Hoe kan cultureel erfgoed worden ingezet in een beleving in de virtuele wereld? Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid presenteerde tijdens het congres Cultuur in Beeld in Den Haag (december 2015) enkele projecten waarbij gebruik is gemaakt van archiefbeeld, geluid en fotomateriaal in een virtual reality.
Het gebruik van dit soort technologie is niet nieuw, maar belevingen worden wel steeds toegankelijker met de komst van consumentenversies zoals de Oculus Rift, Gear VR en de kartonnen virtual reality bril Google Cardboard. In dit artikel lichten we twee projecten toe die gebruik maken van erfgoed in virtuele werelden: ‘The Bridge Europe’ en ‘Mijn Explorer’.
’The Bridge Europe’ is een cultureel media project, georganiseerd door medianetwerk DROPSTUFF.nl, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en Europeana, het platform voor Europees digitaal cultureel erfgoed. Het project zal aan de hand van twee installaties Amsterdam verbinden met andere Europese steden. Elke installatie bevat een virtual reality headset, een fiets gekoppeld aan een computer en een groot publiek scherm waarop omstanders de fietsers kunnen volgen. De twee fietsers, elk in een andere stad, zullen tegelijkertijd een virtuele stad doorkruisen met als doel als snelste de finishlijn te halen. Omstanders op het plein kunnen de fietsers in de digitale wereld helpen door bijvoorbeeld een band op te pompen of door licht te geven wanneer het donker wordt. Wanneer de race voorbij is zal een camera aangaan op beide locatie en kunnen gebruikers en omstanders elkaar zien en naar elkaar zwaaien. De stad wordt omgeven door de schoonheid van Europa’s cultureel erfgoed door middel van kunstwerken. Via een applicatie kunnen gebruikers daarnaast de kunstwerken verder ontdekken, delen en bewaren.
‘The Bridge Europe’ is een voorbeeld van hoe digitale collecties kunnen worden ingezet in nieuwe media applicaties, waarbij letterlijk bruggen worden gebouwd tussen steden en haar inwoners. Het project is geïnspireerd door de notie van de stad van de toekomst zoals geconceptualiseerd in het kunstproject ‘New Babylon’ door CoBrA artiest en architect Constant Nieuwenhuys.
Ter gelegenheid van het Jaar van de Mijnen 2015 ontwikkelde Beeld en Geluid een applicatie voor de virtual reality bril Oculus Rift, waarin de gebruiker tijdens een virtuele rondleiding door een mijn archiefmateriaal te zien en te horen krijgt vanuit het bedrijfsarchief van DSM (voorheen Dutch State Mines) en Beeld en Geluid. In de zogenaamde Mijn Explorer daalt de gebruiker af in een mijnschacht terwijl een mijnwerker vertelt over het leven onder de grond. Mijn Explorer beleefde zijn primeur op de opening van de Maand van de Geschiedenis in 2015 en was daarna te ervaren in het Nederlands Mijnmuseum en het Limburgs Museum.
Link naar de presentatie tijdens Cultuur in Beeld 2015
—
Dit artikel is een verdieping van de presentatie op Cultuur in Beeld, congres in Den Haag op 14 december jl. MMNieuws selecteerde een aantal presentaties en vroeg deze nader uit te werken. Voor een breed verslag van het hele congres!
Video’s toegevoegd door de redactie van MMNieuws: