Selecteer een pagina

De zaak cultuur

Algemeen
Op 23 september vond in Vooruit Gent De Zaak Cultuur plaats. Het gaat hier om de eerste dag van zijn soort, georganiseerd door het agentschap Kunsten en Erfgoed in samenwerking met CultuurInvest en Kunstenloket. De studiedag was bedoeld voor de brede professionele culturele sector en werd opgedeeld in een plenaire sessie en werkgroepsessies. Het thema van de dag was, zoals de titel al laat vermoeden, de zakelijkheid binnen de culturele sector. Er werd gepeild naar cultural governance en goed bestuur, er werden enkele voorbeelden van dossiers voor CultuurInvest gepresenteerd en de resultaten van een online enqute rond zakelijkheid binnen de Vlaamse culturele sector werden bekendgemaakt.


Het aantal respondenten mag dan eerder beperkt geweest zijn, ze waren toch representatief genoeg om enkele conclusies/trends mee te geven. Een derde van de respondenten waren artiesten, de rest waren zakelijk en artistiek verantwoordelijken uit diverse kunstdisciplines. Het zal u niet verbazen dat, zo blijkt uit de resultaten, idealisme en liefde voor het vak nog steeds primeren binnen de culturele wereld. Maar er is de laatste jaren een openheid naar het zakelijke aspect gegroeid. Er worden heel wat mooie dingen gemaakt, maar deze worden niet altijd even goed in de markt gezet. Daarvan is de sector zich bewust. 85% van de respondenten kon zich daarom vinden in de term cultureel ondernemerschap. Dit ondernemerschap wordt aangestuurd door een ondernemer die gelooft in de bijzondere betekenis van cultuur en die probeert deze meerwaarde zo breed mogelijk in de markt te zetten. De belangrijkste eigenschap van deze culturele ondernemer is dat hij/zij het publiek actief stimuleert om een voorstelling/uitvoering/tentoonstelling te bezoeken. De artistieke integriteit blijft hierbij voorop staan. Winst maken is niet de belangrijkste associatie, wel de deelname aan cultuur.

Een cultureel ondernemer is bij voorkeur de combinatie van iemand die kunstgeschiedenis gestudeerd heeft, in combinatie met een economisch curriculum (marketing, communicatie, business development). Hij/zij is een netwerker en wordt niet geassocieerd met de zakelijke noch met de artistiek directeur. Hij/zij moet de handen vrij hebben om te netwerken en nieuwe middelen of publiekskanalen aan te boren.

De respondenten blijken dus een duidelijk beeld te hebben van deze man/vrouw, maar slechts enkelen komen hem/haar ook effectief tegen. Wel laat de enqute voelen dat er 84% van de bevraagden vindt dan ook dat er nog heel wat werk aan de winkel is aan de bedrijfskundige opleiding van de cultuurmakers. De huidige opleidingen culturele studies en cultuurmanagement blijken de verwachtingen dus nog niet volledig in te lossen, maar zijn wel cruciaal voor de vorming van de culturele ondernemer.

Auteur: Ann Laenen ann@cultuurcommunicatie.com
468

Reactie verzenden

Share This