Selecteer een pagina

Doe het niet alleen

Fondsenwerving bij theater de Maaspoort

Algemeen
Theater de Maaspoort gaat een positieve toekomst tegemoet. Het Venlose theater wordt de komende jaren gerenoveerd en uitgebreid. De plannen omvatten een nieuwe theaterzaal, een culinair theaterrestaurant met uitzicht op de Maas, nieuwe foyerruimtes en een openbaar toegankelijke brasserie een satelliet van sterrenrestaurant Aubergine. Het vernieuwde theater opent z’n deuren medio 2013 als sluitstuk van de herontwikkelde Maasboulevard.

Om het gewenste ambitieniveau te bereiken is behalve steun van fondsen, stichtingen en bijdragen van particulieren ook steun vanuit het Venlose bedrijfsleven hard nodig. De Maaspoort gaf 10 september jl. het startsein voor de fondswerving voor de renovatie en uitbreiding tijdens een informele brunchbijeenkomst aan de Maasboulevard. Genodigden waren onder andere de burgemeester, wethouders, ondernemers en andere sleutelfiguren uit de Venlose samenleving. Ondanks de drukte die de verbouwings- en renovatieplannen met zich meebrengen vond directeur Leon Thommassen tijd om enkele vragen te beantwoorden over de gang van zaken met betrekking tot de fondsenwerving.

Een goed benutte dagfunctie
Leon Thommassen: ‘We zijn begin dit jaar begonnen om samen met Van Dooren Advies te bekijken hoe de route van de sponsorwerving moest worden aangepakt. Een week of drie voor de brunch van 10 september hebben we een voorgesprek gehad met onze ambassadeurs. Dat zijn stuk voor stuk belangrijke mensen uit het Venlose ondernemersveld, mensen ook die De Maaspoort een warm hard toedragen. Deze hebben op hun beurt andere ondernemers warm gemaakt om bij de brunch aan te schuiven. Die brunch was de officiële start van de sponsorwerving, maar het sponsortraject loopt al veel langer. De eerste plannen dateren van tien jaar terug. Toen is er een comité van aanbeveling opgesteld en zijn er ambassadeurs gezocht. Het doel van de brunch was meer bekendheid geven aan de plannen van De Maaspoort. De laatste tijd is het plan voor de verbouw en renovatie weliswaar veel in het nieuws geweest, maar de berichtgeving was vooral gericht op de buitenkant, dus op de nieuwbouw en de renovaties. Daarmee bleef onderbelicht wat de verbouwing verder voor consequenties heeft. We wilden met name de zakelijke kant uitlichten: wat zijn de mogelijkheden die een vernieuwde Maaspoort biedt voor de ondernemerswereld? Op dit moment zijn onze horecafaciliteiten nogal karig. Daarvoor in de plaats komt een groot theaterrestaurant, een brasserie, die 24 uur per dag toegankelijk is. Verder komen er in de nieuwbouw ruimtes die geschikt zijn voor vergaderingen en bijeenkomsten, feesten en partijen. Belangrijk onderdeel van de plannen is namelijk dat de dagfunctie van het theater goed wordt benut. Aan een goed lunchrestaurant bestaat bij het zakelijke markt in Venlo wel behoefte.

Het belang van cultuur
Ik heb het voortraject voor de sponsorwerving niet meegemaakt; ik ben er eigenlijk halverwege ingerold. Wat mij wel duidelijk is geworden, is dat je zo’n sponsorwervingstraject beter niet op eigen houtje doet. Daarvoor is het te specifiek. Vaak wordt een sponsorwervingtraject opgestart tegelijk met lopende projecten. Die projecten slokken de aandacht van je organisatie vaak helemaal op. Je hebt daarom eigenlijk geen tijd over om je ook nog met sponsorwerving bezig te houden. Om daar de gang in te houden heb je dus een externe partij nodig. Bovendien ontbreekt het ons aan de specifieke kennis die voor sponsorwerving nodig is. Het is daarom prettig om met een partij te werken die heeft laten zien dat ze er succesvol in zijn geweest. We hebben in onze sponsorbrochure een bedrag neergelegd van drie miljoen euro. Dat is veel geld, maar volgens ons is het haalbaar.

Belangrijk bij sponsorwerving is dat je niet simpelweg naar een partij toegaat om geld op te halen. Dat is de foute insteek. Natuurlijk wil je graag met elkaar een deal sluiten, maar de partij waarmee je die deal sluit, moet er zelf ook beter van worden. We stemmen de sponsorpakketten die we willen afsluiten af op de vraag en wens van de sponsor. We bieden buiten de gebruikelijke zaken als publiciteit en naamsvermelding, afhankelijk van pakketgrootte uitnodigingen voor opening en voor bepaalde sponsoravonden, een aantal toegangskaarten per jaar voor een gezamenlijk bezoek met relaties, een aantal keer per jaar gratis toegang tot vergaderruimtes, enzovoort. Met het grootste pakket wordt een bedrijf missiepartner: dan wordt je naam gekoppeld aan een van de zalen, zoals de nieuwe theaterzaal. We vragen daarvoor 150.000 euro, in drie jaarlijkse termijnen. Het goedkoopste pakket is 10.000 euro, eveneens in drie jaarlijkse termijnen. We hebben in Venlo uiteraard niet veel echte multinationals, maar wel een aantal redelijke partners. Ik wil niet vooruitlopen op het resultaat, maar de eerste gesprekken met mogelijke sponsoren zijn redelijk positief verlopen.

Je merkt wel dat er economisch veel aan de hand is in de wereld. Dat betekent dat we nog veel beter dan ooit moeten uitleggen waarom we bedrijven deze vraag voorleggen. We moeten dus de vraag beantwoorden waarom cultuur belangrijk is voor de maatschappij, maar ook voor het bedrijfsleven. Een van de antwoorden is dat het ook voor bedrijven steeds moeilijker wordt om hoogopgeleiden binnen te krijgen. Dan komt cultuur al snel om de hoek kijken – cultuur is immers voor hoger opgeleiden een belangrijke reden om zich ergens te vestigen. Bedrijven hebben er dus, zonder dat ze het wellicht zelf direct merken, belang bij dat er een goede culturele basis is in een stad. Mijn tip voor andere instellingen? Bereid je zaken goed voor. Vraag je af wat je een partner gaat bieden. Stel én beantwoord die vraag vooraf, in samenspraak met een partij die eerder een sponsortraject heeft doorlopen. Doe het dus niet alleen, maar ga met een professionele partij in zee.’

Auteur: Redactie MMNieuws
Referenties:  
468

Reactie verzenden

Share This