Selecteer een pagina

Filmmuseum 2020: de poort naar bewegend beeld

Algemeen

Anno 2020 is het Filmmuseum een bruisend filmcentrum dat als een magneet fungeert voor een ieder die het onbekende wil ontdekken of het bekende wil terugzien.
Het aanbod van het Filmmuseum – artistiek vooruitstrevend en maatschappelijk geëngageerd – is even avontuurlijk als afwisselend. Er is een rijk gevarieerd programma van film en expositie, er zijn festivals, evenementen in alle soorten en maten en er is een uniek aanbod van op maat gesneden programma’s, waarin de stem van het publiek soms mede doorklinkt. Je kunt er een dwarsdoorsnede zien van meer dan een eeuw filmgeschiedenis, 3D-projecties met live muziek bekijken, deelnemen aan filmremix-avonden of aan de slag in het filmlab.


Er zijn lezingen, symposia, cursussen (voortvloeiend uit contacten met filmliefhebbers en -professionals van over de hele wereld) en in de zomermaanden is het genoeglijk toeven bij de openluchtfilmvoorstellingen op het terras aan het IJ of op de stadsweide bij het museumgebouw.
Naar verwachting zal in 2020 de beeldcultuur belangrijker zijn geworden dan de traditionele woordcultuur. Iedereen is dan 100 procent ‘pictomaan’ geworden en creëert, monteert, (re)mixt en deelt bewegende beelden via het internet. In dit oerwoud van beelden fungeert het Filmmuseum als kompas en wegwijzer, zowel door de programmering in eigen huis als via een fijnmazig webnetwerk van filmsites, portals en communities. Op zoek naar een overzicht van aanstormend filmtalent uit 1970 of 2005? Struinen door het werk van kunstenaars die de grenzen van bewegend beeld verkennen? Het Filmmuseum leidt je naar een op maat gesneden aanbod van films en informatie over film.
In 2020 staat vlakbij het nieuwe museumgebouw een state of the art Collectiecentrum waar het audiovisueel erfgoed voor toekomstige generaties veilig wordt gesteld. Daar wordt gezorgd dat alle enen en nullen nog ontcijferd kunnen worden, ook als dragers verouderen en kennis verwatert. Het Filmmuseum wordt in 2020 onverminderd geroemd om zijn vooruitstrevende manieren waarop het filmerfgoed behoudt voor de toekomst. Omdat digitale duurzaamheid misschien wel niet bestaat, wordt het belang van beeldconservering en ontsluiting alleen maar groter en daarmee ook de rol van het Filmmuseum.
Of heeft anno 2020 auteursrecht het delen van beelden vrijwel onmogelijk gemaakt, is de filmindustrie failliet, de cultuur vleugellam en hebben mensen het internet verlaten om terug te keren naar een veilig niet gelinkt leven?

Auteur: Geke Roelink Géke Roelink is Hoofd Sector Presentatie bij het Filmmuseum. Na een opleiding aan het Conservatorium studeerde ze Museologie en Rechten. Ze werkte eerder o.m. bij de Universiteit van Amsterdam, Nemo en Felix Meritis (groelink@filmmuseum.nl).
468

Reactie verzenden

Share This