Selecteer een pagina

Fondsenwerving op koers

Algemeen
Op een centrale locatie in de Bossche binnenstad wordt op dit moment gewerkt aan de realisatie van een museumcomplex van nationale allure. Het Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch zullen vanaf eind 2012 in het Museumkwartier jaarlijks naar verwachting 175.000 bezoekers ontvangen met een veelkleurige mix van culturele activiteiten. Exposities en presentaties op het gebied van kunst, geschiedenis en cultuur, erfgoed en design, afwisselende activiteiten voor zowel brede als smalle doelgroepen, in een aantrekkelijke, gastvrije en hoogwaardig vormgegeven omgeving.

De bouw van het Museumkwartier gaat nog een jaar en drie maanden duren en heeft in zijn totaliteit twee jaar geduurd. Volgens plan moeten restauratie en nieuwbouw tegelijk klaar zijn in 2012. Het nieuwe Museumkwartier bestaat straks uit:

– Het Noordbrabants Museum met het oude Gouvernementspaleis. Dat Paleis wordt in oude luister hersteld. De   tentoonstellingsvleugel wordt aanzienlijk uitgebreid en geheel vernieuwd.
– Een nieuw museumgebouw voor het SM’s, met drie etages: op de begane grond entree, auditorium en het    
  kenniscentrum; op de etages grote expositieruimtes en ruimte voor educatieve activiteiten.
– Een kantoorvleugel voor beide musea en enkele Brabantse erfgoedinstellingen in het negentiende-eeuwse
  Waterstraatcomplex.
– Een centrale gang die de ingang van het SM’s en het Noordbrabants Museum verbindt en die als de musea
  open zijn vrij toegankelijk is en gratis toegang geeft tot de tuin. Ook de gezamenlijke winkel en het  
  gezamenlijke restaurant zijn van hieruit vrij bereikbaar.

De voorbereidende werkzaamheden voor het Museumkwartier zijn gestart in juli 2009, met onder andere een sanering van de bodem en een archeologische onderzoek. In 2010 werden de oranjerie en de tuinmuur gesloopt en werd gestart met renovatie van het toekomstige kantorenpand en de nieuwbouw van het SM’s en de nieuwbouw/verbouw van het Noordbrabants Museum. In de loop van 2011 krijgen de nieuwe tentoonstellingsruimten vorm.

 

Museale inrichting
In het Museumkwartier ’s Hertogenbosch komen cultuur en kunst samen in een prachtige omgeving. Het wordt de plek met het meest veelzijdige aanbod van kunst en cultuur in Zuid-Nederland. In de nieuwe huisvesting van het Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch kunnen bezoekers meer geschiedenis en beeldende kunst zien en beleven. De provincie Noord-Brabant en de gemeente ’s Hertogenbosch zijn gezamenlijk opdrachtgever van het Museumkwartier. De provincie investeert in de uitbreiding en renovatie van het Noordbrabants Museum en het Griffiegebouw. De gemeente investeert in de nieuwbouw en inrichting van het SM’s. Voor het grootste gedeelte van de inrichting van het Noordbrabants Museum en de gezamenlijke faciliteiten in het museumcomplex zijn beide musea zelf verantwoordelijk. Het betreft zaken als tentoonstellingsmeubilair, verlichting en semipermanente presentaties. Voor het realiseren van deze inrichting is de steun van het bedrijfsleven, particulieren en fondsen hard nodig.

 

De bouw en inrichtingskosten bedragen in totaal 52 miljoen euro. Voor de inrichtingskosten van het Museumkwartier is ruim 5,3 miljoen euro begroot. De bouwkosten worden door de provincie Noord-Brabant en de gemeente ’s Hertogenbosch gefinancierd. De beide musea hebben zich de opdracht gesteld om de inrichtingskosten via fondsenwerving binnen te halen. In 2010 startte het fondsenwervingstraject met de zoektocht naar partners die het realiseren van de plannen (financieel) wilden ondersteunen. Het traject bestaat uit twee sporen: allereerst het bewerken van de Bossche markt voor het Museumkwartier en ten tweede het bewerken van de provinciale en nationale markt voor het Noordbrabants Museum. Voor het benaderen van de lokale markt hebben beide musea de handen ineengeslagen en werven ze voor de gezamenlijke faciliteiten van het Museumkwartier. Voor deze strategie is gekozen, omdat ze een gezamenlijk doel nastreven en elkaar bovendien niet willen beconcurreren. En voor het bewerken van de provinciale en nationale markt spant het Noordbrabants Museum zich in.

 

Succesvolle samenwerking
Charles de Mooij, directeur van het Noordbrabants Museum, en René Pingen, directeur van het SM’s, zetten zich vol enthousiasme in voor de fondsenwerving. De coördinatie van het fondsenwervingtraject ligt in handen van Jolanda Hammadi, relatiemanager in dienst van het Noordbrabants Museum. Zij ondersteunt hen bij deze mooie uitdaging. Beide musea mogen rekenen op steun van een grote groep betrokken ambassadeurs. Dit zijn vooraanstaande personen uit het bedrijfsleven en de politiek. Zij dragen de plannen een warm hart toe en spannen zich in door het benaderen van hun eigen netwerk met de vraag om ook een bijdrage te leveren aan de realisatie van het nieuwe Noordbrabants Museum en het SM’s. Van Dooren Advies hielp bij de opstart van het sponsortraject en maakte een plan van aanpak voor de fondsenwerving. Daarnaast verleende het bureau ondersteuning bij het samenstellen van sponsorpakketten en het maken van proposities voor potentiële sponsors en neemt het een deel van de marktbewerking voor de lokale markt voor zijn rekening.

Vliegende start
Het fondsenwervingstraject verloopt succesvol. Onlangs maakten de samenwerkende partijen– tijdens het bereiken van het hoogste punt van de bouw drie nieuwe sponsoren bekend. Rabobank ’s Hertogenbosch en Omstreken heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan het Museumkwartier ’s Hertogenbosch. BANNING Advocaten en Paul van Rensch art foundation ondersteunen het Noordbrabants Museum, beide als patroonsponsor. Begin dit jaar kwam er al een substantiële bijdrage binnen van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland, terwijl ook de beide Vriendenstichtingen een grote financiële bijdrage deden. Binnenkort wordt opnieuw een aantal sponsoren bekend gemaakt. Op dit moment worden de sponsorcontracten opgesteld. Jolanda Hammadi: ‘We liggen op koers, maar we zijn er nog niet. We zoeken meer partijen die met ons willen samenwerken. In dit kader organiseren we in dit jaar een aantal lunches voor Brabantse ondernemers om hen te informeren over onze plannen. Mogelijk biedt dat een opening voor een persoonlijk gesprek op directieniveau waarin wordt afgetast of er een basis is voor een samenwerking. We bieden interessante tegenprestaties, zoals het verbinden van de bedrijfsnaam aan een prestigieuze museumzaal, waarmee het bedrijf jaarlijks onder de aandacht komt bij ruim 175.000 bezoekers.

Bedrijven hebben ook de mogelijkheid om hun relaties te ontvangen in beide musea in het Museumkwartier. We organiseren een jaarlijks sponsorevenement, een jaarlijkse ‘night at the museum’, exclusieve previews voor tentoonstellingen, maar ook een exclusief atelierbezoek bij bevriende kunstenaars uit ons relatieveld behoort tot de mogelijkheden. Uiteraard staan we ook open voor ideeën van onze partners. We ervaren dat het samenwerken met bedrijven resulteert in nieuwe ideeën en interessante producten en diensten. We zien het echt als een meerwaarde om samen te werken met het bedrijfsleven!’ 

 

Bent u na het lezen van dit artikel geïnteresseerd in een partnerschap met het Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch? Neem dan contact op met Jolanda Hammadi: jhammadi@noordbrabantsmuseum.nl.

Auteur: Redactie MMNieuws
Referenties:  
468

Reactie verzenden

Share This