Selecteer een pagina

Een open invitatie

Algemeen
Ouwe rotten moeten hun vak opnieuw blijven uitvinden in antwoord op de uitdagingen van de culturele sector. Aldus Hidde Kross in de voorgaande aflevering van MMNieuws Centraal. In nieuwemediatermen ben ik met mijn 34 jaar zeker een ouwe rot. Mijn vak opnieuw uitvinden dus. Mijn vak? Bestuurder in het Nederlands kunstonderwijs (KUO). KUO 1.0 nog denk ik.


Betekenis – kwaliteit
In Cultuur 2.0 staan niet langer de zender en professional centraal, maar de beleving en participatie van de ontvanger en amateur. Maar hoe garandeer je dan kwaliteit? Zoals Dick Rijken in MMNieuws 6-7 schreef, is publiek niet op voorhand genteresseerd in kwaliteit alleen. Betekenis, daar is men naar op zoek. En alleen als je de angst voor kwaliteitsverlies kunt loslaten en je durft te richten op winst door vernieuwing, kun je als speler in de cultuursector mee in de ontwikkelingen van 2.0.

Betekenisgeving
In mijn vakgebied, het kunstonderwijs, is betekenisgeving van groot belang. Zonder betekenisgeving door de student blijft informatie immers onpersoonlijke en willekeurige data die het geheugen niet prikkelen om deze vast te houden. Betekenisgeving vormt dus een van de belangrijkste en tevens lastigste uitdagingen van het onderwijs. Je kunt een student immers niet dwingen betekenis aan informatie te verlenen, net zo min als je gras harder kunt laten groeien door eraan te trekken. En toch is zenden nog steeds de meest gangbare vorm van educatie in het KUO. Want daarmee kunnen we tenslotte als meester de kwaliteit garanderen.

Cultuur 2.0 in KUO
Cultuur 2.0 leert ons dat voor betekenisgeving de cultuurconsument niet gebaat is bij zendergedreven informatieverstrekking, maar met name bij ontvangergerichte belevingsfacilitering: de gezel als meester van zijn eigen ontwikkeling. In het KUO moet die ontwikkeling ook nog eens leiden tot een artistiek signatuur waarmee de aankomend cultureel ondernemer zich kan onderscheiden van zijn collegas. En tot vaardigheden waarmee hij zichzelf of zijn producten of diensten als cultureel ondernemer kan verkopen of vraaggericht kan ontwikkelen, produceren, en distribueren.

Blog voor column 2.0
Ik zou het komende jaar met enige moeite elke MMNieuws een column 1.0 af kunnen leveren over het cultureel ondernemerschap in het KUO. Maar ik moet me als ouwe rot ontwikkelen. Column 2.0 dus wordt mijn uitdaging. Want u, als lezer van dit blad, laat uw ideen over cultureel ondernemerschap ongetwijfeld met veel plezier los op onderwijsvernieuwingen in het kunstonderwijs. Dat hoop ik. Want als u dat vr 2 november a.s. doet op kunstondernemenderwijs.hku.nl, dan verwerk ik uw input in een nieuwe column. Een vorm van schaamteloze co-creatie in de ontwikkeling van KUO 1.0 naar KUO 2.0.

De eerste vraag is: welke betekenis kan Web 2.0 voor de autonoom kunstenaar hebben en hoe ontwikkelt hij de daarvoor benodigde vaardigheden tijdens zijn opleiding la Cultuur 2.0?

kunstondernemenderwijs.hku.nl

Auteur: Derk Blijleven, MBA Voorzitter Faculteit Kunst en Economie, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
468

Reactie verzenden

Share This