Selecteer een pagina

Een museum als doolhof

Algemeen

Klantvriendelijkheid, servicegericht en toegankelijkheid; het zijn de trends van dit moment om aansluiting te vinden en te houden bij de wensen van de (cultuur)consument. Het ballenbad van het Centraal Museum kreeg de naam Kids Centraal en is weggestopt op de zolders van het hoofdgebouw. Ouders zullen even bezig zijn om hun kroost achter te laten bij een tegenwoordig in zeer herkenbaar spijkerpak gestoken suppoost.

Op de openingsdag word ik bij aankomst al aangenaam verrast door een marktkraam met erwtensoep. Het idee van een toegangskaartje waarmee ook diverse, op onverwachte plekken uitgeserveerde consumpties worden verkregen, borrelt op. In de podiumkunstensector wordt daar al mee gexperimenteerd, naar het voorbeeld van commercile themaparken. Warme chocolademelk met vieux op het dakterras, om de wisselwerking tussen binnen- en buitenruimte optimaal tot je te kunnen laten doordringen.

Het Centraal Museum blijkt met zijn grote aantal trappen en gangen, tunnels en zolders een grote zoektocht naar leuke ervaringen. Hoe versnipperd de collectie wel is, wordt nog eens benadrukt doordat diverse onderdelen van de vaste collectie zijn ingericht door evenzovele ontwerpers/kunstenaars. Bij binnenkomst valt op dat velen de weg onmiddellijk kwijt zijn. Het is zelfs zoeken naar de toiletten, in plaats van dat deze al bij de entree zijn aangegeven.

De museumwinkel is recht boven de hoofdingang. Het assortiment is beperkt en bewust eenvoudig en overzichtelijk gehouden. Kaarten en boeken en een in de hoek weggezet glasservies moeten de klanten iets meegeven van hun museumbezoek. Wat ontbreekt zijn de tegenwoordig zo populaire hebbedingetjes die voor een luttel bedrag kunnen worden aangeschaft.
Vormgeving en inhoud winnen het in dit vernieuwde museum van service en commercie. De winkel is gelukkig wel vrij toegankelijk voor het grote publiek.
Als we ervan uitgaan dat de manier waarop informatie wordt gegeven ook kan leiden tot een vorm van entertainment, biedt het informatiecentrum van het Centraal Museum voor een dergelijk doel helaas een te beperkt aantal terminals. Ook hier zijn de vormgeving en de grote leestafel bepalend geweest voor het ruimtegebruik. Het gemiddelde internetcaf biedt meer toegang per m2.

Het geheel van verrassende elementen zoals de projectkamers, waarin oude en nieuwe kunst naast elkaar worden geplaatst, werkt wel verfrissend. De bezoeker wordt getracteerd op diverse, vanuit vormgeving genspireerde, vormen van gastheerschap. Om als leisure-activiteit serieus genomen te worden lijkt het geen overbodige luxe als er iets aan de routebegeleiding wordt gedaan. Op de eerste zondag na de openingsdag bezochten 1.592 mensen het museum. Dat moeten er in het eerste jaar 120.000 worden.

Auteur: Menno Heling
468

Reactie verzenden

Share This