Selecteer een pagina

Een geschikt middel tot verbetering van service en bedrijfsvoering: Kassa-automatisering

Algemeen
Een van de middelen om het bezoekers van musea en culturele diensten aan de poort sneller van dienst te zijn is kassa-automatisering. Quarto ontwikkelt al een tiental jaren systemen waarin onderdelen als ticketing, onbemande verkoop (automaten), bezoekerscontrole- en reserveringsystemen integraal zijn opgenomen. Musea die op zoek zijn naar een efficinter middel om gericht publieksonderzoek te doen, kunnen met een dergelijk systeem eveneens hun voordeel doen. MMNieuws bekeek, aan de hand van een serie vragen, wat de voor- en nadelen zijn van een dergelijk systeem.


Wat is voor Quarto de belangrijkste markt als het gaat om kassa-automatisering?
Onze markt ligt overal waar niet recht-toe recht-aan moet worden afgerekend, maar hoge eisen worden gesteld aan het registreren en verzamelen van gegevens. Voorbeelden hiervan zijn catering (zeer specifieke doorbelastingen), stad- en streekvervoer (zeer specifieke printafdrukken voor abonnementen en strippenkaarten, en verzamelen van gegevens voor rapportage naar het ministerie), penitentiaire instellingen (non cash geldcircuit), zorginstellingen (interne betaalsystemen), onderwijs (gesloten betaalkaartsystemen) en musea.

Hoe lang is Quarto al actief in dit marktsegment?
Medewerkers van Quarto zijn als werknemers van Alcatel Business Systems sinds begin jaren negentig actief binnen de museummarkt en waren betrokken bij de ontwikkeling en introductie van de huidige museumkaart. Doordat wij vanaf het begin betrokken zijn geweest bij de kassa-automatisering binnen de musea hebben wij in de loop der jaren zo veel vragen gekregen en opgelost, dat wij ervan overtuigd zijn voor elke museum een totaaloplossing te kunnen bieden.

In de commercile sector gaat men steeds meer over tot het opzetten van klantencontactcenters, een combinatie van callcenter, internetkanaal, en e-businessorganisatie. Gaat het in de non-profit sector hier ook naar toe?
Allereerst is onze ervaring dat de term non-profit sector binnen de museummarkt voor steeds meer musea niet meer hanteerbaar is. Vele musea zijn financieel afhankelijk van de resultaten, gezien het wegvallen van subsidies en sponsors. Marketing en commercieel denken is dan ook in vele musea een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Hierbij worden de mogelijkheden van de hedendaagse standaardinfrastructuur niet geschuwd, zoals bijvoorbeeld het reserveren van een plaatsbewijs voor een bepaalde tentoonstelling via internet. Wij zien de vraag om een oplossing hiervoor dan ook stijgen. Momenteel zijn wij in een afrondende fase om naast het bezoekersregistratiesysteem ook een reserveringssysteem aan te kunnen bieden.

Is er veel onderzoek gedaan naar de beoordeling van kassa-automatisering in de culturele sector en wat zijn de resultaten?
Er is ons niet bekend dat hier een algemeen onderzoek naar is gedaan. Wat wij nu wel constateren, is dat musea zelf dit soort onderzoeken opstarten, voornamelijk voortkomende uit de noodzaak de huidige apparatuur te vervangen. Eventuele uitkomsten van dit soort onderzoeken zijn bij ons niet bekend, maar gezien de huidige orderontvangst denken wij de musea een goede oplossing te bieden. Het gaat hierbij overigens niet alleen over kassa-automatisering, maar om een totaalpakket, waarin onderdelen als ticketing, onbemande verkoop (automaat), bezoekerscontrolesystemen (tourniquet), reserveringsystemen en koppeling met het in gebruik zijnde financieel pakket zijn opgenomen en als extra modules kunnen worden aangeschaft. Momenteel is ongeveer de helft van de musea in Nederland uitgerust met een kassasysteem, waarvan wederom ongeveer de helft een geautomatiseerd systeem in gebruik heeft. Afhankelijk van de leverancier bestaan er mogelijkheden voor uitbouw en ontwikkeling op maat.

Hoe is dat in vergelijking met andere Europese landen?
Zover als wij hebben kunnen constateren ligt dat in het buitenland toch lager. Voor Belgi hebben wij in het verleden een aantal aanbiedingen gedaan, maar waarschijnlijk werd de investering te hoog bevonden, en werden er eenvoudige kassas aangeschaft. Dit is waarschijnlijk terug te voeren op het beleid van de voormalige Stichting Museum Jaarkaart, die in het verleden, om niet, geautomatiseerde kassa systemen aan haar leden beschikbaar stelde en zodoende de drempelvrees bij deze musea wegnam.

Hoe belangrijk zijn jullie producten voor de marketing van musea?
Het systeem biedt de mogelijkheid om te registreren waar (land, postcode) de bezoekers vandaan komen en tot wat voor soort groep deze bezoeker behoort. Misschien nog belangrijker is dat aan de hand van dit soort gegevens kan worden achterhaald waar geen bezoekers vandaan komen, op basis waarvan gericht een mailing of advertentiecampagne valt te starten. Individuele gegevens van bezoekers worden op dit moment nog maar sporadisch opgeslagen.

Wat zijn de voor- en nadelen van investeren in kassa-automatisering t.o.v. andere investeringen in klantvriendelijkheid bij musea?
Quarto biedt een totaaloplossing met de mogelijkheid alles in eigen beheer te ontwikkelen. Daarnaast beschikt Quarto over een landelijk dekking gevende serviceorganisatie, die, ook in het weekend, mede garant staat voor een gegarandeerde continuteit met betrekking tot de afrekensystemen.

Wat is de toegevoegde waarde van het syteem, met name als het gaat om marketing en communicatie en management bij culturele voorzieningen, en hoe liggen de mogelijkheden voor andere culturele organisaties of sectoren, zoals de podiumkunsten?
Wij zien momenteel geen mogelijkheden voor een marktsegment als podiumkunsten. Daarvoor gelden hele andere criteria. Een voorbeeld hiervan is dat men in dat soort omgevingen in staat moet zijn om een theater binnen het systeem aan te maken met daarin opgenomen alle beschikbare zalen en stoelen. Aan de hand van deze gegevens moet men in staat zijn om vooraf reserveringen te boeken en aan de kassa zelf de nog beschikbare plaatsen te selecteren en te verkopen..

Auteur: Menno Heling
468

Reactie verzenden

Share This