Selecteer een pagina

Evenementen goede PR voor stedentoerisme

Algemeen
Ter promotie van een stad of de cultuur van een regio worden ook wel (vaak grootschalige) evenementen ingezet. En de inzet van evenementen kan zeker succesvol zijn. Voorwaarde is wel een goede organisatie en een goed PR- en communicatieplan. Dit blijkt uit het rapport Inspirerende Evenementen dat het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme (NRIT) begin januari heeft uitgebracht.


Uit gesprekken met diverse organisatoren van grotere evenementen in Nederland en door hen uitgevoerde bezoekersonderzoeken blijkt dat de uitstraling van een stad mede bepaald kan worden door een evenement.
Een goed voorbeeld hiervan is Rotterdam 2001. Bij Rotterdam 2001 ging het erom een collectieve meerwaarde te realiseren, oftewel het besef dat alle partijen en participanten bijdroegen aan het welslagen van dit culturele evenement. Verschillende onderzoeken rechtvaardigen de conclusie dat mede door Rotterdam 2001 een forse verschuiving heeft plaatsgevonden in de beeldvorming over Rotterdam als interessante culturele stad. Daarnaast viel er een toename van het museumbezoek te constateren van maar liefst +25%.
Een ander voorbeeld is de Tilburgse Kermis. De kermis is volgens de gemeente schitterende stadspromotie. Uit een imago-onderzoek van de gemeente blijkt dat veel mensen Tilburg makkelijk associren met de kermis. Van de respondenten afkomstig uit Overig Nederland gaf negen procent aan Tilburg als eerste te associren met haar kermis. Daarnaast gaf zes procent uit Overig Nederland aan dat de kermis een zeer sterk punt van de gemeente Tilburg is.
De organisatie van de Tilburgse Kermis is in handen van de gemeente.

Deze evenementen zijn twee van de in totaal 12 evenementen die in Inspirerende Evenementen aan de orde worden gesteld. De andere evenementen zijn: Floriade 2002, Euro 2000, Dordt in Stoom, Brugge 2002, Cultuurfestival Oerol, Zomercarnaval Rotterdam, Museumnacht Amsterdam, Internationaal Vuurwerkfestival Scheveningen en de Gentse Feesten.
Naast de 12 case-beschrijvingen komen in het rapport ook de vraag- en het aanbodaspecten aan de orde. Tevens wordt ingegaan op diverse aspecten die voor beleidsmakers op het gebied van evenementen en evenementenorganisatoren interessant kunnen zijn.
Hieruit blijkt nog het volgende:
Een goede en professionele organisatie is d succesfactor van een evenement. Zo hebben grotere gemeenten al dan niet in samenwerking met bijvoorbeeld een VVV een speciale evenementenorganisatie opgezet. Een van de meest genoemde faalfactoren is het gebrek aan voldoende communicatie en marketing.
De markt voor grotere evenementen is toegenomen. Zowel het aanbod van als het bezoek aan publieksevenementen met bovenregionale betekenis zijn de afgelopen drie jaar verder toegenomen. Ook is het verblijf van bezoekers op evenementen langer geworden.
Bovendien blijkt dat steeds meer evenementen in het najaar en op doordeweekse dagen worden georganiseerd.
Opvallend is de grote stijging van de uitgaven tijdens evenementenbezoek. Na inflatiecorrectie zijn deze uitgaven met gemiddeld meer dan 10% per jaar gestegen.
Organisatoren van evenementen verwachten voor de komende jaren een verdere toename van het aantal kleinschalige evenementen, in plaats van grotere. Ook zal meer aandacht komen voor een grotere gerichtheid van de evenementen op bepaalde themas en bepaalde doelgroepen, met name de wat ouderen tussen 40 en 60 jaar.

Het rapport Inspirerende evenementen dient niet zozeer als handleiding, maar ter inspiratie voor eenieder die betrokken is bij evenementen! Voor meer informatie kijk op www.nrit.nl

Auteur: Vanessa Hinrichs NRIT bv vhinrichs@nrit.nl
468

Reactie verzenden

Share This