Selecteer een pagina

GMcollector verkleint kloof

tussen museumbezoek en digitale media

Algemeen
Het einde van de economische crisis is nog niet in zicht. Ondanks de teruglopende consumentenbestedingen van de afgelopen jaren, hebben de Nederlandse musea gelukkig nog niets te klagen. Ieder jaar -trekken zij meer bezoekers; van ruim 11 miljoen in 2009 tot maar liefst 12 miljoen in 2010. Ook het aantal verkochte Museumkaarten stijgt. Nee, de financiële klappen worden vanaf de andere kant uitgedeeld: de bezuinigingen op cultuur. Ook de Nederlandse musea ontkomen er niet aan. En daar waar weinig financiële ruimte is, wordt meer verlangd van creativiteit, lef en innovatie.

Het streven naar vernieuwing heeft als belangrijk aandachtspunt dat het passend moet zijn in de mission statement van het museum. Eén van de speerpunten in de mission statement van het Groninger Museum is dat het museum extrovert is en zich richt op een breed publiek. Het museum wil het publiek verwonderen en aanzetten tot meningsvorming. 

GMcollector
Om een breder publiek aan te spreken en mee te gaan met -ontwikkelingen op het gebied van digitale informatievoorziening heeft het Groninger Museum in 2010 ruimschoots geïnvesteerd in nieuwe systemen. Er is een digitale laag toegevoegd aan het museumbezoek. Naast de vervanging van de oude informatiecentrum door het hypermoderne Info Center, is een systeem ontwikkeld om informatie over de kunstwerken in het museum te digitaliseren. Bij binnenkomst in het museum ontvangt iedere bezoeker de GMcollector: een unieke sleutelhanger waarmee, lopende door het museum, informatie kan worden verzameld over de kunstwerken. Vervolgens kan men op een eigen webpagina thuis of onderweg op een mobiele telefoon de kunstwerken met uitgebreide  achtergrondinformatie bekijken. De kloof tussen het museumbezoek en de digitale media is hiermee verkleind.

 

Info Center
In het nieuwe Info Center, ontworpen door de jonge Spaanse ontwerper Jaime Hayon, kan de bezoeker de verzamelde kunstwerken versturen en aanvullende informatie bij de tentoonstellingen of over de collectie bekijken. Denk hierbij aan video’s, boeken en de hoogtepunten uit de collectie.

In het midden van het Info Center staat een interactieve aanraaktafel. Hierop kan de bezoeker een reis maken door de collectie van het museum. Aan de hand van persoonlijke voorkeur en dwarsverbanden die in de collectie worden gepresenteerd ontstaat een uniek beeld van de verscheiden-heid van de collectie van het Groninger Museum. De aanraaktafel bevat ook een compleet driedimensionaal model van het gebouw van het museum: hiermee beweegt de bezoeker zich in en rondom het gebouw en ervaart het ook op die manier. Het 3D-model bevat foto’s, schetsen en informatie over de betrokken architecten. Dit maakt het gebruik ervan een inspirerende ervaring. 

Gebruik
De GMcollector is sinds 19 december verkrijgbaar voor -museumbezoekers. Sindsdien is deze meer dan 20.000 keer gebruikt. Dit is meer dan aanvankelijk werd verwacht. De GMcollector is bedacht en ontwikkeld door IJsfontein Interactive Spaces uit Amsterdam. 

Auteur: Willemien Bouwers Willemien Bouwers is medewerker pr & communicatiebij het Groninger Museum. Eerder was zij hoofd-redacteur van Studenten.net (wbouwers@groningermuseum.nl).
Referenties:  
468

Reactie verzenden

Share This