Selecteer een pagina

De belangrijkste sociale media

Algemeen
De culturele en creatieve sector kent met name ‘offline’ diensten en producten, zoals concerten, voorstellingen, festivals, exposities en evenementen. Veel van de organisaties in de sector zijn op zoek naar een publiek, bij voorkeur een publiek dat meer doet dan het brengen van een eenmalig bezoek. Daarom is het nodig om op een nieuwe manier na te denken over het bereiken van geïnteresseerde bezoekers, het enthousiasmeren van potentiële bezoekers en het binden van vaste bezoekers. Dat kan door de boodschap crossmediaal te communiceren. Sociale media spelen in een crossmediale strategie een belangrijke rol.


Crossmedia is het overbrengen van een verhaal of boodschap via de unieke eigenschappen van verschillende media. Het gaat hierbij niet om het type medium dat gebruikt wordt om de boodschap te communiceren; het gaat erom dat ieder medium dat gebruikt wordt waarde toevoegt. Dat kan een sociaal netwerk zijn, maar ook een radio-uitzending of een mobiele applicatie. Zo wordt de doelgroep op verschillende manieren bereikt met een boodschap die iedere keer waarde toevoegt.

Crossmedia en sociale media
Bij crossmedia kruisen ‘oude’ en nieuwe media elkaar en internet fungeert vaak als bindende factor. Een belangrijk onderdeel van een crossmediale strategie zijn sociale media en Web 2.0 toepassingen. Deze bieden namelijk (in bijna alle gevallen) mogelijkheden om in contact te komen met nieuwe doelgroepen. Sociale media zijn gebaseerd op het delen met en het aanbevelen van content aan anderen. En dat is extreem krachtig, want 78% van de consumenten gelooft aanbevelingen van anderen en (maar) 14% gelooft advertenties! Online delen consumenten video’s, foto’s, audio en tekst met elkaar op sociale netwerken, websites en blogs, zonder dat jij als organisatie deze inhoud naar alle doelgroepen die je wilt bereiken hoeft toe te brengen.
Het integreren van sociale media in de communicatiestrategie kan door te participeren in bestaande sociale netwerken, maar ook door een eigen community te ontwikkelen. Wat de beste keuze is, is afhankelijk van de doelen die een organisatie zichzelf stelt. Internet en sociale media bieden namelijk oneindig veel mogelijkheden, maar juist hierdoor vereist het gebruik ervan een heldere strategie. In beide gevallen geldt echter dat het opbouwen van een vruchtbare community van actieve leden een tijdsinvestering op de lange termijn vraagt.

Mensen hebben drie motieven om deel te nemen aan sociale netwerken:
– profilering (de mogelijkheid om te laten zien wie je bent en wat je zakelijk of privé doet)
– communicatie (de mogelijkheid om binnen en buiten het netwerk te communiceren)
– ontdekken (de mogelijkheid om nieuwe mensen en content te ontdekken)

Zowel bij het ontwikkelen van een eigen community als bij het participeren in bestaande netwerken is het van belang om deze drie factoren te integreren. Wanneer er bijvoorbeeld op een Hyves groep geen unieke content te vinden is, zoals artikelen, foto’s en video’s, haken leden af. Er is immers niets om over te praten.

Overzicht sociale netwerken
Bestaande netwerken maken het mogelijk om op een laagdrempelige manier te participeren en te bouwen aan een vruchtbare community. Het bekendste voorbeeld hiervan is een Hyves groep. Maar er is zoveel meer dan dat! Er is namelijk een veelvoud aan communities en er komen er steeds meer bij. Voor veel organisaties is het echter de vraag wat de relevante communities zijn en wat ermee gedaan kan worden.
Er zijn drie soorten netwerken:
– vriendennetwerken
– zakelijke netwerken
– content driven netwerken

Vriendennetwerken

Hyves is natuurlijk het meest bekende vriendennetwerk van Nederland. Hyves heeft zeven miljoen leden, maar heeft buiten Nederland een klein bereik. Mensen hebben van alle netwerken waar zij lid van zijn bij Hyves het meeste contacten. Facebook is een internationaal vriendennetwerk met 90 miljoen gebruikers wereldwijd. Minder dan 10% van de Nederlanders is lid van Facebook, maar dit percentage groeit snel. MySpace is een internationaal vriendennetwerk met ongeveer 500.000 Nederlandse gebruikers. MySpace is met name populair in de muziekscène. Netlog is een internationaal vriendennetwerk dat met name groot is in Europa. Netlog heeft 31 miljoen gebruikers, waarvan 1,5 miljoen Nederlandse. Met betrekking tot deze netwerken is het raadzaam om in eerste instantie voor één community te kiezen waar actief op ingezet wordt. Het activeren van een community kost namelijk tijd en door direct op meerdere vriendennetwerken in te zetten, kan versnippering ontstaan. Het is echter wel belangrijk om de accounts van de andere communities te registreren! Nog dagelijks zijn er namelijk grote merken die hun naam laten kapen door gebruikers of fans die het grappig vinden om vanuit dat merk te communiceren en/of er hopen geld aan te verdienen.
Hyves is de grootste community van Nederland en dat maakt het aantrekkelijk om te kiezen voor een Hyves groep of profiel. In het geval van een internationale scope is het wellicht beter om te kiezen voor Facebook.

Zakelijke netwerken
LinkedIn is een zakelijk netwerk dat het mogelijk maakt om te profiteren van elkaars contacten. LinkedIn heeft 900.000 gebruikers en is volgens cijfers van december 2008 de snelst groeiende community in Nederland.
LinkedIn wordt met name als zakelijk netwerk ingezet voor privé gebruik. Het kan echter interessant zijn om een LinkedIn groep op te richten over een bepaald onderwerp of vakgebied om potentiële bezoekers bekend te maken met jouw organisatie. Hierbij is het aanbieden van relevante content erg van belang. Het delen van kennis is namelijk de drijvende factor van deze groepen. Voorbeelden van LinkedIn groepen zijn ‘Cultuur Marketing Professionals’,’Backstage Professionals’ en ‘Dutch Music Industry’.

Content driven netwerken

Content driven netwerken zijn netwerken die gedreven worden door content, zoals foto- en videosites. Flickr is een fotocommunity waarop gebruikers foto’s met elkaar delen. Flickr is de grootste fotosite met meer dan twee miljard foto’s online. YouTube is de grootste videocommunity waarop gebruikers video’s met elkaar delen. Op YouTube staan meer dan 100.000.000 video’s. Blip en Vimeo zijn soortgelijke videocommunities als YouTube. Het bereik van deze communities is kleiner dan dat van YouTube, maar deze netwerken kennen voordelen, omdat zij video in een hogere kwaliteit toestaan en het mogelijk maken om de player aan te passen aan een eigen huisstijl. Content driven netwerken behoren tot de belangrijkste drijvende krachten van een crossmediale strategie. De content van deze netwerken kan namelijk overal op het web geïntegreerd of embed worden. Zo heeft een erg groot gedeelte van de Hyves gebruikers embedded YouTube video’s op zijn profiel. Daarnaast zorgen deze sites door hun enorme bereik ook voor extra bereik en een virale werking. Mensen zoeken op verschillende woorden (tags genoemd) naar content op deze netwerken. Wanneer zij dit leuk of interessant vinden, zullen ze de video of foto misschien doorsturen naar vrienden of embedden op hun eigen site of profielpagina van Hyves of Facebook. Hierdoor komen weer nieuwe mensen met de content in aanraking, zonder ooit op site van de desbetreffende organisatie geweest te zijn. Voor veel organisaties is dit een nieuwe manier van denken, maar het maakt dus niet uit waar iemand content ziet, als hij of zij hem maar ziet! Een van de kernpunten van Web 2.0 is dan ook: zorg dat je bent waar je doelgroep is. Probeer dus niet koste wat het kost bezoekers te trekken naar een eigen website, maar zorg voor een brede aanwezigheid op het internet, zodat mensen vanzelf in aanraking komen met jouw product.

Twitter

Twitter is een microblog. Dit betekent dat gebruikers elkaar met korte updates op de hoogte houden van hun bezigheden. Volgens schattingen heeft Twitter zo’n 11.000 Nederlandse gebruikers. De dienst is een combinatie van een vrienden,  zakelijk en voor een klein deel content driven netwerk. Ondanks het relatief lage gebruikersaantal, kan het interessant zijn om Twitter in te zetten. Het is namelijk een community die het mogelijk maakt om op een erg laagdrempelige manier met potentiële bezoekers te communiceren. Ook bij deze community geldt dat het belangrijk is om eerst te participeren en relevante content en kennis te verspreiden. Pas dan nemen gebruikers je serieus en zijn zij bereid om in je te investeren.
Het bovenstaande lijstje geeft een overzicht van de sociale netwerken. Het moge duidelijk zijn dat het ene netwerk niet zonder het andere kan! Content driven netwerken zijn de basis van een ’tentakel’ aanpak. Dat betekent dat deze content overal op het web, maar ook offline gedistribueerd kan worden. In alle gevallen is het aan te raden om altijd duidelijke links en ‘calls to action’ te formuleren, zodat mensen weten waar de content vandaan komt en een volgende stap kunnen nemen, zoals het bestellen van een kaartje of het inschrijven op de nieuwsbrief.

Auteur: Hilde Smetsers is eigenaar van We Cross, dat crossmediale concepten voor de creatieve sector ontwikkelt en realiseert. In projecten brengt zij kennis van en passie voor cultuur, (digitale) media, techniek en organisatie bijeen. hilde@wecross.nl
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This