Selecteer een pagina

Een jaar StratLab

Algemeen
Een van de programonderdelen van het programma CMKBU is StratLab. Stratlab staat voor Stra-tegisch Laboratorium en is een door het lectoraat Kunst en Economie van de HKU ontwikkelde methode om aan de hand van specifieke onder-nemers-vragen te komen tot nieuwe kennis en/of professionalisering op het gebied van (cultureel) ondernemerschap Daarnaast mikt StratLab op het versterken van het netwerk van de desbetreffende groep ondernemers. Floris Kamerling was dit jaar projectleider van StratLab.


Dit kan het begin zijn van iets unieks en Een vraag komt tijdens elk StratLab naar boven. Dit zijn enkele van de vele reacties die de StratLab-serie van het CMKBU bij creatief ondernemend Utrecht heeft opgeroepen.
Vorig jaar september is begonnen met een reeks van achttien bijeenkomsten voor negen verschillende creatieve sectoren binnen Utrecht. Het centraal stellen van ondernemersvragen en het onderzoek hier naar staat centraal tijdens StratLab.
Twee vierdejaars studenten van de opleiding Kunst en Economie (HKU) hebben zich afgelopen jaar ontfermd over de negen onderzoeken.
De volgende StratLabs hebben plaatsgevonden:
Intercultureel
Fotografie
Grafisch ontwerp
Theater
Festival
Media Design
Product ontwerp
Architectuur
Beeldende vormgeving

Bij al deze StratLabs waren toonaangevende Utrechtse ondernemingen uit de desbetreffende sector aanwezig om te praten over specifieke bedrijfsmatige onderwerpen waar onderzoek naar gedaan kon worden. Het doel van de onderzoeken was om te komen tot nieuwe kennis voor de deelnemers en die weer direct toe te kunnen passen binnen de eigen ondernemingen.

Een van de sterke punten van StratLab is dat de deelnemers in een intieme setting kennis maken met elkaar en in gesprek gaan over onderwerpen die op dat moment relevant zijn voor de sector. De nieuw opgedane kennis, in combinatie met netwerkuitbreiding, heeft er voor gezorgd dat er verschillende nieuwe initiatieven zijn voortgekomen uit de StratLabs.
Zo gaan bijvoorbeeld de acht architectenbureaus uit het StratLab architectuur verschillende activiteiten ontplooien om de zichtbaarheid van Utrechtse architecten te vergroten. Ook bij de deelnemers van StratLab productdesign zijn er plannen om gezamenlijk activiteiten op te zetten.

Na negen StratLabs en na gesproken te hebben met zestig deelnemers is duidelijk geworden dat de Utrechtse creatieve sector veel behoefte heeft aan een grotere zichtbaarheid voor de buitenwereld. Deze wens kwam tijdens elk StratLab naar voren bij de deelnemers. Daarnaast willen veel ondernemingen hun netwerk uitbreiden, om zo in contact te komen met organisaties uit andere takken van de creatieve sector in Utrecht. In de ogen van de deelnemers moet dit leiden tot een grotere mate van interdisciplinair werken en hernieuwde creativiteit.

Enkele onderzoeken zijn dan ook ingegaan op de vraag hoe de zichtbaarheid voor de creatieve sector in Utrecht verbeterd kan worden. Daarnaast heeft er een onderzoek plaatsgevonden gericht op het onderwerp netwerkvormen in de creatieve sector en de beste mogelijkheid daarvoor. Alle onderzoeken zijn binnenkort te lezen op de website van het CMKBU; www.cmkbu.nl

Nu, een jaar later, kunnen we concluderen dat StratLab een groot succes is geweest. Het enthousiasme van de deelnemers, de interessante onderzoeken, de unieke opzet van de StratLabs en de samenwerkingen tussen deelnemers hebben gezorgd voor een nieuwe impuls voor creatief Utrecht.

Auteur: Floris Kamerling Projectleider StratLab 2006/2007 floris.kamerling@ke.hku.nl
468

Reactie verzenden

Share This