Selecteer een pagina

DOORN: Hoor, de klok slaat 2.0!

Algemeen
Langzaam begint in de wereld van de gesubsidieerde kunst en cultuur de klok te klinken over 2.0 en user generated content. Geen makkelijk signaal voor een wereld die zich nog zo intensief bezig houdt met ‘curators’ en opgestuurde flyers met aankondigingen als: ’the introspection of the eleborate juxtapostion’ (of zoiets onbegrijpelijks).


Dat 2.0 echt iets anders is dan een hyves-paginaatje openen, myspace-vriendjes-maken of een leuk megascherm in je theater met interessante (streaming) computerberekeningen komt natuurlijk omdat de klepel nog ontbreekt. Daar waar men in het trage en conservatieve Kunstbolwerk (VSCD, erfgoed- en beeldende kunstinstellingen etc.) nog serieus praat over ‘goede kunst’ en het verheerlijken van iemands persoonlijke smaak middels een ‘discours’, ligt het hoogstwaarschijnlijk niet in de lijn der verwachting dat de gebruikers ook daadwerkelijk de inhoud mogen gaan bepalen. Want dat is 2.0; de gebruikers bepalen de inhoud. Laat ik duidelijk zijn: de hoogtijdagen van de curator zijn voorbij! Tenminste; als er serieus werk gemaakt wordt van 2.0. Wanneer het niet blijft bij loze kretenlarij en nieuwe marketingkleren voor de oude versleten maatpakken van de subsidiegrootverbruikenden keizers, dan klinkt nu de klok ten teken van het einde van het tijdperk ‘Anna Tilroe, Nicolaus Schaffhausen en de vele anderen’ (en hopelijk ook de curatorenklasjes). Als er echt geluisterd wordt naar de tijd en wat 2.0 werkelijk betekent, dan verscheuren we de contracten van de goedbetaalde keuzeheren en -dames, dan gaat het verzoek om extra subsidie voor een nieuwe website (met gebruikersprofielen) om jongeren te trekken de prullenbak in en dan houden we op stagiaires te ondervragen over hyves-gedrag en/of identiteit. In plaats daarvan gaan we ‘opvangen, bijsturen en stimuleren’ dat wat er al gebeurt. We organiseren ons als kameleons, die elke gewenste en gevraagde vorm kunnen bieden. Dan  – en dit, dames en heren, doet echt pijn – nemen we afscheid van de klassieke begrippen ‘kwaliteit’ en ‘erfgoed’. Dan laten we de tijd zijn werk doen. Weg met die snobistische hegemonie van de kunstpausen en recensenten! Weg met de centrale rol van de Volkskrant, NRC, VPRO en NPS! Keer uw marketingbudgetten om, flikker de curatoren de deur uit en sloop dat zorgvuldig geconstrueerde glazen plafond (voor de keizers en pausen is dat: de vloer waarop je loopt) uit je organisatie. Alleen dan krijg je de schat in handen: de klepel van de klok 2.0.

Succes met de zoektocht.

Auteur: Hajo Doorn (hajo@wormweb.nl) is chef de mission van WORM in Rotterdam en muzikant/perfomer bij het multimedia collectief Coolhaven.
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This