Selecteer een pagina

Euro 2000 onderdeel van Rotterdams festival- en cultuurprogramma

Algemeen
Aan de hand van het Euro 2000-voetbalevenement koos de gemeente Rotterdam ervoor om de stad op nationaal en internationaal niveau te positioneren. Rotterdam profileert zich behalve als voetbalstad nadrukkelijk als festival- en cultuurstad. Hoogtepunten van het Rotterdams festival- en cultuurprogramma zijn de exposities rondom het thema voetbal die grote culturele instellingen als het Nederlands Architectuur Instituut, de Kunsthal en het Nederland Foto-instituut hebben georganiseerd.


Het Nederlands Architectuur Instituut (NAi) presenteert van 7 juni t/m 24 september 2000 de manifestatie Het Stadion, architectuur van de massasport. Daarin krijgen voor het eerst de culturele en architectonische aspecten van massasport de aandacht. Kern van de manifestatie is de tentoonstelling Het Stadion in de grote zaal van het NAi, waar onderdelen van een stadion op ware grootte zijn nagebouwd. Verder is er aandacht voor stadions over de hele wereld, vanaf de oudheid tot heden. Ook zijn er films, interactieve installaties, fotos en videos van stadions en sportevenementen te zien. Midden in de grote zaal kan men op een kunstgrasveld een balletje trappen.
De Kunsthal Rotterdam organiseert van 3 juni t/m 20 augustus een tentoonstelling over de relatie voetbal en moderne beeldende kunst, met schilderijen, beelden, installaties en videoprojecties van bekende Nederlandse en buitenlandse kunstenaars als Willi Baumeister, Andy Warhol, Markus Lpertz en Marlene Dumas. In het Nederlands Foto-instituut is van 14 mei t/m 3 september de foto-expositie Belgi-Holland, Holland Belgi te zien. Een Nederlands en een Belgisch elftal van fotografen en voetballiefhebbers belichten in woord en beeld het voetbal in de Lage Landen. De Doelen heeft in samenwerking met het tijdschrift Hard Gras een bijzonder evenement georganiseerd onder de naam Hard Gras voor Oranje. Daarin kwam het thema voetbal in literatuur, cabaret en muziek aan bod. Theater Lantaren/Venster vertoont gedurende de Filmweek EK 2000 bekende en minder bekende voetbalfilms en het Historisch Museum De Dubbele Palmboom haakt in op het thema voetbal met de tentoonstelling Eurogoals, waarin de voetbalgeschiedenis van Rotterdam wordt getoond.
Hoogtepunt was ook het mediaspektakel Music without Frontiers op 1 juli. Topmuzikanten en artiesten zoals Andrea Bocelli, de sopraan Rene Fleming, Lionel Richie en de popgroep The Corrs verzorgden de afsluiting van EK 2000, daarbij begeleid door het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. chef-dirigent Valery Gergiev.
Dit muziekspektakel vond, geheel volgens Rotterdamse traditie, plaats op de Maas.
De Gemeente Rotterdam heeft Rotterdam Festivals opdracht gegeven de evenementen en festivals in de stad Rotterdam te realiseren, en initiatieven van culturele instellingen en festivals te stimuleren. Rotterdam Festivals kreeg speciaal de opdracht om een programma te organiseren tijdens Euro 2000. Op het gebied van programmering, communicatie en promotie wordt samengewerkt met de gevestigde culturele instellingen. Rotterdam Festivals is verantwoordelijk voor de overkoepelende communicatie- en promotiecampagne van zowel Euro 2000-evenementen als de Rotterdamse zomerfestivals.
Bij het ontwikkelen van deze campagne is ervoor gekozen om de jaarlijks terugkerende zomerfestivals integraal te presenteren met de Euro 2000-evenementen.
Voor de promotie- en marketingcommunicatie zijn Projectbureau Rotterdam EK 2000, Rotterdam Marketing en Rotterdam Festivals gezamenlijk verantwoordelijk. Als basis voor de eerdergenoemde koepelcampagne dient een communicatieplan. Betrokken partijen hebben verschillende doelstellingen geformuleerd waaraan de koepelcampagne moest voldoen. Het Projectbureau Rotterdam EK 2000 legt de nadruk op het feestelijk karakter in de stad naast het sportevenement zelf. Rotterdam Marketing benadrukt de Rotterdam-promotie in het algemeen, waarbij de stad als een toeristisch aantrekkelijke stad wordt gepresenteerd. Rotterdam Festivals promoot Rotterdam als de Festivalstad van Nederland. In het kader van deze samenwerking zijn ook budgetten samengevoegd waardoor er slagvaardiger te werk kon worden gegaan.

Op basis van het aanbod in de stad is voor de promotiecampagne onderscheid gemaakt op drie niveaus, te weten (inter)-nationaal, regionaal en lokaal. Naast landelijke exposure via buitenreclame (abris), radio en TV zijn er flyers, ladders en programmaboekjes die lokaal en regionaal worden ingezet. Met het oog op het internationaal karakter van Euro 2000 is op het gebied van communicatie en promotie een uniek concept ontwikkeld voor informatie en crowd control. Bezoekende supporters kregen de beschikking over infotainmentcenters op een eigen evenemententerrein, met entertainment, verzorgd door uit het land van herkomst afkomstige djs, artiesten, presentatoren en (sport-)verslaggevers. Bij de infotainmentcenters was uiteraard ook informatie te vinden over evenementen en festivals in de stad. Als centraal informatiepunt voor bezoekers en bewoners van Rotterdam is een fanambassade ingericht. Verder is een supportergids samengesteld, met informatie over de stad, het openbaar vervoer en de evenementen en festivals die in Rotterdam plaatsvinden. Deze gids is voor aanvang van het toernooi via supporterbegeleiders en voetbalbonden in de bezoekende landen verspreid.

Communicatie en promotie zijn gericht op een breed publiek, bewoners en bezoekers, zonder onderscheid in interessegebied. De deelnemende culturele instellingen zijn erin geslaagd een interessant aanbod aan evenementen te ontwikkelen waarbij de themas voetbal en cultuur op originele wijze worden gepresenteerd. Zo hopen zij een geheel nieuwe doelgroep binnen hun deuren te krijgen. Een aantal van de evenementen en festivals is specifiek gericht op een jong en multicultureel publiek niet verwonderlijk gezien de bevolkingssamenstelling van de stad Rotterdam.
Bezoekers kunnen per afzonderlijk evenement kaartjes kopen bij de kassa of via de Uitlijn. De festivals zijn over het algemeen gratis toegankelijk. Er zijn geen combinatiekaartjes.

De Gemeente Rotterdam heeft in totaal een budget van 1,5 miljoen gereserveerd voor evenementen gedurende Euro 2000. Dit budget is aangewend om zowel de infotainmentcenters als het EK 2000-evenementenprogramma te ontwikkelen.

Auteur: Monica Huibers is per november 1999 werkzaam bij de Stichting Rotterdam Festivals en is verantwoordelijk voor de cordinatie van de EK 2000-evenementen in de stad Rotterdam. Hiervoor was zij gedurende zes jaar werkzaam als projectmanager cultuurhistor
468

Reactie verzenden

Share This