Selecteer een pagina

Erfgoed & Ondernemerschap

Algemeen
Erfgoed Nederland heeft samen met de Mondriaan Stichting het thema ondernemerschap opgepakt ten behoeve van en samen met de erfgoedsector. In 2010 is er een enquête -gehouden onder directieleden van erfgoedinstellingen. Hieruit bleek een grote behoefte aan informatie over met name financieringsregelingen. In antwoord daarop lanceerde Erfgoed Nederland een database met financieringsmogelijkheden.

In 2010 werd ook een LinkedIngroep Erfgoed en Ondernemerschap gestart. Deze kent nu bijna 400 leden. De LinkedIngroep biedt een platform; met name zzp-ers zijn er actief. De behoefte aan informatie en ondersteuning binnen deze groep is ook groot. Ik word vaak gebeld door zzp-ers, die mee willen doen aan de bijeenkomsten die we organiseren over het onderwerp, maar de eerste doelgroep is de gevestigde instelling met overheidssubsidie. In maart organiseerden we twee brainstormsessies met koplopers uit de cultuursector op het gebied van ondernemerschap.

Erfgoed Nederland en de Mondriaan Stichting overwegen een programma op het gebied van ondernemerschap op te zetten, en wilden daarvoor ook input van cracks. Aangezien deze groep zelf het klappen van de zweep kent, heeft ze ook recht van spreken. Uitkomst van deze brainstormsessies is grofweg: start een hoogwaardig programma, dat een integrale benadering kent, dat de hele organisatie onder de loep neemt, want ondernemerschap gaat niet over geld. Ondernemerschap gaat over een mind switch. De visie en missie moeten helder zijn, de organisatie transparant en betrouwbaar, het bestuur gericht op de markt en ingezet als ambassadeur voor de organisatie. Je moet je klant kennen en je nog niet klant leren kennen. Je organisatie moet erop ingericht zijn: je personeel flexibel, de neuzen dezelfde richting op. Je moet je maatschappelijke rol kennen en nemen. Zonder dat geen draagvlak, geen participatie, geen nieuw publiek. Dat vergt tien jaar op zijn minst en we hebben er nog geen twee. Logisch dus dat men geneigd is gelijk op zoek te gaan naar ander geld, maar zo werkt het helaas niet. Gelukkig voor de sector is dat ze al wat heeft mogen experimenteren met business- en verdienmodellen. Digitalisering en het gebruik van de nieuwe media noopten de instellingen daartoe. Mooi meegenomen voor diegenen die in die ontwikkeling zijn meegegaan. Geen ondernemerschap zonder innovatie. Ook zoveel mag wel duidelijk zijn.
 

Erfgoed Nederland en de Mondriaan Stichting organiseerden in de aanloopfase naar een samenhangend programma workshop-sessies visionaire marketing samen met Nyenrode en startten een reeks ‘Op bezoek bij…’. In deze reeks worden instellingen bezocht, die hun ervaringen en problemen met ondernemerschap delen met de sector. De eerste bijeenkomst vond plaats bij Landgoed Schovenhorst. Erg leerzaam en inspirerend, aldus de deelnemers. Op 19 september 2011 wordt een middag georganiseerd over erfgoed en ondernemerschap te Leiden. Voor meer informatie zie www.erfgoednederland.nl/ondernemerschap. 
Auteur: Alice Duiven Alice Duiven is projectleider ondernemerschap bij Erfgoed Nederland (a.duiven@erfgoednederland.nl).
Referenties:  
468

Reactie verzenden

Share This