Selecteer een pagina

Den Haag: Het begint met de bewoners

In gesprek met Frits Huffnagel

Marketing
De (internationale) identiteit van Den Haag is gekoppeld aan het devies ‘Stad van Vrede en Recht’. Den Haag wil ook in de toekomst deze koppeling aanhouden en waar mogelijk versterken. Het beleid van de afdeling Citymarketing is primair gericht op de bewoners. Huffnagel maakt daarvoor een duidelijke keuze: ‘de bewoners, daar begint het mee en daar ligt mijn verantwoordelijkheid’. Wat dat betreft heeft er in Den Haag wel een verschuiving plaatsgevonden die zijn beslag kreeg in de aanstelling van Huffnagel als eerste wethouder Citymarketing in Nederland en zelfs in de wereld.

De nieuwe aanpak manifesteert zich met name in het coördineren en bundelen van het aanbod. Een fraai voorbeeld daarvan is de periode van lokale festivals die onder de paraplu van ‘The Hague Festivals’ worden aangeboden. Het gaat daarbij om bestaande evenementen zoals Parkpop, maar ook om nieuwe, zoals het Festival Klassiek, de Veteranendag en de Roze Zaterdag. Deze laatste krijgt een opvallend vervolg in juni 2010 met The Hague Pride.
Huffnagel wil de stad op de kaart zetten, of zoals de Amerikanen dat zeggen: ‘ be good and tell it !’ De trots van de inwoners op de stad is zeker toegenomen. Ook al kunnen ze zelf niet overal aan deelnemen, de wetenschap dat er wat gebeurt en dat Den Haag meetelt, is daarbij van belang.
Cultuur speelt volgens Huffnagel een essentiële rol in de citymarketing. Sterker nog: citymarketing begint vaak met cultuur, want de aantrekkelijkheid van een stad wordt door het culturele aanbod bepaald. Of het nu gaat om schouwburg of museum, festivals of andere events, kleinschalig of grootschalig, het zijn allemaal elementen die bepalen of een stad leuk wordt gevonden door bewoners en bezoekers. De wethouder geeft aan daarin ook te willen investeren, zoals bijvoorbeeld ten behoeve van Den Haag als culturele hoofdstad van Europa.
Aanvragen voor financiële ondersteuning worden besproken met de collegawethouders die verantwoordelijk zijn voor zaken als cultuur, of juist sport. Citymarketing is de slagroom op de taart, zo stelt Huffnagel, en brengt door zijn holistische aanpak partijen bij elkaar. Zo wordt er ook geïnvesteerd in en geluisterd naar de creatieve industrie. Fraaie voorbeelden van samenwerking zijn die met tassenontwerper Omar Munie of couturier Michael Barnaart van Bergen, maar ook de voormalige Caballerofabriek en Bink 36 als echte Haagse broedplaatsen voor creatief talent. Juist vertegenwoordigers vanuit de creatieve industrie benaderden de afdeling Citymarketing om de uitreiking van de Fashion Awards in Den Haag mogelijk te maken.
Ook samenwerking met steden in de regio behoort tot het takenpakket. Met Delft verloopt de samenwerking op het terrein van de Oranje’s, de schilder Vermeer en de Waterlinie, en met Leiden vooral universitair via de invalshoek van het internationaal recht. Buiten de regio is er vanzelfsprekend samenwerking met de andere grote steden en Schiphol als het gaat om de Hollandpromotie. Huffnagel is op dit moment voorzitter van de Holland Business Promotion office en gelooft nadrukkelijk in afstemmen en gezamenlijk optrekken. Vergeleken met andere landen stellen de afstanden hier niet zo veel voor, stelt hij, en is er meer te winnen bij een aanbod van wederzijdse aanvulling en ondersteuning. Die mening wordt ook actief ondersteund door andere colleges en hij roemt de samenwerking met het college van Rotterdam. De aanwezigheid van een internationale haven en een internationale stad voor vrede en recht zijn een sterke combinatie als het gaat om citymarketing die ook buiten de eigen stadsgrenzen durft te kijken. De nieuwe naam van luchthaven RotterdamThe Hague die binnenkort wordt ingevoerd, onderstreept deze stelling. •

Auteur: Tekst: Karel Werdler

468

Reactie verzenden

Share This