Selecteer een pagina

Dizkuzz in popzaal Ekko over subsidies en sponsoring

Fondsenwerving

Forumdiscussie met profs uit de muziekbizz: Vereniging Dizkuzz produceert forumdiscussies met en over de muziekbizz onder de naam Dizkuzz. Deze vinden plaats in verschillende popzalen en op festivals/evenementen. Dizkuzz is vooral interessant voor muzikanten en mensen die in de muziekbranche willen werken (of daarin al werkzaam zijn). Dat kunnen dus ook studenten van het CMV, de HKU, het Conservatorium, ROC, Rockacademie of nog anders zijn. Er worden gastsprekers uitgenodigd die hun expertise delen met het publiek.
Gasten bij de editie in Ekko die plaatsvond op 26 maart waren Esther Lubberding (Bevrijdingsfestival Utrecht), Hans de Vries (consulent popmuziek provincie Utrecht), Hanneke Lenkens (Instituut voor Sponsoring en Fondsenwerving) en Tjitze Vogel (jazzmusicus). Gespreksleider was Evelyne Leveke.

Stappenplan
Het kost nogal wat manuren om subsidie aan te vragen. Een aanvraag is kansrijk als je iets specifieks, langdurigs en welzijnsbevorderend aanvraagt. Voor mensen in de popsector zijn er exportsubsidies, waarmee je een busje of versterkingsapparatuur vergoed kunt krijgen. Volgens Hanneke Lenkens (ISF) is subsidie-werving het breien van een totaal van werving en een strategisch instrument. Let goed op de doelstelling van de subsidiegevers. Hans de Vries noemde de termen culturele bedelaars en met hagel schieten als je de eerste keer subsidie aanvraagt. Hij adviseert een stappenplan: 1) plan maken, 2) bekijken of het aansluit bij de subsidiegevers en deadlines checken, 3) een begroting maken die aansluit bij de doelen, 4) na afloop een goede afrekening en afsluiting naar het fonds geven met documentatie en uitnodiging voor presentaties. Dit is belangrijk voor je reputatie. Fondsen hebben namelijk onderling overleg en geven pas opnieuw geld als een vorig project goed is afgesloten. Het is ook goed om een update van je toekenning toe te sturen. Kijk verder in de Elsevier subsidiewijzer. Er is ook een fondsenboek waar alles in staat. Je kunt fondsen altijd bellen, ze staan je graag te woord. En nooit vergeten dat zij hun geld ook kwijt moeten!

Tips
Een belangrijke tip is het uitwerken van een lange termijn-visie. Fondsen hebben een aanvraagtijd van 4 tot 5 maanden. Het Prins Bernhard Cultuurfonds besluit 6 keer per jaar over fondsen. Provincies en gemeenten hebben meestal maar twee inlevermomenten per jaar. Het advies is om voorzichtig ver te begroten, maar met mate. Belangrijk is ook goed werk te leveren als je een subsidieverzoek inlevert. Fondsen hebben namelijk een geheugen. Het verdient ook aanbeveling om samen te werken met peers; dat is efficint en je leert op die manier van elkaar.

Sponsoring
Het gaat erom allereerst contact te leggen met de beoogde sponsor, als tweede langs te gaan, en als derde afspraken maken over de tegen-prestaties. Esther Lubberding (Bevrijdingsfestival) heeft het voor elkaar gekregen dat er een debattruck door het land rijdt. Dit project heeft ze gerealiseerd met ROC Midden Neder-land, het leefbaarheidsburo Zuid West en NCDO. Jongeren kunnen er naar hartelust debatteren over vrijheid. Esther Lubberding maakte voor elke sponsor een voorstel op maat.
Denk bij een festival ook aan sponsoring in natura, bijvoorbeeld door ENECO die stroom levert. En vergeet de plaatselijke middenstand niet; sponsoring is immers van de belasting aftrekbaar. De Rabobank doet aan sponso-ring, maar heeft ook een foundation. Hans de Vries merkt op dat er veel nieuwe fondsen zijn waar niemand ooit van heeft gehoord. Er is bij de provincie Utrecht ook een pot met bijzondere projecten die vorig jaar niet op is gegaan. Het is duidelijk: sommige geldbronnen worden overvraagd, maar sommige worden niet aangeboord.

Wat zijn de motieven voor sponsors?
Sponsors zijn partners. Bij bedrijven zie je idele en commercile geefmotieven. Bij een ideel geefmotief gaat het om een bepaald gevoel dat een bedrijf heeft. Bij commercile geefmotieven is er sprake van een puur zakelijke transactie. Je moet je eigen identiteit kunnen vaststellen en zoeken naar je unique selling point. Bekijk jezelf als merk zien en bedenken welke merk bij jou past. Het Bevrijdingsfestival heeft een merken-lijst gemaakt van merken die bij het festival passen. Daar horen onder meer Rabobank, GVU vervoerbedrijf, Red Bull, Grolsch en een accountantskantoor bij. Tegenprestaties kunnen zijn: een logo op een T-shirt, meet and greets met VIPs of podiumadoptie. Het Bevrijdingsfestival gaat uit van een minimumbedrag van 1.000 euro. Verdiep je bij het vinden van een hoofdsponsor in een bedrijf via internet, denk mee met de sponsor en kruip in de huid van de sponsor. Het Bevrijdingsfestival heeft een hoofdsponsor, en daarnaast een B en C sponsor.

Trends voor de toekomst?
Cultureel ondernemerschap, transparantie, goede bedrijfsvoering, wijkgericht werken (Vogelaarwijken), mensen in de wijk aan het werk, maatschappelijke betrokkenheid, duurzaam ondernemen. Een vertegenwoordigster van het NFPK+ (afdeling popmuziek) die in het publiek zat, had het over de trend: meer voor minder. Dat betekent dat er meer geld is voor minder instellingen. Er zullen scherpe keuzes gemaakt gaan worden. Het is wel fijn dat de secretarissen bij het Fonds nu allemaal aangesteld zijn en via directeur George Lawson zijn er nog steeds banden met de SICA (Stichting Interculturele Activiteiten).

De discussie is terug te luisteren op de site van Dizkuzz: http://www.dizkuzz.nl/27231/verslag/default.ecms#
Volgende bijeenkomst van Dizkuzz: vrijdag 9 mei, Paradiso, Amsterdam. Onderwerp: Hoe organiseer je een festival?

Auteur: Marjolein van Ruiten (Walter Maas Huis)

468

Reactie verzenden

Share This