Selecteer een pagina

Een community voor iedere niche?

Algemeen

Een interactieve ontmoetingsplek
Speelt internet en onze website hierin een grote rol? Nog niet echt. Natuurlijk hebben we een website. Wie niet tegenwoordig? Je vindt er informatie over het festival en de werkplaatsprojecten, over wat we doen en waar we voor staan. Daar is op zich niets mis mee: de website informeert. In wezen bestaat www.yo-opera.nl op dit moment uit niets anders dan digitale versies van papieren flyers, programmaboekjes, beleidsplannen en jaarverslagen. Een website is echter geen substituut voor papier. Het is een medium dat lang meegaat, langer dan een flyer, maar ook langer dan een voorstelling, een project of een festival. De website zou een belangrijkere rol kunnen spelen in de communicatie van Yo! Opera. Dit woord communicatie is voor ons de sleutel: internet is hét medium dat je kunt inzetten om te communiceren. En met wie communiceer je het beste? Met iemand anders. Met wie bouw je het beste een relatie op? Van wie wil je meer weten of meer zien? Van andere mensen. Niet van een organisatie waar je niemand kent. De mensen in een organisatie maken de organisatie tot wat hij is en niet andersom. Internet faciliteert juist communicatie tussen mensen. De mensen van Yo! Opera moeten online, in plaats van de organisatie Yo! Opera. Dan zal de website voor meer mensen aantrekkelijker worden om te bezoeken. Zo is er een grote groep internetters die misschien niet zo snel naar een festival gaat, maar die wel geïnteresseerd is in zingen of opera. Jeugdopera is een niche. En internet is dé plek voor niches: daar kunnen liefhebbers elkaar makkelijk vinden. Daarom willen we een community based website, om een interactieve ontmoetingsplek voor makers en publiek te creëren.

Jeugdopera en internet: voor elkaar gemaakt
Bij community art projecten is het werkproces net zo belangrijk en soms zelfs belangrijker dan het uiteindelijke resultaat. Het is prachtig dat er nieuwe opera’s worden gemaakt die ergens anders over gaan dan over bijvoorbeeld liefde in het Italië van eeuwen geleden. En dat een operamaker op een totaal andere manier inspiratie krijgt dan hij gewend is. Maar soms is het voor ons nog prachtiger om te zien hoe een VMBO leerling uit Kanaleneiland eerst schoorvoetend start aan een project, en gedurende het werken met Yo! Opera opbloeit en zelfvertrouwen krijgt. Hij wordt serieus genomen door de operamakers en ontdekt dat hij meer in zijn mars heeft dan hij altijd had gedacht. Zo snijdt het mes dus aan verschillende kanten. Maar dit opbloeien zie je als publiek nooit, de ontwikkeling van een componist is nooit zicht- of hoorbaar. Je ziet uiteindelijk alleen de opera waaraan zij hebben gewerkt. Dit werkproces en alles wat daarbij komt kijken hoort ook bij het werk wat we doen. Het maakt de resultaten zoveel meer aantrekkelijk en begrijpelijk. Dat willen we dus veel meer laten zien.
Op de website kunnen we snel, in geluid, beeld en tekst verslag doen van zo’n werkproces. De makers, deelnemers en bezoekers krijgen daar de ruimte om hun ervaringen te delen. Om op elkaar te reageren en elkaar te inspireren.
De community art projecten zoals we die nu maken zijn arbeidsintensief en gebonden aan een vaste tijd, een vaste locatie en een vaste groep mensen. Deze factoren worden door internet overbrugbaar. Een deelnemende scholiere kan midden in de nacht dat ene YouTube filmpje dat zij zo mooi vindt posten, of de tekst die ze bedacht heeft voor in de voorstelling online plaatsen. Ook als een project in tijd is afgerond kunnen deelnemers, bezoekers en makers met elkaar onderling contact houden. Het gebeurt vaak dat bijvoorbeeld zangers en componisten in een project samenwerken en dat eigenlijk wel willen voortzetten. Maar als een project klaar is, verwatert het contact en gaat ieder weer zijn eigen weg, ondanks goede voornemens. De community based website kan hierin een grote rol gaan spelen.

Kettingopera
We zien dus niet alleen kansen om projecten online te documenteren, maar ook om het werkproces zelf online een plek te geven of zelfs volledig online te ontwikkelen. Stel, we verzinnen dat we een online kettingopera willen maken over de kredietcrisis. Dan kan iedereen een filmpje posten met een zelfgezongen lied en zo daaraan meewerken. De medewerkers van Yo! Opera kunnen dat doen, de zangers waar we mee werken, de scholieren en wijkbewoners van andere projecten. Maar ook een toevallige websitebezoeker uit Australië kan laten weten wat hij ervan vindt en natuurlijk zelf een filmpje achterlaten. Zo willen we allerlei user generated content verzamelen. De ultieme droom zou zijn om van alle content die alle projecten bij elkaar opleveren (iedere foto, filmpje, lied, tekst, reactie) een nieuwe opera te maken, die live wordt uitgevoerd op één van de festivals, met alle mensen die de content hebben geleverd.

Lange termijn planning
Dit websiteplan is er één met een lange termijn planning. We gaan nu eerst de website bouwen zodat de projecten en ideeën gefaciliteerd kunnen worden vanaf september 2009. Dan beginnen we heel kleinschalig, met de projecten die al lopen. De mensen die hieraan deelnemen, vormen onze natuurlijke achterban, en die moeten we stimuleren om de website regelmatig te bezoeken, elkaar daar te ontmoeten en content achter te laten. Vervolgens breiden we het online werk langzaam uit door te experimenteren met online projecten. Er zullen ideeën mislukken en er zullen plannen slagen. Zo willen we met vallen en opstaan bouwen aan de site. Uiteindelijk hopen we natuurlijk de bezoekersgroep uit te breiden, zodat deze breder wordt dan de groep mensen waar we al mee werken. Dit plan slaagt alleen als de website goed onderhouden wordt en continu up to date is. Iemand moet de bezoekers en deelnemers online stimuleren om content achter te laten. Daarin wordt nu binnen Yo! Opera voorzien: er komt een echte community manager. Deze persoon staat een grote klus te wachten. Want in de wereld van de (jeugd) opera is het nog niet heel gewoon om jezelf te tonen op internet, werkend aan een community project. Je moet jezelf kwetsbaar op durven stellen en niet bang zijn voor wat anderen van je vinden. En je moet al helemaal niet bang zijn voor het internet zelf.

Ontmoeten centraal

We verwachten absoluut niet dat we zo groot gaan worden als communitysites als Hves of MSN. Jeugdopera is een niche en zal dat blijven. We kiezen er bewust voor om zelf een community based website te bouwen en niet enkel aan te sluiten bij bestaande communitysites. Natuurlijk gaan we ook daar gebruik van maken. Maar mensen zitten op die sites met een heel ander doel dan wat wij specifiek voor ogen hebben: ze ontmoeten elkaar en laten elkaar hun leven zien, wat ze die dag doen en wie hun vrienden zijn. Bij ons staat ook het ontmoeten centraal, maar dan altijd gekoppeld aan opera, zingen en maatschappelijke thema’s. Op deze manier krijgt de website een totaal andere functie binnen Yo! Opera. Het zal niet meer alleen het uithangbordje van de afdeling publiciteit zijn, waar de organisatie Yo! Opera wordt geëtaleerd. De website laat de mensen van Yo! Opera zien, hoe ze werken, met wie je een persoonlijke band kunt opbouwen, van wie je iets vindt of met wie je in gesprek kunt gaan, al dan niet zingend. Glad ijs, zeker, maar niet onberijdbaar. We gaan het zien!

468

Reactie verzenden

Share This