Selecteer een pagina

Een succesvol evenement is het visitekaartje van het permanente (culturele) aanbod

Marketing

Wat zijn aandachtspunten voor een succesvol evenement en zijn die ook in de culturele praktijk van toepassing? Het Uitmarketingburo organiseerde op 1 april jongstleden een studiemiddag over Thematische samenwerking. In een van de workshops noemde Tom Wezenbeek, werkzaam bij Toerisme Vlaanderen, tien punten voor een succesvol evenement. Het Uitmarketingburo ging voor twee culturele evenementen in Noord-Brabant na of deze het visitekaartje zijn van de eigen stad of regio.

De tien aandachtspunten van Tom Wesenbeek:
– het Unique Selling Point (USP) van de stad of regio
Een evenement of activiteit is het visitekaartje van het permanente (culturele) aanbod en dient aan te sluiten bij de bestaande (aantrekkings)kracht van een stad of regio.
– de Product Markt Combinatie (PMC)
Bepaal het potentieel van je permanente aanbod, van je thematische evenement en van de periode van het evenement.
– je stad of regio is geen eiland
Kijk naar buurregios, wie zijn concurrenten en wie zijn samenwerkingspartners?
– voor wie is het bestemd?
Let op de aanwezige capaciteit om bezoekers te ontvangen, ook in relatie tot de duur van de activiteit (zijn er overnachtingsmogelijkheden?). Richt je je op herhaalbezoekers of nieuwe bezoekers?
– return on investment
Wat is het budget, wat zijn rele mogelijkheden? Bepaal op voorhand de targets, stel meetbare doelstellingen. Meet de resultaten en evalueer.
– houd rekening met randvoorwaarden
Voorbereidingstijd, capaciteit, looptijd of duur, prijszetting en ticketing, bereikbaarheid.
– koppel het evenement aan de toeristische betekenis
Een lokaal of regionaal evenement richt zich ook op lokale en regionale bezoekers. Een nationaal evenement betekent dagtoerisme, terwijl internationale evenementen aandacht eisen en kansen bieden aan verblijfstoerisme.
– samenwerking tussen cultuur en toerisme: erken en ga om met de verschillen
product- versus marktgericht
bekend is bemind versus onbekend is onbemind
kwaliteit en kwantiteit
– maak duidelijke afspraken
Geef elkaar de tijd en ruimte, bepaal wie welke rol opneemt, bepaal wie waarover kan beslissen, weet van elkaar wat de doelstellingen zijn.
– maak een duidelijke keuze
Probeer niet iets te organiseren waarbij alle culturele en toeristisch-recreatieve partners worden betrokken/tevreden zijn: te veel compromissen.

Het Uitmarketingburo ging voor twee culturele evenementen in Noord-Brabant, Festival Boulevard en Festival Mundial, na of deze het visitekaartje zijn van de eigen stad of regio.

Festival Boulevard
Theaterfestival Boulevard is een tiendaags kunstenfestival in s-Hertogenbosch met een internationale uitstraling. Het vindt dit jaar plaats van 5 tot en met 14 augustus. Het festival is n van de grootste zomertheaterfestivals in Nederland en bereikt jaarlijks een breed en divers publiek, met bezoekers uit heel Nederland. Het programma biedt een keuze uit meer dan 50 verschillende producties van kunstenaars uit Nederland, Vlaanderen, de Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Engeland, Ierland, Frankrijk, Spanje en Rusland. In totaal vinden er ruim 400 voorstellingen, concerten, films en beeldende kunstprojecten plaats. Ongeveer 75 daarvan zijn gratis toegankelijk. Veel producties zijn premires.
De programmering toont producties en projecten van beginnende makers uit de provincie Noord-Brabant. Een aantal producties zijn terug te vinden op andere festivals en in de vlakke vloer theaters in Nederland (waaronder s-Hertogenbosch) en Belgi en hiermee heeft Theaterfestival Boulevard een intensieve samenwerking.
Lies Frankhuyzen van Theaterfestival Boulevard: Het hart van het festival ligt midden in het centrum, in het middeleeuwse decor van de stad. Tevens vinden producties plaats op alle podia in de stad en op bijzondere locaties in de binnenstad en daarbuiten. Bezoekers kunnen aan de hand van het festivalprogramma reizen door de stad. De aantrekkingskracht van de stad s-Hertogenbosch voor dagtoeristen is groot en velen brengen dan ook een bezoek aan het festival. Hiervoor wordt samengewerkt met de VVVs, campings en verblijfsaccommodaties in Brabant.
Het festival is n van de visitekaartjes van de stad omdat het in tien dagen tijd zon 100.000 bezoekers trekt en er veel positieve aandacht is in de landelijke media. Dat zorgt ervoor dat s-Hertogenbosch uitstekend op de kaart wordt gezet.

Festival Mundial
Festival Mundial is een tweedaags wereldmuziek-, informatie- en cultuurevenement van wereldformaat, tevens het grootste wereldmuziekfestival in Nederland. Op 18 en 19 juni 2005 vindt de 18e editie plaats in Tilburg. Op het programma staat een grote variteit aan artiesten uit de lage landen naast artiesten uit verschillende continenten van de wereld.
Vanuit de visie dat cultuur bijdraagt aan ontwikkeling organiseert Mundial Productions tournees van internationale wereldmuziekartiesten. Wereldmuzikanten, dans- en theatergroepen en acrobaten bezoeken de Nederlandse en Belgische podia, festivals en scholen. De bekendste activiteit van Mundial Productions is toch de jaarlijkse organisatie van Festival Mundial. Tilburg is een multiculturele stad en we willen dit ook uitstralen, aldus Maaike Delemarre van Mundial Productions.
In Tilburg werkt Mundial Productions nauw samen met Popcentrum 013 en Theaters Tilburg. Ze programmeren gezamenlijk wereldmuziek en trekken volle zalen. Er is een duidelijke link met het permanente cultuuraanbod in de stad. Ook wordt intensief samengewerkt met VVVs voor de kaartverkoop en overnachtingen en met het vervoersbedrijf BBA, waarmee je dit jaar met korting naar Festival Mundial reist.
Festival Mundial heeft een nationale en internationale aantrekkingskracht omdat er spraakmakende artiesten uit alle windstreken van de wereld van zich laten horen. Jaarlijks trekt dit festival tussen de 40.000 en 60.000 bezoekers. De bezoekers uit de Randstad vinden Tilburg soms nog wel ver weg klinken en gaan ervan uit dat alle grote evenementen bij hun in de buurt worden georganiseerd. Maar gelukkig is dit niet altijd het geval.
Dat Festival Mundial ht visitekaartje van Tilburg is, moge duidelijk zijn.

Auteur: Sjoerdtje Schaap sjoerdtjeschaap@uitmarketingburo.nl

468

Reactie verzenden

Share This