Tijdens de gesprekken viel mij op dat er niet zo zeer gebrek is aan ideeën. Maar wat houdt de vaak jonge, vrouwelijke marketeers tegen om nieuwe zaken op te pakken? Tijdgebrek, onvoldoende support van het management, soms een onduidelijke visie en missie. Maar ook de vraag ‘Hoe pakken we dat dan aan met de nieuwe media…?’ Eigenlijk kan men de tips tijdens de dag gewoon gaan toepassen: maak een spraakmakende film op YouTube, bind je bezoekers en je ‘vrienden van’ aan een community, laat je publiek chatten en liefst meedenken over je ideeën en voorstellingen, gebruik de positieve uitstraling van de sterren op de planken. Kortom, sociale media zijn nieuw, er is geen garantie voor succes, de kans op succes is groot, het kost betrekkelijk weinig geld. Doen dus!
Wat zou anders kunnen? Organiseer de marketingdag een keer bij een groot bedrijf, dat belang heeft bij het onderwerp. Marketing is ‘markt getting’. Marketing wordt meer en meer persoonlijk. Maar hoe persoonlijk benaderen we ons publiek voor, tijdens en na de voorstellingen? Maak hen werkelijk tot ambassadeurs, creëer buzz! Zoek de angry young men van de sociale media en maak hen vriend, nodig hen uit in je bestuur, biedt ze een platform tijdens het jaar voor hun performance en vraag hen advies voor nieuwe marketing. Kunst is emotie. De nieuwe economie is emotie. Kunst is een podium voor het nieuwe werken!