We gebruiken steeds meer digitale mediatechnologie, van smart cards en intelligente GPS-systemen tot sociale media en smartphones. Dit wordt meestal gezien als hip en hightech. Te weinig wordt nog de vraag gesteld of dit ook leidt tot een duurzamer samenleving. De internationale conferentie Social Cities of Tomorrow van Virtueel Platform op 17 februari stelde zich tot doel te onderzoeken hoe cultuur en creativiteit via nieuwe digitale techniek bijdragen aan het socialer worden van onze steden, in plaats van tot alleen maar meer hightech.
Het evenement vond plaats op verschillende locaties in Amsterdam en bracht de belangrijkste denkers en doeners samen op het gebied van nieuwe media en stedenbouw. Zij zien als de drie pregnantste ontwikkelingen die bijdragen aan de sociale stad: het beschikbaar stellen door overheden van open data en het omzetten daarvan in bruikbare informatie voor iedereen, het ontstaan van netwerken (via sociale media) van mensen met een gemeenschappelijk doel en het ontwikkelen van een gevoel van ownership om mensen te betrekken bij de stad en al haar ontwikkelingen.
De conferentie focuste op collectieve issues, maar niet simpel en alleen omdat een geloof in het community-denken automatisch leidt tot een socialer stad. Het gevoel ‘erbij te horen’ of de notie ‘samen’ zien veel stadsbewoners eerder als provinciaals; ze passen niet bij de ontwikkeling waarbij over enige tijd de meerderheid van de wereldbevolking in grote steden woont. Participatie in het grotere geheel werd tot voor kort veelal door overheden aangestuurd en gezien als panacee voor veel grote stadproblemen.
De organisatie zocht met haar uitdagende programmering een creatieve middenweg tussen deze uitgangspunten. Een netwerk dat individuele en collectieve actie, lokale top-down en bottom-up processen, commerciële en educatieve initiatieven en burger- en beleidsinitiatieven in synergie kan combineren. Een initiatief waar kunstenaars, ontwerpers, stedenbouwers en techneuten elkaar kunnen vinden. Ook via deze conferentie toonde Virtueel Platform weer best practices van e-cultuur-producten, -diensten en -processen om (inter)nationaal culturele, maatschappelijke en tevens commerciële organisaties aan elkaar voor te stellen en te verbinden.
Usman Haque, Natalie Jeremijenko en Dan Hill waren de keynote-sprekers, die voor een uitverkocht huis spraken over de beloften en uitdagingen in het nieuwe en sterk interdisciplinaire gebied van nieuwe media en stedenbouw. Het programma werd aangevuld met showcases uit verschillende disciplines, zoals architectuur, kunst, design en het beleid, en met presentaties van de preconference workshop die werd gehouden in ARCAM voor een interdisciplinaire groep van ontwerpers, programmeurs en digitale creatieven.