd wordt. In het kader van een onderzoek voor de opleiding Media en Informatie Management, in opdracht van de Collectieve Danspromotie, werd onderzocht wat de informatiebehoefte is van het huidige, in dans genteresseerde publiek.
Bij het bevorderen van het bezoek aan dansvoorstellingen gaat het niet alleen om het aantrekken van nieuw publiek. Zaak is ook het bestaande publiek te behouden en het voldoende te informeren over activiteiten en ontwikkelingen. Om te onderzoeken wat men vindt van de huidige informatievoorziening vond een peiling plaats onder de mensen die eerder informatie hebben opgevraagd bij de Collectieve Danspromotie. Is deze voorziening volledig of bestaat er interesse voor aanvullende informatie? En zo ja, hoe zou het publiek deze aanvullende informatie het liefst gepresenteerd willen zien?

Aan de hand van kwalitatief onderzoek, in de vorm van twee groepsdiscussies, zijn verschillende tendensen gesignaleerd. Daaruit blijkt onder meer dat men in een ng eerder stadium over speeldata genformeerd zou willen worden, zodat men vooruit kan plannen. Ook blijkt dat de in dans genteresseerden redelijk goed aan de gewenste informatie kunnen komen. Dit geldt echter vooral de grotere gezelschappen; om informatie over de wat minder bekende gezelschappen te verwerven moet men vaak behoorlijk actief op zoek gaan. Instemmend wordt geknikt wanneer een van de deelnemers aan de groepsdiscussies opmerkt: Eigenlijk zoek je niet naar informatie over dans, die kom je tegen. Het is de vraag wat dit betekent voor de minder bekende gezelschappen.

Overzichtelijk vindt men de informatievoorziening niet. Het grote aanbod van folders leidt vaak tot een overkill aan informatie die toch net niet volledig is. In elk geval dermate onvolledig dat men een tweede informerend medium raadpleegt om wat meer achtergronden bij de voorstelling, choreograaf of dansers te krijgen. En dan hebben we het nog maar over de gewenste informatie over n gezelschap of voorstelling. Een goed totaaloverzicht ontbreekt. Op de vraag of iemand wel eens een internetsite bezocht heeft om informatie te zoeken over het dansaanbod, volgt de veelzeggende opmerking: Een dansliefhebber is eigenlijk gelijk aan een a-technicus.
Met de uitkomsten van de groepsgesprekken in het achterhoofd formuleerde ik, voor het kwantitatieve onderzoek, een telefonische enqute, die bij bijna 200 mensen is afgenomen. Uit de resultaten blijkt dat 51% van de respondenten behoefte heeft aan aanvullende informatie. Naast de praktische Wie-, Wat-, Waar-, Wanneer-informatie zijn de respondenten ook erg nieuwsgierig naar de visie van de choreograaf. Ook stellen zij een uitgebreide inhoudelijk beschrijving van de voorstelling zeer op prijs.
Duidelijk wordt dat mensen graag gegidst willen worden door het oerwoud van dansaanbod en de informatie die daarover beschikbaar is. Waar slechts 17% het internet en 18% een nieuwsbrief prefereert, kiest 45% voor het traditionele tijdschrift als informerend medium. Als de gewenste informatie alleen op het internet te vinden zou zijn, zou 60% hier wel gebruik van maken; 40%, waarvan 23% geen toegang heeft tot internet, zou dit niet doen. Zou internet dan toch de functie van gids kunnen aannemen?

Geeft dit onderzoek, onder deze relatief kleine groep mensen, een duidelijk en eensluidend advies over een te volgen weg bij het promoten van dans? Helaas niet! Wel komen er tendensen in naar voren die niet genegeerd kunnen worden wanneer het gaat over de toekomst van dans als podiumkunst.
De Collectieve Danspromotie is zich daarvan bewust en is momenteel bezig om, aan de hand van het onderzoek, verdere plannen te ontwikkelen voor haar campagne.

Auteur: Manon Custers
Referenties: www.dans-beweegt-je.nl
468

Reactie verzenden

Share This