Selecteer een pagina

Durf is wat nodig is!

Algemeen
Tijdens de middag van de Marketingdag voor de Podiumkunsten heb ik gesproken met verschillende marketingmensen uit de creatieve sector, zoals marketeers van kleine gezelschappen, een groot gezelschap, een koepelorganisatie, een grote onderneming, een festival. Wat viel mij op? De meeste nieuwe middelen (communities, social software) zijn wel bekend bij deze doelgroep. Echter, het zou een revolutie zijn als 10% van de schouwburgen en gezelschappen hun traditionele boekjes, flyers en posters zouden inruilen voor nieuwe vormen van marketing. Het oude werkt, ten dele, maar dat doet iedereen al. Het nieuwe is anders. Het kost bijvoorbeeld minder geld. Maar Patrick de Laive, één van de workshopleiders vindt dat niet doorslaggevend: ‘Geld speelt geen rol in deze nieuwe vormen van marketing. Durf is wat nodig is.’


Tijdens de gesprekken viel mij op dat er niet zo zeer gebrek is aan ideeën. Maar wat houdt de vaak jonge, vrouwelijke marketeers tegen om nieuwe zaken op te pakken? Tijdgebrek, onvoldoende support van het management, soms een onduidelijke visie en missie. Maar ook de vraag ‘Hoe pakken we dat dan aan met de nieuwe media…?’ Eigenlijk kan men de tips tijdens de dag gewoon gaan toepassen: maak een spraakmakende film op YouTube, bind je bezoekers en je ‘vrienden van’ aan een community, laat je publiek chatten en liefst meedenken over je ideeën en voorstellingen, gebruik de positieve uitstraling van de sterren op de planken. Kortom, sociale media zijn nieuw, er is geen garantie voor succes, de kans op succes is groot, het kost betrekkelijk weinig geld. Doen dus!

Wat zou anders kunnen? Organiseer de marketingdag een keer bij een groot bedrijf, dat belang heeft bij het onderwerp. Marketing is ‘markt getting’. Marketing wordt meer en meer persoonlijk. Maar hoe persoonlijk benaderen we ons publiek voor, tijdens en na de voorstel­lingen? Maak hen werkelijk tot ambassadeurs, creëer buzz! Zoek de angry young men van de sociale media en maak hen vriend, nodig hen uit in je bestuur, biedt ze een platform tijdens het jaar voor hun performance en vraag hen advies voor nieuwe marketing. Kunst is emotie. De nieuwe economie is emotie. Kunst is een podium voor het nieuwe werken!

Auteur: Jacques Giesbertz is eigenaar en oprichter van Buzzychain
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This